Het minimaal aantal woorden voor een goede webtekst is 1.000! Dit is uiteraard een grapje. Maar het is een vraag die veel copywriters en online marketeers bezig houdt. De realiteit is dat er niet 1 juist antwoord bestaat. Gelukkig zijn er wel een paar richtlijnen waarop je je kan baseren!
Inhoudsopgave
ToggleHet doel van een goede webtekst
Een goede webtekst heeft in principe minstens 2 doelen:
- Gevonden worden via Google
- De lezer overtuigen om actie te ondernemen
Ik ga eerlijk zijn, mijn kwaliteiten liggen in het 1ste puntje. Ik ben geen copywriter (en heb ook die ambitie niet). Mijn plezier zit in het “gevonden worden”.
Voor mijn werk als SEO-marketeer zit ik vaak samen met copywriters. En ik merk dat we vaak iets anders verstaan onder “een goede webtekst”.
- Zij, de copywriters, schrijven vooral voor de bezoekers: hoe kunnen ze een bezoeker overtuigen om klant te worden?
- Ik, als SEO-markteer, ben vooral bezig met de vindbaarheid van de teksten. Hoe trek je bezoekers aan? Want zonder bezoekers, geen klanten.
Wat is nu het belangrijkste van de 2? De combinatie natuurlijk.
Ook de zoekmachines mengen zich in het debat
Voor SEO-doeleinden is het belangrijk om te weten hoe een zoekmachine werkt.
Een zoekmachine wil steeds het beste antwoord op het juiste moment aan de juiste zoeker geven.
Nergens zal je iets vinden over een minimaal aantal woorden om gevonden te worden. Ik zal dit verduidelijken met 2 simpele voorbeelden:
Zoekopdracht 1: je bent op zoek naar de openingsuren van een winkel
Je wil weten tot hoe laat een bepaalde winkel open is, dus je zoekt het even op via Google. Op dat moment verwacht je geen pagina van 1.000 woorden, maar enkel kort en to the point wanneer die winkel opent en sluit. Een website die (in België) heel goed scoort op dat vlak is openingsuren.com. Content? Zeer minimaal. Maar heel relevant en to the point.
Zoekopdracht 2: je bent op zoek naar een goede SEO cursus
Als je op zoek bent naar een goede SEO cursus, zal je merken dat de beste resultaten in Google vaak pagina’s zijn met duizenden woorden (!). De verwachting van de zoeker is hier dan ook compleet anders: de zoeker is op zoek naar een SEO tutorial, en liefst een tutorial die zeer compleet en goed is. Met andere woorden, waar de zoeker heel wat tips vindt over hoe je een website moet optimaliseren.
Hoe werkt Google eigenlijk?
Belangrijk is dat je weet dat Google alles meet. Google weet wanneer een webpagina voldoet aan een zoekopdracht. Een klein beetje uitleg:
- zoeker geeft zoekopdracht in in Google
- zoeker krijgt lijst met resultaten te zien
- zoeker klikt op een resultaat in de lijst
- zoeker bekijkt de webpagina
Die stap 4 is heel interessant: als de zoeker een goed antwoord gevonden heeft, dan is die niet geneigd om naar een volgend resultaat te gaan in de zoekresultaten. Lost de webpagina het probleem van de zoeker niet op, dan gaat de zoeker wél verder zoeken: de zoeker keert dan terug naar de zoekresultaten en klikt een volgend resultaat aan.
Met andere woorden: als de zoeker niet verder zoekt, dan was die webpagina een antwoord op het probleem (en op de zoekopdracht) en zal Google dat als positief beschouwen. Idealiter zal die webpagina dan ook stijgen in de Google-ranking (uiteraard niet op basis van 1 zoeker, maar van tientallen, honderden of zelfs duizenden zoekers).
Kortom, dit is het bewijs dat de lengte er niet toe doet, maar wel de relevantie.
Niet overtuigd? Voer zelf maar enkele zoekopdrachten uit, je zal het wel zien.
Maar wat gebeurt er nu als jij een korte webtekst schrijft?
Stel dat jij een tekst schrijft van minder dan 100 woorden.
Tenzij je schrijft voor een groot merk of een echte autoriteit binnen je vak, is de kans heel reëel dat er niet veel zal gebeuren. Met andere woorden, je webtekst zal niet gevonden worden via Google.
Nee wacht, er is nog een uitzondering. Als er geen concurrentie is, dan zal je webtekst misschien ook gevonden worden. Maar dat is voor de meesten onder ons niet van toepassing.
Wat de reden ook is, de realiteit is dat Google pagina’s met minder dan 100 woorden veel minder vaak indexeert. Zeker bij “onbekendere” websites moet er dus een factor “aantal woorden” van toepassing zijn in het algoritme van Google.
Waar ik dat haal? Eigen ervaring, deels door het schrijven van blogartikels, deels door het auditen van 10-tallen websites van klanten (zowel van kleine zelfstandigen als echt grote merken in België).
De realiteit is ook dat als je een webtekst schrijft van minimaal 300 à 350 woorden, de kans dan wel groot is dat die geïndexeerd zal worden door Google.
Wat is nu een goed aantal woorden voor een webtekst?
Enkele jaren geleden zou ik gezegd hebben: minimaal 1.000 woorden (ja serieus, en het werkte toen ook echt). Vandaag werkt dat niet meer. Het gaat niet meer om kwantiteit, maar om kwaliteit (Google is weer wat slimmer geworden!).
Voor mijn eigen klanten hamer ik op een aantal zaken:
- Vermijd webteksten met minder dan 100 woorden, dat heeft meestal toch geen zin
- Mik op minstens 200 woorden en liefst zelfs op minstens 300 à 350 woorden
- Focus je tekst op een bepaald onderwerp, selecteer een keyword (lees ook de eerste tip van dit artikel over SEO tips) en verweef die in je tekst en ook in een subtitel
- Schrijf relevantie inhoud
- Content is meer dan alleen woorden: integreer ook afbeeldingen en video!
Kortom, het exacte aantal woorden, daar bestaat geen regel voor. Maar zorg dat het relevant en kwalitatief is en ik raad je toch heel sterk aan om webteksten te schrijven van minimaal 300 à 350 woorden.
Heb je ook goede teksten maar is je website ook niet goed vindbaar via Google? Geef mij gerust een seintje en dan bekijken we samen hoe we jouw website wel bovenaan in Google kunnen krijgen.