Spring naar de inhoud

Wat is SEO? [SEO voor beginners]

Wat is SEO?

Het doel van SEO is om meer organisch verkeer naar de website te trekken door hoger te ranken op relevante zoekwoorden. Dit wordt bereikt door verschillende technieken toe te passen zoals het optimaliseren van de website-inhoud, het verbeteren van de technische aspecten van de website, en het verkrijgen van links van andere websites.

SEO lijkt misschien iets heel geheim of moeilijk te begrijpen. Maar door in te zetten op excellente content is het zeker mogelijk om hoog in Google te ranken.

Stel dat je elektrische fietsen verkoopt en iemand in de buurt van jouw winkel geeft in Google de zoekopdracht “elektrische fiets kopen” in. Dan zou het toch tof zijn als jouw website bovenaan de zoekresultaten verschijnt, niet?

Dit kan je realiseren met SEO. Met SEO ga je de pagina’s (of blogberichten) op je website optimaliseren voor specifieke zoekopdrachten.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of Zoekmachineoptimalisatie. Het is het proces om jouw teksten of video’s te optimaliseren voor zoekmachines, zodat ze gratis bovenaan in deze zoekmachines verschijnen. Belangrijk om te weten: SEO is een proces op lange termijn. Dat wil dus zeggen dat dat niet gaat lukken van vandaag op morgen. Vaak duurt het weken of soms zelfs maanden vooraleer dat uw tekst of video bovenaan in de zoekmachines verschijnt. Maar SEO is een duurzame vorm van marketing. Dat wil dus ook zeggen dat eens dat jouw tekst of video bovenaan in een zoekmachine verschijnt. Dat die daar ook wel even gaat blijven zonder dat je daar verder iets voor hoeft te doen.

Wat is het principe van SEO? Wel, we starten eigenlijk met zoekopdrachten in zoekmachines te achterhalen. Een zoekopdracht, dat noemen we ook wel een keyword of een trefwoord. De bedoeling is dan dat je nadien je content gaat gaan optimaliseren voor die keywords. Gelukkig hoef je dat niet allemaal zelf te gaan achterhalen. Er bestaan een heleboel SEO tools om je te helpen bij dit proces. Sommige zijn gratis, anderen zijn betalend. Maar in een latere video ga ik zeker nog een overzicht geven van de verschillende SEO tools die bestaan.

Wat zijn de voordelen van SEO?

Wat zijn de voordelen van SEO? Eerst en vooral is uw bedrijf zichtbaar in zoekmachines. Er is een heel groot verschil wanneer iemand een zoekopdracht ingeeft en jouw website staat bovenaan in Google of jouw website staat helemaal niet in Google. Bovendien, wanneer jouw website bovenaan in Google verschijnt, dan gaan mensen jou gaan zien als de specialist, als de expert en gaan ze klant bij jou willen worden. Een groot voordeel van van SEO (en wanneer je bovenaan in Google verschijnt) is dat je minder of zelfs niet moet adverteren. En uiteindelijk gaat dat allemaal leiden tot meer bezoekers en ook meer klanten.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Met SEO ga je dus eigenlijk je content gaan optimaliseren voor een zoekmachine, zodat je website, je teksten of een filmpje bovenaan in de zoekmachine gaat gaan verschijnen. SEA staat voor Search Engine Advertising. Je gaat dus eigenlijk gaan adverteren. Je gaat dus eigenlijk betalen om bovenaan in een zoekmachine te verschijnen.

Wat is nu het beste: SEO of SEA?

Dat hangt een beetje af van de situatie. Stel, je hebt een nieuwe website en je wil dat al meteen bekend maken, dan kan het zijn dat SEO in het begin moeilijk gaat zijn. SEO duurt namelijk enkele weken of zelfs maanden vooraleer dat je daar effect van gaat hebben. Dan kan het zijn dat SEA (advertenties) veel interessanter zijn. Je stelt een advertentie op, je betaalt en dezelfde dag (meestal) of de dag nadien ben je zichtbaar in de zoekmachine. Het grote nadeel van advertenties is: zolang dat je betaalt, ben je zichtbaar. Van zodra je stopt met betalen, ben je niet meer zichtbaar

Daarom is het ook interessant om in te zetten op SEO. SEO duurt wel wat langer eer dat je effect gaat zien, maar vanaf dat je zichtbaar bent in een zoekmachine blijf je zichtbaar en dat is wel interessant. Dus van zodra jij eigenlijk goed zichtbaar bent in de zoekmachine, zou je kunnen stoppen met advertenties.

Kort samengevat SEO = content optimaliseren om gratis bovenaan in Google te komen, of in een andere zoekmachine. SEA = adverteren, dan ga je gaan betalen om bovenaan in een zoekmachine te verschijnen.

Belangrijk verschil: SEO duurt wel even, maar van zodra je bovenaan staat blijf je wel even bovenaan. Van zodra je stopt met betalen (= SEA), ben je niet meer zichtbaar in de zoekmachines.

Kan je SEO zelf doen?

Kan je SEO zelf doen. Met andere woorden. Kan je zelf je eigen website of die van je werkgever gaan optimaliseren?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: ja, je kan dat zelf.

Het is namelijk zo dat tegenwoordig elk systeem om websites mee te maken, dat dat geoptimaliseerd is voor SEO. Dat is dus out-of-the-box voorzien om hoog te scoren in bijvoorbeeld Google of Bing. Het komt er dan op neer om goede content te creëren, om teksten te schrijven, om teksten te creëren die geoptimaliseerd zijn voor Google, zodat die teksten goed of hoog gaan scoren in Google.

Hoe gaat dat dan? Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Je gaat gaan achterhalen welke zoekopdrachten of keywords gebruikt mijn doelpubliek. En daarvoor ga je dan je teksten gaan optimaliseren. Dat is nu heel kort uitgelegd, maar dat is eigenlijk niet zo moeilijk om te leren.

Je kan er ook voor kiezen om echt SEO-specialist te worden, maar dat is dan al iets complexer. Dan ga je ook rekening moeten houden met technische SEO, meertalige en internationale SEO,… Daar komt wel heel wat meer bij kijken. Maar zelfs al heb je geen technische kennis en wil je je eigen website of die van je werkgever optimaliseren, via het optimaliseren van content kan je al heel, heel goede resultaten behalen.

Content is één van de belangrijkste zaken. Google hecht ook heel veel waarde aan aan goede content. Als je de teksten van je website kan optimaliseren, dan is de kans al heel erg groot dat je bovenaan in Google gaat ranken.

Dus heel kort samengevat kan je SEO voor je website zelf doen? Zeker!

Is SEO gratis?

Is SEO gratis? Het is een stelling die ik heel vaak zie passeren. Zeker bij de keuze tussen SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Advertising Optimization). Er wordt vaak gekozen voor SEO omdat SEO “gratis” zou zijn. Maar SEO is niet gratis. Ofwel ga je zelf tijd moeten investeren in asiel, ga je zelf tijd moeten besteden daaraan. En dat is tijd dat je niet kan besteden aan iets anders. Ofwel ga je iemand moeten inhuren die SEO voor jou gaat moeten doen. Dus kort gezegd is SEO gratis? Nee, SEO is niet gratis. Ofwel betaal je iemand, ofwel ga je zelf tijd moeten investeren

Wanneer zie je het resultaat van SEO?

Dit hangt af van verschillende factoren. Stel dat je zelf een nieuwe website hebt gemaakt of je hebt hem laten maken en die moet nog geïndexeerd worden in Google of Bing, dan kan het wel even duren eer je daar resultaat van gaat zien. Dat kan gemakkelijk enkele weken duren of zelfs maanden.

Stel, je hebt al paar jaar een website en je schrijft regelmatig blogberichten en je hebt net een nieuw blogbericht geschreven, dan kan dat zijn dat dat maar enkele weken duurt of soms maar enkele dagen! Schrijf je bijvoorbeeld voor een heel grote website van een groot bedrijf en schrijven jullie of maken jullie heel vaak content? Dan kan dat nog sneller zijn vooraleer die nieuwe content in Google terechtkomt.

Dus hoe lang duurt het vooraleer dat effect heeft? Dat hangt van een aantal factoren af. Maar belangrijke factoren zijn de grootte van de website en de leeftijd van de website: hoe kleiner en hoe jonger de website, hoe langer het duurt vooraleer je website in Google of Bing verschijnt.

SEO uitbesteden of zelf doen?

Daar bestaat niet zo’n eenduidig antwoord op. Als je bijvoorbeeld je website nog moet laten maken en je website moet geoptimaliseerd worden, dan besteed je dat misschien beter uit aan een specialist. Heb je al een website of schrijf je voor de website van je werkgever en gaat het enkel nog om content (tekst)? Dan kan het interessant zijn om dat zelf te gaan doen.

Waarom? Omdat dat eigenlijk vrij duur kan worden. Stel dat je zegt: ik ga elke week of elke maand een webtekst (blogartikel) gaan schrijven en ik ga dat dan laten optimaliseren door een SEO-specialist, dan kan dat wel duur worden. Dat gaat toch gemakkelijk van € 50 (maar dat is dan heel laag) tot tot een paar € 100 voor een blogartikel als dat volledig geschreven wordt en geoptimaliseerd voor Google.

Dus als je denkt: ik zie dat zelf zitten om dat zelf te leren (en eigenlijk, webteksten optimaliseren dat is niet zo heel moeilijk), dan kan het interessant zijn om dat wel zelf te doen. Anderzijds kan het ook zijn dat je zegt: ik heb al te veel werk, SEO is niet mijn specialiteit,… dan kan het zijn dat interessant is om daar een freelancer voor te zoeken of zelfs een copywriter die jouw webteksten gaat gaan optimaliseren.

Wat is de beste oplossing? Hangt er een beetje van af. Maar ik zeg altijd aan mijn eigen klanten: als je zelf regelmatig teksten wil schrijven en je wil het budget een beetje onder controle houden, dan doe je dat best zelf. Maar het kan evengoed een goede oplossing zijn om dat uit te besteden.

Stijn Mistiaen

Docent aan Arteveldehogeschool Gent – SEO specialist bij Digitaal Groeien.

Sinds 2018 geef ik les aan Arteveldehogeschool in Gent en combineer ik dat met een functie als freelance SEO specialist. Als SEO specialist richt ik mij vooral op webshops en e-commerce websites (met veel producten of diensten). Staan je concurrenten boven jou in Google? Denk je alles geprobeerd te hebben maar zie je weinig of zelfs geen resultaat? Laat gerust iets weten!