Zelfs als je niet weet wat een blog is, ben je ongetwijfeld al op blogs terecht gekomen. Wanneer je op zoek bent gegaan naar reistips, gezonde gerechten of reviews over de nieuwste smartphones, ben je zeer waarschijnlijk op een blog terechtgekomen. Zoals nu, want ook dit is een blog :-).
Inhoudsopgave
ToggleWat is een blog?
In de beginjaren was een blog vaak een persoonlijk (online) dagboek voor wie ideeën of meningen wilde delen. In zekere zin is een blog de voorloper van sociale media, want deze persoonlijke ideeën, meningen en verhalen worden vandaag vaak gedeeld op sociale media (Instagram, Facebook, LinkedIn,…).
Vandaag worden blogs vooral gebruikt door wie ervaringen of informatie wil delen rond een bepaald onderwerp (denk maar aan reisblogs, receptenblogs,…).
Maar ook bedrijven zetten volop in op blogs. Later in dit blogartikel leg ik uit waarom bloggen zo interessant is voor bedrijven!
Een blogbericht heeft vaak een persoonlijkere of informelere schrijfstijl. Het doel van een blog is om te informeren, tips te geven, kennis te delen.
Op een blog ga je regelmatig nieuwe berichten (of blogartikels) toevoegen. Deze berichten worden dan omgekeerd chronologisch op een overzichtspagina geplaatst. Zo staat het meest recente blogbericht steeds bovenaan de blogpagina.
Wat is een blogbericht, blogartikel of blog post?
Bij een blog spreken we niet van pagina’s maar van blogberichten, blogartikels of blog posts.
Wanneer je een pagina schrijft voor een website, moet je die pagina ook nog ergens een plaats geven op je website.
Wanneer je een nieuw blogbericht schrijft, verschijnen de titel en inleiding automatisch bovenaan de blogpagina en kan je doorklikken om het volledige blogbericht te lezen.
Wat is het verschil tussen een blog en een website?
Technisch gezien is er weinig verschil. Eigenlijk is een blog ook een soort website. Alleen de manier waarop de content wordt weergegeven, verschilt. Veel websites bevatten trouwens ook een blog.
Welke soorten blogs bestaan er?
Er bestaan heel wat verschillende soorten blogs maar in grote lijnen kunnen we 3 soorten blogs onderscheiden:
Nieuwssites
Heel wat kleine nieuwssites zijn eigenlijk echte blogs. Wanneer de nieuwsberichten op de homepagina gewoon onder elkaar verschijnen (de meest recente bovenaan) dan gaat het om een “gewone” blog.
Persoonlijke of lifestyle blogs
Persoonlijke en lifestyle blogs zijn sinds de opkomst van blogs, meer dan 15 jaar terug, altijd populair geweest. Denk maar aan de verschillende beauty- en reisblogs die er bestaan.
Bedrijfsblogs
Van zodra duidelijk was dat blogs heel interessant zijn om hoog te scoren in Google, zijn ook bedrijven massaal beginnen bloggen. Daarom dat de meeste bedrijven een blog hebben. De onderwerpen waarover geblogd wordt, zijn gerelateerd aan de producten en diensten die bedrijven leveren.
Acerta heeft een zeer goed onderhouden blog. Op hun blog publiceren ze maandelijks verschillende blogartikelen voor zelfstandigen en ondernemingen. Deze blogberichten zijn vooral informatief en zijn ook goed vindbaar via Google. In de blogberichten wordt doorverwezen naar de diensten van Acerta.
Hoe vaak moet je bloggen?
Hoe vaker je goede blogberichten publiceert, hoe beter. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Bij populaire (internationale) blogs zijn 2 à 3 blogberichten per dag geen uitzondering. Vaak worden die geschreven door eigen copywriters en gastbloggers (= bloggers die gratis een blogartikel schrijven en in ruil een link naar hun eigen blog krijgen).
Bij grotere Belgische bedrijven hangt dat echt af van het belang dat gehecht wordt aan de blog. Een realistisch aantal is tussen 1 en 4 blogartikels per maand.
Bij zelfstandigen en KMO’s ligt dat lager. Ik raad mijn klanten aan om 1 à 2 blogberichten per maand te publiceren. Dat is een mooie verhouding tussen voldoende nieuwe content publiceren en het haalbaar houden. In de praktijk houden mijn klanten dat vol zolang daar tijd voor over blijft.
3 voordelen van een blog voor je bedrijf
Misschien twijfel je nog, maar een blog heeft ENORME voordelen voor je bedrijf!
- Een blog helpt je website om hoger te ranken in Google.
- Dankzij een blog wordt je voor véél meer zoekopdrachten/gerelateerde onderwerpen gevonden in Google.
- Een blog is een manier om je expertise rond een bepaald onderwerp in de verf te zetten
Wanneer je regelmatig nieuwe content gaat publiceren (zoals blogberichten) gaat je website na verloop van tijd sowieso hoger ranken in Google; Google houdt nu eenmaal van websites/blogs die regelmatig nieuwe inhoud krijgen!
Doordat je meer gerelateerde content schrijft, ga je ook veel vaker voor verschillende zoekopdrachten gevonden worden in Google. Dat verhoogt ook nog eens de kans om bezoekers naar je website te halen.
Publiceer je vaak content rond een bepaald onderwerp, dan ga je na een tijdje zowel door Google als door de bezoekers van je website/blog aanschouwd worden als expert binnen je domein.
Kan je geld verdienen met een blog?
Jazeker! Er zijn zelfs heel wat manieren dat je geld kan verdienen met een blog:
- Google Adense
- Affiliate marketing
- Publiceer gesponsorde artikels
- Ontwikkel een online cursus
- Schrijf artikels voor andere websites
- Promoot de producten / diensten die je verkoopt
- Organiseer een workshop
- Coach je volgers
Wil je graag meer leren over hoe je geld kan verdienen met je blog, lees dan zeker het blogartikel “Online geld verdienen met je blog: 9 tips”.
Grotere bedrijven gaan vaak blogs schrijven om hun producten en/of diensten indirect te promoten.
Hoe start je een blog?
- Bepaal je doelpubliek
- Kies de juiste software voor je blog
- Denk regelmatig na over mogelijke onderwerpen om over te schrijven
- Creëer een blogkalender
- Word een expert in het promoten van je blog
- Verdiep je in SEO zodat je blog makkelijk vindbaar wordt via Google
- Schrijf verschillende soorten artikels
- Hou je concurrenten in het oog
Hoe krijg je je blogberichten bovenaan in Google?
Alleen al door regelmatig een blogbericht te publiceren, zal je automatisch gemakkelijker bovenaan in Google komen.
Met behulp van SEO of zoekmachine optimalisatie kan je je blogberichten veel sneller en gemakkelijker bovenaan in Google krijgen.