Wat mag je verwachten van SEO in 2018?

Wat kan je verwachten van SEO in 2018? In dit artikel toon ik je welke factoren steeds belangrijker worden én hoe je er kan op inspelen. Zo kan ook jij je voorbereiden op gesproken zoekopdrachten, een steeds groter belang van mobile, Google’s AI en nog een pak meer!

Waar is de tijd dat je enkel je keywords zoveel mogelijk moest gebruiken in je pagina’s? 😉

SEO wordt steeds complexer, maar 1 ding moet je altijd voor ogen blijven houden:

Google wil steeds de meest kwalitatieve resultaten op het juiste moment aan zijn bezoekers voorschotelen.

Als dat het uitgangspunt is van je website, dan is die meteen al een pak beter!

Dit artikel is redelijk uitgebreid, maar ik heb geprobeerd om alles zo eenvoudig mogelijk & duidelijk uit te leggen.

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Het belang van mobile
  • AMP
  • Video
  • Voice search
  • RankBrain
  • Diepgaande content
  • HTTPS
  • Vergeet de basis van SEO niet!

Het belang van mobile

SEO in 2018 - MobileEr is al veel gezegd en geschreven over “mobile first” (al is er nu al een verschuiving naar “AI first”, maar daarover later meer in dit artikel). Feit is dat mobile erg belangrijk is voor Google. Waarom? Omdat meer dan 50% van de zoekopdrachten via mobiele toestellen gaat. En dit zal enkel maar toenemen.

Things to do:

  • Controleer of je website goed zichtbaar op mobiele toestellen. Google heeft hier een gratis tool voor maar ik raad je aan om zelf ook eens je website te bezoeken met een smartphone en tablet.
  • Indien je website nog niet “mobile friendly” is, wordt het toch hoog tijd om dit aan te pakken.

AMP (Accelerated Mobile Pages)

SEO 2018 - AMPAMP (Accelerated Mobile Pages) is een nieuwe technologie die echt wel gepushed wordt door Google. Het doel is om pagina’s zo licht mogelijk te maken zodat ze snel ingeladen worden, ook met een zeer trage verbinding. Als je vaak met de trein reist, zul je wel beseffen dat dit een goed idee is :-).

Er wordt verwacht dat Google in 2018 AMP-pagina’s nog meer gaat bevoordelen (hoger laten ranken). Ook gaan ze AMP-pagina’s meer laten opvallen in de zoekresultaten. Je mag er dus vrij zeker van zijn dat AMP je click through rates positief gaat beïnvloeden (= meer bezoekers op je website).

Hoe kan je amp nu activeren?

  • Heb je een WordPress-website, dan kom je met de gratis AMP-plugin al heel ver. Let wel, deze plugin heeft enkel invloed op berichten (blogs, nieuwsberichten) en niet op pagina’s.
  • Heb je geen WordPress, dan neem je best contact op met je webdesigner.

Video

SEO 2018 - videoVideo is online aan een grote doorbraak bezig. De reden is heel eenvoudig:

  • zelfs met een goedkope smartphone kan je al relatief mooie filmpjes maken
  • via platformen zoals YouTube kan je makkelijk video online plaatsen en verspreiden

In België staan we op vlak van video nog wat achter in vergelijking met het buitenland. Bekijk het dus positief, hier liggen echt opportuniteiten om je SEO positief te beïnvloeden! Het staat in ieder geval alvast héél hoog op mijn todo-lijstje om daar dit jaar nog mee te starten!

Geïnteresseerd?

  • Start je eigen YouTube-kanaal
  • Begin met het opnemen van je eerste video of vlog

Voice search

SEO 2018 - Voice searchDoordat zoeken in het Nederlands nog niet zo uitgewerkt is als in sommige andere talen, zijn we nog niet zo gewend aan voice search of gesproken zoekopdrachten. Maar, voice search komt er echt wel aan!

Ook voor je SEO-strategie moet je hier op inspelen. Gesproken zoekopdrachten zijn immers anders dan getypte zoekopdrachten. Wanneer we zoekopdrachten schrijven, dan zijn die eerder kort. Maar wanneer het gaat om gesproken zoekopdrachten, dan zijn die een pak langer en specifieker.

Een eenvoudig voorbeeld om dit duidelijk te maken

  • tekst zoekopdracht: “fiets kopen”
  • gesproken zoekopdracht: “waar kan ik het best online een fiets kopen”

Tips om je SEO  strategie hier nu al aan aan te passen:

  • Integreer alvast FAQ’s (veelgestelde vragen) op je website

User experience

SEO 2018 - UXGebruikerservaring gaat steeds meer een belangrijke rol spelen. Google gaat websites die een goede gebruikerservaring bieden, hoger plaatsen in de zoekresultaten. Want dit zijn nu eenmaal sites die een positieve ervaring met zich meebrengen.

Dit gaat niet om bezoekers zoveel mogelijk pagina’s te laten doorklikken, dit gaat om bezoekers meteen, to the point, de juiste ervaring voor te schotelen.

Ja maar, als je meteen de juiste info geeft, dan is de bezoeker snel terug weg en verhoogt dit de bounce rate… Dat klopt inderdaad. Maar Google meet nog veel andere factoren. Bijvoorbeeld, wanneer iemand jouw site verlaat, gaat die dan naar het volgende resultaat in de zoekmachines of niet? Zoja, dan heeft de zoeker op jouw website niet gevonden wat hij / zij zocht. Indien niet, dan heeft de zoeker waarschijnlijk wél gezocht wat hij / zij zocht. Als 1000 bezoekers hetzelfde patroon vertonen, dan heeft Google wel een idee van de kwaliteit van een pagina.

Enkele praktische tips:

  • kies “snel de juiste info” boven “veel kliks op je website”
  • Hou het simpel, iemand die op jouw website terecht komt via Google, wil snel de juiste informatie terug kunnen vinden. Hoe complexer je website, hoe groter de kans dat die persoon terug je website verlaat en het volgende zoekresultaat gaat bekijken.

User experience is een expertise op zich. Ook al verdiep ik mij hier ook graag in, het is niet mijn “core business”. Wil je hier meer over weten, neem dan zeker ook eens een kijkje op de website van AG Consult. Zijn zijn experts op dit vlak. Op hun blog vind je dan ook heel wat interessante artikels.

RankBrain

SEO 2018 - RankBrainRankBrain is een zelflerend systeem waarmee Google zoekopdrachten beter kan begrijpen. Hierdoor kan Google nieuwe of complexe zoekopdrachten beter begrijpen én dus juistere zoekresultaten weergeven.

Maar RankBrain probeert ook de intentie van een zoekopdracht te achterhalen en zal daarop ook de zoekresultaten aanpassen. Die intentie is zeer belangrijk: is de zoeker op zoek naar informatie of is hij / zij van plan om een product te kopen? Dit maakt een groot verschil in de weer te geven zoekresultaten (dit is een beetje kort door de bocht uitgelegd, maar dit is wel een duidelijk verschil in intentie).

Een groot verschil met pre-RankBrain is dat nu ook websites hoog kunnen ranken die de juiste zoekterm van de zoeker niet als focus-zoekterm hebben. Google begrijpt beter en beter waar de zoeker naar zoekt én waarover een website / pagina gaat en gaat de pagina die het beste voldoet aan de (intentie van de) zoekopdracht eerst tonen. Los van het feit of die zoekterm ook doorgedreven verweven zit in de inhoud van de pagina die als resultaat wordt weergegeven. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar simpelweg komt het neer op het volgende: schrijf over een onderwerp en niet voor een zoekterm.

Diepgaande content

SEO 2018 - Kwalitatieve contentKwalitatieve content is nog steeds één van de belangrijkste factoren om bovenaan de zoekresultaten te komen met je website.

Met de komst van RankBrain wordt dit alleen maar belangrijker. Door het publiceren van kwalitatieve, diepgaande content, zal je hoger in de zoekmachines eindigen.

Let wel, vermijd typische “SEO copy”. Dat is content die puur enkel en alleen geschreven wordt om bepaalde zoektermen (en vaak 1 zoekterm voor 1 pagina) hoger te laten ranken in Google. Niet dat dit (voorlopig) niet meer werkt, maar je kan evengoed kwalitatieve content maken die je bezoekers effectief iets bijbrengt.

Er zijn verschillende mogelijkheden om diepgaande, kwalitatieve content te creëren, bijvoorbeeld:

  • Publiceer een reeks blogartikels rond 1 van je diensten en plaats in al die blogartikels een link naar die specifieke dienst.
  • Schrijf een extra lang artikel rond een bepaald onderwerp.
  • Maak een uitgebreide tutorial over hoe je klanten één van je producten kunnen gebruiken.
  • Voeg FAQ’s of veelgestelde vragen toe rond je diensten / producten.

https wordt een must!

SEO 2018 - httpsGoogle ijvert voor een veilig web. Daarom duwen ze websites in de richting van https. Met https is de verbinding tussen je website en de browser van je bezoeker versleutelt. Het enige wat je hiervoor moet doen is een SSL-certificaat installeren. Vaak is dit niet gratis, al geven sommige webhosting bedrijven dit tegenwoordig standaard bij webhosting. Daarnaast kan je een gratis SSL-certificaat aanvragen bij Let’s Encrypt. Je leest er alles over in dit blogartikel.

Maar hoe kan Google het web “pushen” naar https? Via hun webbrowser Chrome markeren ze sommige webpagina’s van websites zonder https als “niet veilig”. In de toekomst zal dit hoogstwaarschijnlijk uitgebreid worden naar volledige websites (als die niet over https beschikken).

Wat moet je hiervoor doen?

  • Contacteer je webdesigner of webhosting bedrijf en installeer een SSL-certificaat.

Vergeet de basis van SEO niet!

Ok, er komen heel wat nieuwigheden op ons af, maar dat wil niet zeggen dat je de basis van SEO mag vergeten.

Wil je die nog eens herhalen? Neem de gratis SEO startersgids door.

Conclusie

Ik kijk vooral uit welke impact Voice search en RankBrain op SEO gaan hebben. In tegenstelling tot “gewoon” een zoekterm implementeren op een pagina, vergt dit toch een heel andere aanpak. De komende maanden ga ik in ieder geval enkele zaken uittesten.

Wil je er voor zorgen dat je website ook in 2018 goed zichtbaar is in Google, dan zou ik je deze 4 tips willen meegeven:

  • zorg dat je website goed zichtbaar is op mobiele apparaten
  • optimaliseer de snelheid van je website én implementeer AMP
  • als je nog geen SSL-certificaat hebt, installeer dat dan asap!
  • voeg een FAQ-sectie toe en schrijf kwalitatieve blogartikelen om in te spelen op voice search en RankBrain

Wens je graag (strategisch) advies of zoek je gewoon hulp om je website bovenaan in Google te krijgen? Neem dan een kijkje hoe ik je kan helpen met SEO of contacteer mij vrijblijvend.

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, zelfstandig SEO specialist en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: