Spring naar de inhoud

Zo vind je vlot nieuwe cliënten via internet

Zo vind je nieuwe cliënten via internet

Enkele jaren terug startte mijn vrouw Leila haar eigen praktijk als psycholoog. Bij de opstart van een zelfstandige activiteit komt er heel wat op je af: een geschikte locatie vinden, zelfstandige statuut bepalen, boekhouding zelf doen of laten doen, sociaal secretariaat kiezen… en uiteraard cliënten vinden! Maar waar vind je nieuwe cliënten?

Gelukkig bestaan er verschillende manieren om vlot nieuwe cliënten te vinden via internet. In dit artikel som ik 7 stappen op die je zelf kan uitvoeren (en die ook écht werken!).

Stap 1: maak een Google Bedrijfsprofiel aan

Het allereerste wat je moet doen is een Google Bedrijfsprofiel aanmaken. Een Google Bedrijfsprofiel is volledig gratis en daarmee geef je aan Google mee wat je doet en binnen welke regio.

Het resultaat is dat je naam en contactgegevens vrij snel bovenaan in Google zichtbaar kunnen zijn, onder het kaartje bij de Google zoekresultaten.

Heb je nog geen Google Bedrijfsprofiel? Laat alles even vallen en maak dit als eerste aan!

Stap 2: je eigen website

Wil je gevonden worden via internet dan heb je natuurlijk ook een eigen website nodig.

Deze kan je laten maken, waarvoor je uiteraard toch een bepaald budget moet voorzien. Als je je website laat maken, kies dan voor een professionele webdesigner met een mooi portfolio. Een goede website laten maken kost wel wat, maar brengt ook cliënten naar binnen.

Heb je toch een klein budget? Kies er dan voor om zelf je website te maken. Voor een eenvoudige website volstaan online editors zoals Wix en JouwWeb. Wil je toch wat meer dan een paar pagina’s, dan kies je beter voor WordPress. De leercurve is iets stijler, maar eens je het onder der knie hebt kan je er veel meer mee doen.

Stap 3: SEO of zoekmachineoptimalisatie

Uiteraard wil je ook dat je website gevonden wordt via Google. Voorzie dus zeker ook tijd of een budget voor SEO (of zoekmachineoptimalisatie). SEO zorgt ervoor dat je website hoger gaat scoren in Google.

Heb je een klein budget of grote plannen, overweeg dan zeker om je SEO zelf uit te voeren. SEO is trouwens geen rocket science. Je moet het gewoon doen.

Stap 4: sociale media

In de volgende stap zet je in op sociale media. Het minste wat je moet doen is aan je vrienden en volgers laten weten dat je zelfstandige bent geworden en de link naar je website vermelden in je verschillende sociale profielen.

Is sociale media je tweede natuur? Maak dan zeker de nodige specifieke bedrijfsprofielen aan op de verschillende sociale media en start je website te promoten via sociale media.

Sociale media is trouwens het perfecte kanaal om interactie te hebben met je volgers en (potentiële) cliënten.

Stap 5: lokale SEO

Ben je vooral op zoek naar cliënten bij jou in de buurt? Zet dan zeker in op lokale SEO.

Lokale SEO maakt het véél gemakkelijker om bovenaan in Google te ranken. Dus betere resultaten met veel minder inspanning.

In een vorig blogartikel schreef ik reeds hoe je als zelfstandige cliënten aantrekt bij jou in de buurt via lokale SEO.

Stap 6: online adverteren

Blijft het moeilijk om cliënten te vinden, dan kan het een goed idee zijn om online advertenties te plaatsen. Je test best zowel adverteren via Google als adverteren via Facebook/Instagram. Hou er wel rekening mee dat het tijd én budget kost om dit onder de knie te krijgen.

Om je een idee te geven van het budget, reken toch op minimaal 2 euro per dag. Daarnaast moet je de nodige tijd besteden, zeker in het begin. Je kan dit ook uitbesteden.

Eens je advertenties lopen, kan online adverteren betekenen dat je op een goedkope manier nieuwe cliënten kan aantrekken.

Aandachtspunt: niet iedereen mag (online) adverteren! Vraag dus na bij je beroepsvereniging of het toegestaan is dat je online advertenties plaatst!

Stap 7: start een bedrijfsblog

Google houdt van nieuwe, goede content. Websites die regelmatig updates publiceren, ranken meestal (een pak) hoger dan websites waarbij nooit iets verandert. Maar hoe wijzig je nu regelmatig je teksten, en brengt dat iets op?

Regelmatig je teksten aanpassen brengt zeker iets op, maar het is nog beter om in te zetten op een bedrijfsblog. Bloggen is een belangrijke vorm van online marketing en zorgt ervoor dat je voor voor veel meer verschillende zoekopdrachten goed vindbaar zal zijn.

Een blog is één van de krachtigste manieren om nieuwe cliënten te vinden voor je praktijk. Bovendien stopt het effect van een blog niet van zodra je stopt met bloggen. En dat in tegenstelling tot advertenties; wanneer je stopt met adverteren zal dat direct een impact hebben op je bezoekersaantallen. Bij een blog is dat niet geval. Je blogs zullen vindbaar blijven in Google en zullen zo dus nieuwe bezoekers blijven genereren.

Conclusie

Zoals je hierboven leest zijn er verschillende manieren om nieuwe cliënten te vinden via internet. Bovenstaande stappen kan je trouwens gemakkelijk zelf uitvoeren. Hou er wel rekening mee dat het je wel wat tijd zal kosten om alles in orde te brengen.

Stijn Mistiaen

Docent aan Arteveldehogeschool Gent – SEO specialist bij Digitaal Groeien.

Sinds 2018 geef ik les aan Arteveldehogeschool in Gent en combineer ik dat met een functie als freelance SEO specialist. Als SEO specialist richt ik mij vooral op webshops en e-commerce websites (met veel producten of diensten). Staan je concurrenten boven jou in Google? Denk je alles geprobeerd te hebben maar zie je weinig of zelfs geen resultaat? Laat gerust iets weten!