21 SEO tips voor beginners

Hoger in de zoekresultaten van Google

Volg deze 21 SEO tips en je website zal na enkele weken al merkbaar hoger scoren in Google! De tips zijn eenvoudig uitvoerbaar, je hoeft dus helemaal geen SEO specialist te zijn!

Vandaag start praktisch iedere zoektocht via Google. Het is dus belangrijk om je site hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen. Hoe hoog jouw site scoort hangt af van verschillende factoren. Gelukkig kan je je website zelf ook optimaliseren.

Wat is SEO?

SEO of Search Engine Optimization (in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie) is het proces waarbij je je website optimaliseert om hoger in Google (en andere zoekmachines) te ranken.

SEO is een werk op lange termijn. Het kan dus enkele weken tot enkele maanden duren eer je resultaat ziet.

Dit in tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising) waar je betaalt voor advertenties in Google; met SEA heb je quasi direct resultaat.

Meer weten? Lees dan ook dit artikel: Wat is SEO?

Hoe werkt SEO?

SEO of zoekmachine optimalisatie is geen optie die je “aan” of “uit” zet. Het is een verzameling van technieken die er voor zorgt dat Google goed weet waarover een pagina of website over gaat.

Deze technieken kunnen zowel inhoudelijk zijn (inhoud van de pagina’s, blogberichten) als technisch (goed gebouwde websites). Aan het technische luik kan je niet altijd zelf iets doen. Als je bijvoorbeeld met WordPress werkt, dan zit je al goed. Op het inhoudelijke vlak heb je wel een grote impact.

Wil je zelf starten met SEO? In dit artikel geef ik je 20 praktische SEO tips die je zelf ook meteen kan toepassen om je site hoger in de zoekresultaten van Google te laten scoren.

Waarom werken deze SEO tips ook echt?

Ondanks het feit dat dit basis SEO tips zijn, werken deze ook echt.
Hoe komt dat?

Als tijdens het maken van je website (het maakt niet uit of je dit zelf hebt gedaan of hebt laten doen) er geen of weinig aandacht aan SEO werd besteed, dan zijn alle SEO verbeteringen welkom.

Zelfs als je maar enkele van onderstaande tips uitvoert, zal je normaal gezien een verbetering zien na enkele weken.

SEO tip 1: Kies het juiste SEO keyword

Deze eerste SEO tip is misschien de meest uitgebreide. Dat komt omdat deze heel belangrijk is voor het verdere verloop van je SEO-optimalisaties.

Het juiste SEO keyword selecteren is de eerste belangrijke stap van je SEO-strategie.

Sla dit niet over maar neem hier je tijd voor. Als je het verkeerde keyword selecteert, dan hebben alle andere optimalisaties die je uitvoert weinig zin!

Wat is een SEO keyword?

Een keyword is de belangrijkste term van je pagina. Het is ook gelijk aan de zoekopdracht die je potentiële klanten ingeven in Google.

Hieronder geef ik een voorbeeld voor het keyword “SEO tips”.

Zoekopdracht in Google:

SEO tips zoekopdracht

Google zoekresultaten:

seo tips zoekresultaten
  1. Je zoekopdracht waarvoor Google de beste resultaten weergeeft.
  2. Bovenaan de zoekresultaten vind je de advertenties terug. De eerste advertentie bevat je zoekopdracht (= keyword). Hier kunnen tot 4 advertenties staan.
  3. Onder de advertenties zie je de “organische” of SEO zoekresultaten. Het eerste resultaat bevat ook je zoekopdracht of keyword.

Hoe vind je nu het juiste keyword?

Gelukkig bestaan er goede tools om het juiste keyword te selecteren. Mijn favoriete tool voor keyword research is momenteel Ubersuggest.

Ubersuggest voor keyword research
  1. Vul hier het keyword (= zoekopdracht) in waar je aan denkt
  2. Selecteer de juiste taal én locatie
  3. Klik op de knop “Zoeken”

Tip: een fout die veel beginners maken, is dat ze een keyword kiezen dat bestaat uit 1 woord. Daar zijn 2 nadelen aan:

  1. Het is niet concreet genoeg
  2. Het is veel moeilijker om hoog voor te ranken

In het volgende scherm krijg je het resultaat te zien:

Ubersuggest zoekresultaten voor SEO tips
  1. Zoekvenster: hier hier kan je een nieuwe zoekopdracht ingeven
  2. Zoekvolume: het gemiddeld aantal opzoekingen in Google voor dit keyword
  3. SEO moeilijkheid: hoe moeilijk is het om voor dit keyword bovenaan in Google te ranken? Hoe lager, hoe beter. Begin je net met SEO of heb je een nieuwe website? Mik dan op een moeilijkheidsgraad van max 25.
  4. Betaalde moeilijkheid: hoe moeilijk is het om bovenaan de betaalde zoekresultaten te ranken?
  5. CPC of kost-per-click: hoeveel zijn marketeers bereid om te betalen voor advertenties (per klik op de advertentie).

De betaalde moeilijkheid (4) en CPC (5) geven aan of een keyword commerciëel is. Als marketeers bereid zijn om hier meer voor te betalen bij advertenties, is dat omdat ze weten dat mensen die op deze resultaten klikken, sneller geneigd gaan zijn om tot actie over te gaan.

Meer keyword-ideeën nodig?

Scroll dan iets naar onder, je komt dan het deeltje “keyword ideeën” terug:

  1. Keyword: het keyword (= zoekopdracht in google);
  2. Trend: in welke periode wordt er op dit keyword gezocht, dit kan belangrijk zijn voor seizoensgebonden zoekopdrachten;
  3. Volume: gemiddeld aantal zoekopdrachten / maand (dit is een indicatie!). Voor SEO is dit een belangrijke factor;
  4. CPC: cost-per-click of hoeveel zijn marketeers bereid om te betalen voor advertenties;
  5. PD: moeilijkheidsgraad om hoog in Google te ranken voor advertenties;
  6. SD: search difficulty of hoe moeilijk is het om hoog in de SEO-zoekresultaten (of organische zoekresultaten) te ranken. Voor SEO is dit een belangrijk factor!

Richtlijnen om het juiste keyword te selecteren

Enkele richtlijnen wanneer je start met SEO (keyword research):

  • Neem voldoende tijd om het juiste keyword te selecteren
  • Kies een keyword dat bestaat uit 2 à 3 woorden
  • Selecteer een keyword met een volume van minstens 20 (= gemiddeld aantal zoekopdrachten / maand)
  • Selecteer een keyword met een SD van maximum 25 (= moeilijkheidsgraad om hoog te ranken in Google)
  • Vergelijk verschillende keywords met elkaar, ookal betekenen ze ongeveer hetzelfde, er kan een groot verschil zijn in zoekvolume én moeilijkheidsgraad!!

Hoe optimaliseer je een pagina voor een keyword?

In deze eerste tip heb je het juiste keyword leren selecteren. In de volgende tips leer je ook waar je dit keyword moet gebruiken om je pagina optimaal te optimaliseren.

SEO tip 2: Schrijf een goede page title

De page title is de titel die je bezoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De page title is één van de belangrijkste ranking-factoren; het is belangrijk dat je hier je zoekterm gebruikt, en liefst vooraan de page title.

Voorbeeld van de zoekresultaten voor de zoekopdracht “SEO tips” in Google. De page title staat telkens in het groen:

Google zoekresultaten

Kijk ook eens goed naar het 3de resultaat: 5 SEO-technieken en tips waarmee je hoger…

SEO is de laatste jaren enorm geëvolueerd. De exacte zoekdopdracht “SEO tips” komt in deze page title niet voor, maar Google is slim genoeg om te weten dat het hier wel over SEO tips gaat.

Waar geef je de page title in?

Dit hangt af van je CMS. Of je nu WordPress (met Yoast SEO), Jouwweb, Wix of iets anders gebruikt, er is steeds een veldje voorzien om de page title in te voeren. Meestal vind je dit terug bij de SEO-instellingen van de pagina.

Van alle SEO tips is dit mijn favoriete SEO tip, omdat dit in mijn ervaring echt goed werkt. Het wijzigen van een page title kan op enkele dagen een impact maken, zowel positief als negatief!

SEO tip 3: Schrijf een aantrekkelijk meta description

De meta description is een korte omschrijving waarover de pagina gaat. Deze omschrijving is niet direct zichtbaar voor gebruikers én voor Google is het ook geen ranking factor.

Toch is dit een belangrijke tag omdat de meta description het inleidend tekstje is dat zoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De tekst die je hier ingeeft bepaalt dus of een zoeker doorklikt naar jouw website of niet. Op die manier is dit toch een onrechtstreekse SEO-factor!

Het veldje van de meta description vind je meestal net onder het veldje van de page title. Met andere woorden, dit hangt af van je CMS.

SEO tip 4: Schrijf minimaal 350 woorden per pagina

Eén van de allerbelangrijkste factoren voor Google is de kwaliteit van je inhoud. Je mag je site nog zo optimaliseren, als de inhoud niet interessant is, zal je niet hoog scoren in Google. Al heeft Google nergens een minimumlengte gedefinieerd, zorg je best toch voor een lengte van minimaal 350 woorden. En meer is zeker beter. Zelf haal ik goede resultaten vanaf circa 800 woorden. Maar dat is dan voor zoektermen waar wel wat concurrentie voor is.

Let wel op, het is belangrijk dat de inhoud van je pagina ook interessant en relevant is. Zoniet gaan je lezers snel terug wegklikken en zal je site uiteindelijk dalen in de zoekresultaten van Google.

Nog een kleine tip. Verdeel langere teksten onder in paragrafen van telkens 3 à 5 regels. Dit maakt het geheel veel aangenamer om te lezen. Maak ook gebruik van subtitels om de 3 à 5 paragrafen. Op die manier breng je ook structuur in je pagina.

SEO tip 5: Gebruik titels / subtitels

Eén van de hoofdzaken waar Google op let bij het indexeren van je website (of een pagina) is het gebruik van titels. De titel en subtitels bevatten namelijk belangrijke informatie (of zouden dat toch moeten bevatten). Gebruik daarom zeker je zoekterm in de hoofdtitel van je pagina, en probeer je zoekterm zeker ook eens terug te laten komen in één van de subtitels (als je daar gebruik van maakt).

Gebruik voor je hoofdtitel de H1-tag en voor subtitels bij voorkeur H2- of H3-tags. Gebruik bij voorkeur slechts 1x de H1-tag. Ik weet het, in principe mag je meerdere H1-tags gebruiken in HTML5, maar SEO experts raden nog steeds aan om slechts 1 H1-tag te gebruiken voor SEO-doeleinden.

SEO tip 6: Gebruik je zoekterm doorheen de tekst

Zorg ervoor dat je zoekterm een aantal keer voorkomt in de tekst van je pagina. Algemeen wordt aangeraden om een keyword-density na te streven tussen 1 en 2% (= per 100 woorden het zoekterm 1 à 2 keer gebruiken).

Gebruik je zoekterm zeker ook in de eerste alinea van je tekst (en liefst zelfs in de eerste zin). Probeer je zoekterm ook te gebruiken in de laatste alinea van je tekst (en liefst in de laatste zin van je tekst).

SEO tip 7: Schrijf de inhoud die je lezers willen lezen

Update: deze tip werd toegevoegd in november 2018

Wist je dat het heel makkelijk te achterhalen is wat je bezoekers verwachten bij het invoeren van een bepaalde zoekterm?

Als je inspiratie wil waarover je wil schrijven, analyseer dan volgende gegevens van de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht:

  1. De teksten van de advertenties: adverteerders analyseren en optimaliseren hun teksten constant. De teksten (titel en omschrijving) kunnen een inspiratie zijn voor jouw meta-title en meta-tag
  2. Inhoud van de top zoekresultaten: de eerste 5 à 10 resultaten van een bepaalde zoekopdracht, staan niet per toeval zo hoog. Google plaatst deze resultaten voor een reden zo hoog. Analyseer deze resultaten: noteer oa. de subtitels. Als bepaalde subtitels vaak voorkomen, dan is het sterk aangeraden dat je hier ook over gaat schrijven.
  3. Gerelateerde zoekopdrachten: onder de resultaten van iedere zoekopdracht, telkens onderaan de pagina, geeft Google gerelateerde zoekopdrachten mee. Als hier voor jou relevante keywords tussen zitten, is het sterk aangeraden om deze ook te verwerken (en bij voorkeur ook in subtitels) in je pagina.

SEO tip 8: Voeg minstens 1 afbeelding toe

Voeg zeker ook steeds een afbeelding toe op een pagina. Google hecht hier veel belang aan! Probeer je zoekterm ook hier te vermelden: je kan dat bijvoorbeeld doen in de bestandsnaam van de afbeelding (de naam wijzigen voor je deze oplaadt naar je website).

Daarnaast kan je ook een omschrijving (inclusief je zoekterm!) via de “alt”-tag meegeven. Indien je een CMS zoals WordPress gebruikt, is dit 1 van de invulvelden bij het opladen van je afbeelding.

Update 18 dec 2017: Ondertussen heb ik ook een artikel geschreven over het optimaliseren van afbeeldingen.

SEO tip 9: Registreer jezelf op Google Mijn Bedrijf en Yelp

Google Mijn Bedrijf

Naast het optimaliseren van je pagina zelf, kan je ook zelf je bedrijfsgegevens doorgeven aan Google. Dit kan je doen via Google Mijn Bedrijf.

De registratie neem slechts enkele minuten in beslag en het grote voordeel is dat je veel beter zal scoren in lokale zoekopdrachten: je vertelt namelijk rechtstreeks aan Google dat je een bedrijf hebt dat vindbaar moet zijn!

Een andere interessante online bedrijfsgids is Yelp.

SEO tip 10: Zorg voor links naar je website (link building)

Een zeer belangrijke factor is het aantal kwalitatieve links dat naar jouw website verwijst. Dit is ook één van de moeilijkste processen omdat je dit zelf niet in de hand hebt. Al kan je wel beginnen op de eenvoudigste plaatsen: op je sociale media-profiel(en).

Gebruik je Facebook, Twitter, LinkedIn? Bij je profielgegevens is ruimte voorzien om de url van je eigen website mee te geven. Maak hier gebruik van. En eens je nieuwe / vernieuwde website klaar is, kan het zeker geen kwaad om deze eens te sharen in je online netwerken.

Een andere plaats om je link te delen zijn forums. Let wel, gewoon je link posten op een forum wordt meestal niet geapprecieerd. Het is belangrijk dat je deelneemt aan de conversatie en dat je de url van je website enkel deelt als die relevant is binnen die conversatie. Dit is tijdsintensief, maar levert naast een link normaal gezien ook extra bezoekers op voor je website.

Een bron die ook heel wat bezoekers kan opleveren is Slideshare.net. Hier kan je presentaties of documenten (vb. PDF) delen met de rest van de wereld.

Heb je een video die je wil delen met je lezers? Vergeet dan zeker niet om deze video te delen op YouTube of Vimeo!

Let wel op: KOOP NOOIT LINKS. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van diensten zoals linkbuilding, en die je hoge plaatsen in Google beloven. Dit werkt niet, integendeel. Wanneer Google dit detecteert, zal jouw website uit de zoekresultaten vallen. Ik heb het zelf al eens meegemaakt en het is een hele klus om dat nadien terug in orde te krijgen…

SEO tip 11: Denk aan mobiele gebruikers

Mobile wordt steeds belangrijker en belangrijker, steeds meer mensen zoeken informatie op via een smartphone of tablet. Het is daarom zeer belangrijk dat je website goed zichtbaar is op alle toestellen. Is je website nog niet mobile-friendly? Mobile is in 2018 nog belangrijker dus hoog tijd om hier werk van te maken!

Dit is een ranking factor die je zelf in handen hebt, dus je laat heel wat kansen (bezoekers én potentiële klanten) liggen als je je website niet optimaliseert!

SEO tip 12: Verhoog de snelheid van je website

De snelheid van je website is een rechtstreekse SEO factor die je ook nog eens zelf in handen hebt!

Wil je weten hoe je website scoort? Doe zelf de test op Google’s PageSpeed tool of op GTmetrix. Is jouw website niet snel genoeg? Geef de informatie die je haalt uit deze online tools door aan je webdesigner en vraag om je website sneller te maken.

SEO tip 13: Lokaal bedrijf? Zet in op lokale SEO!

Voor sommige zoektermen is er nationaal veel concurrentie, maar lokaal (op stad) veel minder. Vaak gaan zoekers een zoekopdracht combineren met een locatie, net om veel specifieker te zoeken. Als bedrijf moet je hier op inspelen, en dat kan je doen via lokale SEO.

Voorbeeld:

  • “psycholoog”: niet specifiek, veel concurrentie, hoge moeilijkheidsgraad
  • “psycholoog gent”: veel specifieker, minder concurrentie, lagere moeilijkheidsgraad

Het grote voordeel van lokale SEO is dat de effort die je moet doen om je website bovenaan in Google te krijgen veel kleiner is, en dat terwijl het effect veel groter is. Ben je dus vooral op zoek naar klanten bij jou in de buurt, dan is lokale SEO een zeer doelgerichte techniek!

Lees meer over lokale SEO: Wat is lokale SEO? 8 praktische tips.

SEO tip 14: Update je (oude) content

Met SEO of zoekmachine optimalisatie ben je nooit klaar. Wat ik zelf ook vaak doe, is “oude” content herwerken:

Artikels van enkele weken / maanden oud die niet zo goed scoren als ik wil, ga ik analyseren en herwerken. Soms krijg je na verloop van tijd nieuwe ideeën, soms voeg ik relevante content toe en soms herschrijf ik stukken tekst. Op die manier blijft mijn content “fris”, dat is een belangrijke factor voor Google!

Zeker van moeilijke keywords kan het interessant zijn om een artikel regelmatig aan te passen!

Ik heb ook artikels die al enkele jaren oud zijn maar die goed scoren. Ook die herwerk ik. Vaak is niet alles meer relevant. Die verouderde delen vervang ik dan door nieuwe ideeën. Het resultaat? Mijn content blijft relevant voor mijn bezoekers (én dus ook voor Google!).

SEO tip 15: Voorzie interactie

Deze tip vergt iets meer werk, maar is het zeker waard: voeg interactie toe!

Wanneer je bezoeker een bepaalde tijd op je pagina blijft, is dat uiteraard een positief signaal voor Google dat die pagina kwalitatief is. Maar je kan ook nog een stapje verder gaan door je bezoeker aan te zetten tot actie.

Enkele simpele voorbeelden:

  • het toevoegen van een video waarbij je bezoeker moet klikken om de video te starten
  • een galerij met afbeeldingen
  • een presentatie opladen naar SlideShare, en die presentatie dan embedden op je website

SEO tip 16: Voeg duidelijke links in

Deze tip is een kleine maar een waardevolle tip! Wanneer je links invoegt naar andere pagina’s, maak er beschrijvende links van. Probeer het belangrijkste keyword van die andere pagina te vermelden in je link.

Dus niet:
Klik hier voor alle informatie over onze SEO opleiding.

Maar wel:
Kom alles te weten over onze SEO opleiding.
of
Kom alles te weten over onze SEO opleiding.

SEO tip 17: Gebruik de beste (gratis) SEO tools

SEMrush - SEO tool

SEO taken kunnen enorm versneld en / of vereenvoudigd worden als je gebruik maakt van de juiste tools. Zo zijn er heel wat SEO tools beschikbaar. Heel wat van die SEO tools kan je gratis gebruiken; sommigen zijn volledig gratis, anders zijn beperkt gratis bruikbaar voor kleine websites.

Wil je weten welke SEO tools je kan gebruiken voor welke taken?
Lees dan zeker volgend artikel: De beste gratis SEO tools.

SEO tip 18: Zo vind je de populairste keywords!

Wist je dat je een lijst met keywords kan opvragen waarvoor je website wordt gevonden?

Google Search Console

Deze kan je terugvinden in Google Search Console. Google Search Console is een gratis tool van Google die je interessante informatie geeft over je website. Heb je en website, registreer je dan zeker bij Google Search Console!

Waar vind je je populairste keywords?

Om de lijst met keywords te vinden waarvoor je site gevonden wordt, ga je in de Google Search Console naar “Prestaties“. Scroll een klein beetje naar beneden en je krijgt een lijst te zien met zoekopdrachten (= keywords) waarvoor je wordt gevonden!

Google Search Console - vind je beste keywords

Wat is het nut hiervan?

Dankzij deze lijst kom je te weten voor welke zoekopdrachten / keywords je website gevonden wordt. Zo weet je ook welke pagina’s je hiervoor verder moet optimaliseren.

Als je je keywords niet monitort met een tool zoals Wincher of SEMRush, geef de zoekopdracht / keyword dan in in Google. Kijk welke pagina van je website je als eerste terugvindt. Dat is de pagina die je verder moet optimaliseren voor dat keyword (zie ook SEO tips 2, 3 en 6 hierboven!).

SEO tip 19: Focus op “low hanging fruit”

Low hanging fruit is een bekende term in de SEO-wereld. Eigenlijk betekent het zoveel als op zoek gaan naar keywords waarvoor je snel resultaat kan halen. Dit zijn doorgaans keywords die op pagina 2 van Google ranken.

Hoe achterhaal je deze interessante keywords?

Hiervoor heb je een tool nodig die de rankings van je keywords monitort. Volgende tools gebruik ik zelf:

  • Ubersuggest: met deze tool kan je gratis een beperkt aantal keywords volgen. Enkel bruikbaar voor kleine websites die een beperkt aantal keywords willen monitoren.
  • Wincher: een zeer gebruiksvriendelijke tool die 2 dingen doet: je rankings opvolgen én nieuwe keywords adviseren. Deze tool is niet gratis, maar wel relatief goedkoop.
    Start je gratis proefperiode van 14 dagen.
  • SEMrush: SEMrush is een perfecte SEO-tool voor SEO-specialisten die meerdere websites van klanten willen monitoren of marketeers die in een groot bedrijf werken. Naast het opvolgen van rankings doet deze tool nog véél meer.

Hoe werkt het?

Zoek met behulp van bovenstaande tools naar interessante keywords die op pagina 2 van Google ranken. Meestal volstaat het om de relevante pagina’s een beetje extra te optimaliseren.

SEO tip 20: Zo laat je nieuwe content op enkele uren indexeren!

Wanneer je een nieuwe pagina of blogpost schrijft voor je website, duurt het al snel enkele weken voor Google je nieuwe pagina of blogpost indexeert. Het duurt dus enkele weken eer je nieuwe pagina of blogpost vindbaar is via Google.

Hoe kan je nieuwe content snel vindbaar maken?

Dit proces kan je enorm versnellen met behulp van de Google Search Console. Google Search Console is een gratis tool van Google die je website analyseert.

Ga hiervoor naar Google Search Console. Centraal bovenin staat een invoerveld waarin je een url kan ingeven. Geef hier de url van je nieuwe pagina in en druk op “Enter”:

Google Search Console - geef je url in

In het volgende scherm kan je je nieuwe pagina laten indexeren.

Als het om een nieuwe pagina gaat, krijg je dit scherm te zien:

Nieuwe pagina laten indexeren door Google Search Console

Als het om een bestaande pagina gaat, krijg je dit scherm te zien:

Bestaande pagina laten indexeren door Google Search Console

Klik op de link INDEXERING AANVRAGEN om je pagina door Google te laten indexeren. Dit proces kan enkele uren tot enkele dagen duren. Ik wacht meestal tot de volgende dag om wijzigingen te controleren.

SEO tip 21: Geef niet op, hou vol!

Om te eindigen een zeer simpele SEO tip, maar een belangrijke!

SEO optimalisatie is een werk op lange termijn. Een goede ranking behalen voor een bepaald keyword kan weken en vaak zelfs maanden duren. Of zelfs jaren, als het om zeer competitieve keywords gaat!

SEO gaat niet vanzelf. Als je goede rankings wil halen moet je er voor zorgen dat je content steeds kwalitatief, relevant en recent is.

Gratis cursus SEO volgen?

Ben je door de SEO tips en wil je graag meer leren over SEO?

Bekijk dan zeker ook onze gratis SEO cursus voor beginners. Deze SEO cursus is de ideale start voor iedereen die met SEO wil beginnen.

Naast onze gratis SEO cursus hebben we nog een aantal andere interessante SEO tutorials en SEO tips:

Veelgestelde vragen over SEO

Kan ik de SEO van mijn website zelf verbeteren?

Dat kan zeker! De SEO tips op deze pagina zijn bedoeld voor beginners. Volg deze tips en je website zal binnen enkele weken hoger in Google staan.

Hoe lang duurt het voordat je veranderingen ziet in de rankings?

Wanneer je SEO optimalisaties doorvoert kan het even duren voor je dit ziet in Google. Wil je sneller resultaat? In tip 20 toon ik hoe dit veel sneller kan!

Is SEO gratis?

Als je je SEO optimalisaties zelf uitvoert, dan is dit gratis. Hou er rekening mee dat je voldoende tijd moet voorzien: SEO gaat nu eenmaal niet vanzelf. Gelukkig bestaan er een heleboel SEO tools (gratis en betalend) die dit SEO proces versnellen (én verbeteren).

Conclusie

Hoger scoren in Google zoekresultaten gaat niet vanzelf, maar het is ook geen onmogelijke taak. Met bovenstaande SEO tips is het echt mogelijk om jouw website binnen enkele maanden (of zelfs enkele weken) hoger te laten scoren in Google. In sommige gevallen zal je zelfs na enkele weken al een verschil merken!

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, zelfstandig SEO specialist en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: