In deze gratis SEO cursus leer je in 3 stappen hoe je een dienstenpagina of productpagina hoog in Google krijgt.
Je gaat dit doen aan de hand van 3 eenvoudige stappen:
- STAP 1: kies een goed trefwoord (of keyword)
- STAP 2: content hacking
- STAP 3: optimaliseer je pagina op basis van stap 1 en stap 2 (= on-page SEO)
Inhoudsopgave
ToggleWat is een keyword?
Voor je effectief van start gaat, wil ik je eerst nog uitleggen wat een trefwoord of keyword of kernwoord is.
Een trefwoord is het belangrijkste woord van je pagina. Dit is het woord of de zoekopdracht die zoekers in het zoekvenster van Google gaan ingeven.
Stel: je bent een kinesist die dry needling aanbiedt, dan is het een goed idee om een aparte pagina op je website te voorzien rond ‘dry needling’. ‘Dry needling’ is in dat geval je trefwoord. Wanneer iemand in Google op zoek gaat naar ‘dry needling’, dan weet Google dat jouw pagina over ‘dry needling’ waarschijnlijk beantwoordt aan de zoekopdracht van de zoeker, en zal die pagina in de zoekresultaten verschijnen.
In deze gratis cursus ga je leren hoe je er voor zorgt dat jouw pagina dan bovenaan de zoekresultaten zal verschijnen.
STAP 1: trefwoorden onderzoek (keyword research)
In deze gratis SEO cursus beperkt ik mij tot het optimaliseren van een dienstenpagina of productpagina. Dat vraagt een iets andere aanpak dan wanneer je bijvoorbeeld trefwoorden onderzoek gaat doen voor het schrijven van blogberichten.
In de eerste stap moeten we eigenlijk gaan achterhalen wat een goed trefwoord zou zijn. Eigenlijk is dit de zoekopdracht die zoekers ingeven in Google, die zoekopdracht met je proberen te achterhalen. Soms is dat relatief duidelijk en eenvoudig, andere keren kan dat wat complexer zijn.
Wat hier belangrijk is, is dat je een trefwoord kiest waar naar gezocht wordt. Stel dat je een trefwoord kiest waar niemand naar zoekt, en je gaat daarrond dan een pagina optimaliseren, dan is de kans heel klein dat die pagina via Google gevonden gaat worden.
Dus een trefwoord waar effectief naar gezocht wordt is erg belangrijk. Gelukkig bestaan hier handige tools voor. Een tool die ik zelf gebruik is de gratis versie van Keyword Surfer. Bij elke zoekopdracht die je zelf in Google ingeeft, gaat die tool tonen hoeveel mensen maandelijks dezelfde zoekopdracht gebruiken. Dit is uiteraard een geschat maandelijks gemiddelde en niet exact, maar dat geeft je wel een zeer goed indicatie.
Keyword surfer is een gratis extensie voor Chrome. Om deze SEO tool te kunnen gebruiken moet je dus Chrome gebruiken. Ik zal onder de video de rechtstreekse link naar keyword surfer toevoegen, als je daar dan op klikt zal je dan gemakkelijk de extensie kunnen installeren in Google.
Belangrijk is dat je ook de juiste locatie gaat selecteren. Woon je in België, dan is dat België, woon je in Nederland, dan is dat Nederland.
Eens je keyword surfer hebt geïnstalleerd en je land hebt geselecteerd, kan je van start. Voor elke zoekopdracht die je nu ingeeft, zal je ook een indicatie zien of hiernaar gezocht wordt in Google.
Nog enkele tips:
Zie je 0 staat bij het aantal, dan wordt daar niet op gezocht:
In zo’n geval heeft het absoluut geen zin om die zoekopdracht te selecteren als trefwoord, want niemand zoekt daarop, of héél erg weinig mensen.
Ik raad je ook aan om een trefwoord te selecteren dat bestaat uit 2 à 3 woorden in plaats van 1 woord (tenzij het aantal zoekopdrachten 0 is, zoals in de afbeelding hierboven).
STAP 2: achterhaal de intentie van het keyword
In stap 2 achterhaal je welke soort inhoud zoekers verwachten.
Dit is een korte, eenvoudige stap die vaak over het hoofd wordt gezien MAAR cruciaal is voor het uiteindelijke resultaat. Zeker bij keywords waarbij er heel wat concurrentie is.
Google weet namelijk wat werkt en wat niet werkt. Je moet eigenlijk maar naar de beste resultaten in Google kijken om te weten te komen wat de zoeker verwacht voor een bepaalde zoekopdracht.
Geef je zoekterm (uit stap 1) in in Google. Klik nu achtereenvolgens op de resultaten op pagina 1 en bekijk deze goed. Dit geeft een goede indicatie van het soort inhoud dat Google (én je doelpubliek) verwacht.
STAP 3: je pagina optimaliseren (of on page SEO)
In stap 3 van deze gratis online SEO cursus leer je een pagina optimaliseren.
Belangrijk is dat je een aparte pagina maakt voor je dienst of product. Uiteraard mag je ook een overzichtspagina hebben met daarop verschillende diensten of producten, maar je moet ook een aparte pagina hebben voor dat product of die dienst. Anders wordt het heel moeilijk voor Google om te begrijpen waar je pagina specifiek over gaat.
Stel dat je trefwoord uit stap 1 ‘dry needling’ is. Vermeld trefwoord ZEKER in je titel. Je titel is namelijk één van de belangrijkste signalen voor google om te weten waarover je pagina gaat. In dit voorbeeld zal je dus zeker ‘dry needling’ moeten vermelden in je titel, anders gaat Google veel moeilijker (op zelfs niet)weten dat je pagina over ‘dry needling’ gaat.
Belangrijk is dat je een korte introductie schrijft van 3 tot 5 lijnen. En vermeld in die eerste lijnen zeker nog eens je trefwoord, bij voorkeur zelfs al in de eerste zin.
Voeg daarna de titels toe die je hebt geselecteerd in stap 2. Belangrijk, zet deze tussentitels in stijl ‘Kop 2’ en niet gewoon in het vet.
Voeg nadien onder iedere titel de nodige tekst toe. En heel belangrijk, vermeld af en toe je trefwoord. Voeg zeker ook hier en daar een synoniem toe.
Een veelgestelde vraag is, hoeveel tekst moet dat eigenlijk zijn. Daar is wel wat discussie over. Schrijf voor een website die al héél bekend is, dan is het aantal woorden minder van belang. Maar werk je aan een (nieuwe) website die nog niet goed vindbaar is in Google, dan maakt het aantal woorden wél uit. Ik raad in zo’n geval aan om altijd minimaal (ongeveer) 350 woorden te schrijven. In de 15 jaar dat ik aan SEO doe, heb ik nog nooit geweten dat een pagina van bijvoorbeeld 100 woorden op een nieuwe website, bovenaan in Google kwam te staan. Meer zelfs, meestal neemt Google zo korte pagina’s van nieuwe websites zelfs niet op en zullen ze zelfs gewoonweg niet in de zoekresultaten versschijnen..
Als laatste voeg je ook minstens 1 afbeelding toe. Je lezers (én Google!) houden van afbeeldingen, die zorgen ervoor dat je teksten veel aangenamer zijn om te lezen.
Wanneer kan je resultaat verwachten?
Dit hangt af van je website. Heb je een website die al een aantal jaar oud is en voor verschillende andere pagina’s al bovenaan in Google staat, dan kan dit vrij snel gaan. Dan kan je na enkele dagen je nieuwe pagina al in de zoekresultaten van Google zien staan. Gaat het over een nieuwe website, dan kan dit gemakkelijk enkele weken of zelfs een paar maanden duren.
Wil je meer leren over SEO?
Ik geef regelmatig ook een live SEO opleiding in Gent. Dan gaan we samen aan de slag in een klein groepje om je website te optimaliseren.
De 3 bovenstaande stappen komen uitgebreid aan bod: je kan in detail volgen hoe ik de SEO-taken uitvoer. Bovendien ga jij nadien zelf aan de slag en coach ik je tussendoor.
Daarnaast komen tijdens de SEO opleiding nog heel wat andere zaken aan bod:
- Hoe zorg je ervoor dat een pagina sneller in Google komt?
- Dé gemakkelijkste manier om je bedrijf al na enkel dagen in Google te krijgen, zelfs als je geen website hebt!
- Hoe je gemakkelijk veel klanten bij jou in de buurt aantrekt
- Leer blogposts schrijven die méér gratis bezoekers aantrekken
- Wat je moet doen als je veel concurrenten hebt die hetzelfde aanbieden zoals jij, zodat jouw website BOVEN JE CONCURRENTEN gaat ranken in plaats van eronder
Kom hier alles te weten over de live SEO opleiding in Gent!