Search
Close this search box.

Hoger scoren in Google? 7 quick wins die je zélf kan uitvoeren!

Wil je ook hoger scoren in Google? Maar wat moet je daar juist voor doen? En hoe komt het dat de ene website wel bovenaan in Google staat en de andere niet?

Om hoger te scoren in Google moet je je website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Je moet zo duidelijk mogelijk maken aan die zoekmachines waarover je website gaat. Hoe duidelijker het is voor een zoekmachine, hoe hoger je zal scoren in die zoekmachine.

Het proces om hoger te scoren in zoekmachines noemt SEO of Search Engine Optimization. Eigenlijk is dit het optimaliseren van je website om zo hoog mogelijk te scoren in zoekmachines zoals Google.

De afgelopen jaren heb ik heel wat websites van klanten geanalyseerd en geoptimaliseerd. In dit artikel beschrijf ik de 7 quick wins die je zelf kan uitvoeren om hoger te scoren in Google!

Enkele interessante statistieken die het belang van hoger scoren in Google onderstrepen

  1. Het eerste SEO-resultaat in Google krijgt ongeveer 27% van alle kliks (bron: Backlinko)
  2. De top 3 in de Google-zoekresultaten krijgt 54,4% van alle kliks (bron: Backlinko)
  3. 46% van alle Google-zoekopdrachten zijn is afkomstig van zoekers in de buurt. (Source: GoGulf)

Hoe kan je hoger scoren in Google?

Maar hoe ga je nu van start met SEO? Wat moet je eerst aanpakken om hoger te scoren in Google?

In het begin kan SEO nogal overweldigend zijn. Daarom leg ik je in dit artikel uit waar je het best start om zo snel mogelijk hoger te scoren in Google.

De tips in dit artikel zijn eenvoudige maar concrete tips die je gemakkelijk zelf kan toepassen op je eigen website. SEO of zoekmachine optimalisatie gaat nog veel verder dan dit, maar deze tips zijn al een eerste grote stap in de juiste richting: voer deze tips uit en je zal in enkele weken hoger scoren in Google!

Tip 1: start met zoekwoorden onderzoek

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek of keyword research is een essentiële stap om je pagina’s te optimaliseren. Eigenlijk komt het er op neer dat je de zoekopdracht van je potentiële klanten gaat achterhalen. Dee gebruikte woorden in de zoekopdracht gaan we dan integreren in onze pagina.

Voorbeeld
Als iemand in Google ingeeft “fietsenmaker”, dan moet je duidelijk maken dat jouw pagina gaat over een fietsenmaker. Dat doe je door het woord “fietsenmaker” op verschillende strategische plaatsen in je pagina te gebruiken.

Vaak is het ook zo dat een keyword of zoekterm niet uit 1 woord bestaat maar uit meerdere woorden.

Hoe voer je zoekwoorden onderzoek uit?

Gelukkig bestaan er tools om te achterhalen welk keyword al dan niet interessant is. Met behulp van deze tools kunnen we achterhalen hoe vaak er bijvoorbeeld naar een bepaald keyword wordt gezocht in Google.

Eén van mijn favoriete tools die je ook (beperkt) gratis kan gebruiken, is Ubersuggest.

Geef in Ubersuggest een keyword in (1), selecteer de juiste taal en locatie (waarschijnlijk “Dutch / Belgium”) (2)  en klik op de knop “SEARCH” (3).

Hoger scoren in Google met Ubersuggest en keyword research

De volgende pagina toont je hoe vaak er achter dat bepaald zoekwoord (keyword) wordt gezocht.

Het kan interessant zijn om verschillende zoekwoorden te proberen, bijvoorbeeld “fietsenmaker” ,”fietsenhersteller” of “fietsenwinkel”.

Zoekwoorden onderzoek is een proces dat even kan duren. Geef het dus zeker niet op na 5 minuten!

Tip 2: geef iedere pagina een duidelijke titel

Als je de titel van je pagina leest, moet het al meteen heel duidelijk zijn waarover die pagina gaat. Stel je voor dat iemand die jouw website niet kent, de titel van je pagina tussen de zoekresultaten in Google ziet staan. Is het dan duidelijk genoeg waarover je pagina gaat? Indien niet duidelijk genoeg voor een persoon, dan gaat het voor Google ook niet duidelijk genoeg zijn én dan gaat je website waarschijnlijk zelfs niet tussen de zoekresultaten komen.

Het is heel belangrijk dat je hier ook je zoekterm vermeldt dat je hebt gekozen tijdens het zoekwoorden onderzoek.

Je paginatitel zal in de zoekresultaten van Google verschijnen:

Hoger scoren in Google? Kies een goede titel met keyword.

Tip 3: schrijf minstens 200 woorden per pagina

Een veelgemaakte fout is dat de lengte van een pagina te kort is, zeker bij nieuwe websites kan dit cruciaal zijn. Zo indexeert Google pagina’s met minder dan 100 woorden vaak gewoonweg niet!

Neem als vuistregel dat een pagina minimaal 200 woorden lang moet zijn. Zelf hanteer ik een absoluut minimum van 350 woorden.

Weet je niet goed wat schrijven? Je bent niet alleen. Daarom heb ik SEOscribe, een gratis SEO Copywriting Assistent, in elkaar gestoken. Deze tool helpt je een blogbericht of pagina te schrijven in letterlijk 2 minuten!

Tip 4: voeg minstens 1 afbeelding toe

Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. En maakt je teksten gewoonweg ook minder saai. Voeg daarom minstens 1 afbeelding toe aan iedere pagina. Hernoem je afbeelding zodat het voor Google duidelijker wordt waarover je afbeelding gaat.

Dus niet img35433.jpg maar bijvoorbeeld fietsenmaker.jpg. Verwerk uiteraard je keyword uit stap 1 in de naam van je afbeelding!

Tip 5: voeg tussentitels in

Tussentitels zijn cruciaal om structuur en duidelijkheid te geven aan je teksten. Vaak zie je lange teksten op een website zonder tussentitels, maar erg aangenaam om te lezen is dat niet.

Verdeel je teksten daarom in duidelijke blokken en plaats verduidelijkende subtitels boven de blokken. Dit maakt het aangenamer en duidelijker om te lezen. Tegelijkertijd hecht ook Google veel belang aan deze subtitels.
Verwerk ook minstens 1x je keyword uit stap 1 in een tussentitel!

Tip 6: gebruik je keyword voldoende in je tekst

Als laatste tip wil ik je nog meegeven dat het belangrijk is om je keyword voldoende te gebruiken doorheen je tekst.

Uiteraard mag dit ook eens een synoniem zijn, maar zorg er toch voor dat je je gekozen keyword voldoende gebruikt. Je optimaliseert je tekst namelijk voor een bepaalde zoekterm (= zoekopdracht). Als je dat bepaald keyword nooit gebruikt, is het voor google ook niet zo duidelijk dat jouw tekst over dat keyword gaat.

Let wel op, overdrijf niet. Tools zoals Yoast SEO berekenen of je een keyword niet te veel doorheen je tekst gebruikt. Een gebruik van 1 à 2% (= 1 à 2 keer je keyword gebruiken per 100 woorden) volstaat ruimschoots.

Tip 7: deel je website op sociale media

Misschien is dit wel de eenvoudigste tip!

Vermeld je website op je sociale media profielen: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest,…

Dit is zo eenvoudig maar een link is een link!

Je kan zelfs een stapje verder gaan en een profiel aanmaken specifiek voor je bedrijf, bijvoorbeeld op Facebook.

Pro tip: maak een Google Bedrijfsprofiel aan

Heb je nog geen Google Bedrijfsprofiel? Ok, laat alles nu vallen en maak gratis een Google Bedrijfsprofiel aan!

Google Bedrijfsprofiel is de online bedrijvengids van Google zelf. Je Google Bedrijfsprofiel zal er voor zorgen dat je website hoger zal scoren in Google voor lokale zoekopdrachten.

Bijvoorbeeld, jij bent een fietsenmaker in Merelbeke. Van zodra iemand op zoek is naar een fietsenmaker bij jou in de buurt, zal je website bovenaan in google verschijnen, naast het kaartje, op de pagina van de zoekresultaten:

Hoger scoren in Google met Google Mijn Bedrijf

Wat moet je hiervoor doen? Het enige wat je moet doen is een Google Bedrijfsprofiel aanmaken.

Houd hierbij rekening met het volgende:

  • Vul de beschrijving van je bedrijf zo goed mogelijk in en verweef je belangrijkste keyword (bijvoorbeeld je beroep) in deze tekst
  • Selecteer de juiste categorie
  • Geef het juiste adres op!

Om te controleren dat jouw bedrijf wel degelijk op het opgegeven adres zit, kan het zijn dat je een briefkaart zal ontvangen via de post (!) met daarin een code. Die code moet je ingeven in je Google Bedrijfsprofiel om je adres te bevestigen.

Maak nu gratis een Google Bedrijfsprofiel aan

Binnen 2 maand bovenaan in Google!

Ik heb dit artikel gepubliceerd op 7 oktober 2021. Eind november 2021 staat dit artikel in de top 3 van Google, voor een heel competitief keyword. Dat wil dus zeggen, een kleine 2 maand na publicatie.

Hoger scoren in Google (in 2 maand)

Posities in Google wijzigen meermaals per dag!

Op 1 december 2021 stond ik op nummer 1 voor dit keyword. Maar eerlijk, die posities kunnen constant wijzigen. Voor mij is het belangrijkste dat het een indicatie geeft waar ik ongeveer sta in Google, ik pin mij niet (meer) vast op exacte posities.

Nummer 1 in Google is superleuk, maar het kan zo weer voorbij zijn. Posities in Google wijzigen vaak zelfs meermaals per dag!

Een gouden tip: zoekers klikken niet enkel en alleen op het eerste resultaat. Ze lezen ook de titel en de omschrijving. Probeer hier uniek te zijn en je doelgroep aan te spreken.

Zelfs als je niet op 1 staat, zou er een goede reden moeten zijn dat zoekers in Google doorklikken naar jouw site!

Gaat het altijd zo snel?

Het is zeker niet altijd dat een blogartikel binnen 2 maand in de top 3 van Google staat. Dat hangt af van heel wat factoren. Een reden is dat ik veel blog over “hoger scoren in Google” en zoekmachineoptimalisatie (of SEO) in het algemeen.

Hoger scoren in Google – conclusie

Wil je hoger scoren in Google? Voer dan zeker de 7 quick wins uit die ik aanhaal in dit blogartikel. Je kan deze trouwens gemakkelijk zelf uitvoeren.