Ben je zelfstandige of beoefen je een vrij beroep, dan is de kans groot dat je gevonden wil worden door potentiële klanten bij jou in de buurt. Om je website vindbaar te maken voor bezoekers die effectief ook bij jou in de buurt wonen, gebruik je best lokale SEO.
Inhoudsopgave
ToggleWat is lokale SEO?
Lokale SEO draait om het beter zichtbaar maken van je bedrijf binnen een bepaalde regio. Dit kan gaan om bedrijven met een fysieke locatie (dokter, tandarts, kinesist, boekhouder,…) maar het kan ook gaan om bedrijven die actief zijn binnen een bepaalde regio (loodgieter, elektricien, schilder,…).
Voor de zoeker betekent het dat Google bedrijven oplijst bij hem / haar in de buurt.
Ter info; “gewone” SEO is eerder locatie-onahankelijk, al zal Google op basis van locatie zeker ook een bepaalde selectie maken. Voer een zoekopdracht in Google uit en je zal merken dat er voornamelijk Nederlandstalige websites uit België in de zoekresultaten verschijnen.
Een simpel voorbeeld
Ik maak het even duidelijker met een simpel voorbeeld.
Als voorbeeld geef ik in Google de zoekopdracht “thais restaurant” in. Dit zijn de zoekresultaten die Google mij voorschotelt:
Google interpreteert dit als een lokale zoekopdracht (= intentie van de zoekopdracht). Daardoor krijg ik eerst de lokale zoekopdrachten te zien. Dit zijn de restaurants die het dichtst bij mij in de buurt zijn (ik heb er een rode rechthoek rond geplaatst).
Daaronder beginnen de normale (organische) zoekresultaten, maar ook deze zijn gericht op een locatie.
8 praktische tips om je lokale SEO te verbeteren
Tip 1: registreer je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf
Ik vermeld deze tip als eerste, net omdat het zo’n belangrijke is. Via Google Mijn Bedrijf kan je aangeven dat jouw bedrijf actief is op een bepaalde locatie OF binnen een bepaalde regio.
Hoe werkt het: log in met je Google account en registreer je bedrijf. Binnen de 15 dagen zal je een postkaart (yep, je leest het goed 🙂 ) ontvangen van Google met daarin een verificatiecode. Log opnieuw in in Google Mijn Bedrijf en geef deze code in.
Het is belangrijk dat je je profiel op Google Mijn Bedrijf zo volledig mogelijk invult!
Heb je (nog) geen website? Dat is geen enkel probleem, ik raad je echt aan om je hier zo snel mogelijk te registreren!
Tip 2: registreer je bedrijf ook bij andere lokale bedrijfsgidsen
Ok, Google Mijn Bedrijf is veruit de belangrijkste, maar er zijn er nog een paar die best interessant zijn:
Daarnaast denk ik ook aan websites van beroepsverenigingen, gemeenten,… Eigenlijk iedere (kwalitatieve) website waar je je zaak op kan registreren met contactgegevens en url is goed. Het is wel belangrijk dat je steeds dezelfde contactgegevens invoert.
Als je je afvraagt of je dit moet doen… wel, dit zijn (kwalitatieve) backlinks die je zelf in de hand hebt, dus ja, ik kan je echt aanraden om dit te doen! 🙂
Tip 3: verspreid steeds dezelfde contactgegevens
Het lijkt misschien logisch, maar het is belangrijk dat je steeds dezelfde NAP-gegevens (NAP = Name, Address, Telephone) verspreid. Zowel op je eigen website als op andere websites.
Schrijf je bedrijfsnaam dus steeds op dezelfde manier en vermeld steeds hetzelfde adres en telefoonnummer. Op die manier is het makkelijker voor zoekmachines om vermeldingen van jouw bedrijf te koppelen aan jouw bedrijf.
Tip 4: verzamel reviews
Reviews zijn een belangrijk onderdeel van lokale SEO. Verzamel daarom zoveel mogelijk reviews van tevreden klanten. Als je bedrijf veel goede reviews heeft, is dat ook een indicatie voor Google dat ze jouw website hoger kunnen ranken.
Uiteraard denk ik in de eerste plaats aan Reviews op Google Mijn Bedrijf, maar ook Facebook reviews hebben een grote waarde.
Tip 5: vermeld de locatie die je wil bereiken in je titels
Paginatitels zijn nog steeds heel belangrijk voor SEO. Ergens logisch, want een paginatitel omschrijft in het kort waarover een pagina gaat.
Target je een bepaalde locatie (gemeente), vermeld die dan ook in je titels.
Voorbeeld: zoekopdracht “webdesigner gent”:
Tip 6: plaats je adres en contactgegevens op iedere pagina
Om zo duidelijk mogelijk te maken aan Google dat je binnen een bepaalde regio gevonden wil worden, is het belangrijk om je adres duidelijk te vermelden op je website. Meestal is dit in de footer, maar dat kan ook in een zijbalk. Dit stoort niet voor een bezoeker, integendeel! Je bezoeker vindt op deze manier sneller je contactgegevens terug. En voor zoekmachines geef je des te beter aan in welke regio je actief bent.
Tip 7: vermeld ook een grotere stad bij jou in de buurt
Deze tip is vooral bedoeld voor wie in een kleinere gemeente gevestigd is. De kans dat potentiële klanten op een kleinere gemeente zoeken, is relatief klein. Grotere steden worden vaker gebruikt in zoekopdrachten. Bijvoorbeeld:
- webdesign opleiding gentbrugge
- webdesign opleiding gent
Voor de eerste zoekopdracht, “webdesign opleiding gentbrugge” zijn er maar weinig opzoekingen. Voor de 2de zoekopdracht, “webdesign opleiding gent” zijn er veel meer opzoekingen. Toch ligt Gentbrugge in de buurt van Gent en zal een potentiële klant het niet erg vinden om naar Gentbrugge te komen i.p.v. naar Gent. In zo’n geval verwerk je best ook de gemeente “Gent” in je titels en teksten.
Voorbeeld van integratie van een grotere stad in je titel:
Webdesign opleiding Gent | Digitaal Groeien
Voorbeeld van integratie van een grotere stad in je teksten:
We zijn gevestigd in Gentbrugge, op amper 5 minuten van Gent.
Tip 8: integreer structured data markup (schema.org)
Structured data (schema.org) is in de eerste plaats bedoeld voor zoekmachines, zodat ze sneller kunnen begrijpen waarover je website gaat. Met schema.org kan je in de code enkele interessante zaken vermelden die ervoor zorgen dat je site sneller, makkelijker én juister te indexeren is door zoekmachines.
Bijkomend voordeel, met de komst van voice search wordt dit alleen maar belangrijker!
Gebruik je WordPress?
In dat geval kan je de plugin Markup (JSON-LD) structured in schema.org installeren.
Wil je ook gevonden worden door potentiële klanten bij jou in de buurt?
Door het uitvoeren van bovenstaande tips geraak je al een heel eind. Heb je graag wat extra hulp, geef mij gerust een seintje en dan bekijken we samen welke SEO-strategie de beste is voor jouw bedrijf.