Search
Close this search box.

5 fouten waardoor je site niet bovenaan in Google komt (én hoe je dit fixt)

Wil je graag bovenaan in Google staan maar lijkt het niet te lukken? Dan is de kans groot dat je meerdere fouten hebt gemaakt uit onderstaand lijstje. De puntjes in dit blogartikel hebben een grote impact maar zijn gelukkig gemakkelijk te fixen. Dit kan je perfect zelf en hiervoor hoef je zeker geen SEO-expert in te huren.

In de afgelopen 10 jaar ben ik heel wat ondernemers tegengekomen die een website hadden die niet goed scoorde in Google. En vaak kwam het neer op dezelfde fouten. Daarom heb ik 5 van de meestvoorkomende fouten opgesomd in dit artikel.

Fout #1: je hebt je pagina geen duidelijke titel gegeven

De titel van je pagina is één van de belangrijkste ranking-factoren om te scoren in Google. Vergeet ook niet dat de paginatitel meestal ook overgenomen wordt door Google om weer te geven in de zoekresultaten.

Een vaak voorkomende fout is dat een pagina een onduidelijke titel meekrijgt.

Eigenlijk moet een kind van 12 bij het lezen van je titel weten waarover de pagina (of het blogartikel) gaat.

Gelukkig is dit snel opgelost. Geef je pagina een korte, duidelijke naam. Vermeld daarbij ook de belangrijkste kernwoorden (ook wel keywords genoemd) in deze paginatitel.

Fout #2: je hebt al je producten / diensten op 1 pagina geplaatst

Google indexeert pagina per pagina. Iedere pagina moet dus over 1 product of dienst gaan. Anders is dit voor Google niet duidelijk.

Vaak worden verschillende producten of diensten op 1 pagina vermeld. Dat is geen probleem als dit een overzichtspagina is met links naar detailpagina’s. Dat is wel een probleem als je al je diensten kort vermeld op 1 pagina.

Als je al je diensten op 1 pagina vermeld, dan is de kans klein dat Google jouw site bovenaan in de zoekresultaten gaat vermelden als iemand op zoek is naar één van je diensten.

Ook hier is de oplossing vrij eenvoudig: maak voor iedere pagina of dienst die je aanbiedt, een aparte pagina.

Fout #3: je hebt te weinig tekst geschreven

Bij kleine / nieuwe websites is het aantal woorden op een pagina een indicatie van de kwaliteit. Pagina’s met minder dan 100 woorden worden vaak niet geïndexeerd door Google (en komen dus ook niet voor in de zoekresultaten!).

Ik hoor vaak van zelfstandigen dat ze niet weten wat ze moeten schrijven op een pagina. En niet alleen ondernemers die zelf hun teksten schrijven, ook copywriters schrijven vaak (te) weinig woorden. Copywriters houden vaak vast aan kwaliteit boven kwantiteit (en ik begrijp dat perfect, maar SEO is een speciaal beestje).

Schrijf teksten van minimaal 200 woorden.

Dat is zelfs niet zo moeilijk, je zit zo aan 200 woorden. Denk eens na wat je vertelt aan potentiële klanten / cliënten: wat doe je, hoe ga je te werk, waar geloof je in, wat doe jij anders dan anderen?

Schrijf dit neer en vervolledig de tekst. Wedden dat je al snel aan meer dan 200 woorden zit?

Fout #4: je hebt geen tussentitels gebruikt

Tussentitels vallen extra op en maken het voor je lezers gemakkelijker om je teksten te scannen. Ook Google hecht belang aan tussentitels.

Vaak worden teksten in 1 stuk geschreven, zeker als het gaat om (te) korte teksten. Toch zijn tussentitels enorm belangrijk.

Tussentitels geven structuur aan je teksten, voor je lezers én voor Google!

Als je tussentitels gebruikt, breng je meer structuur in je teksten, niet alleen voor je lezers maar ook voor jezelf.

Dankzij tussentitels schrijf je gemakkelijk betere (én langere) teksten.

Google scant ook op tussentitels. Omdat Google ervan uit gaat dat tussentitels de structuur (én in de kern de belangrijkste info van je pagina) bevatten.

Profiteer hiervan en maak ook gebruik van tussentitels. Zet tussentitels bij voorkeur in stijlen H2 of H3 in plaats van gewoon in het vet. Stijlen H2 en H3 geven nog meer waarde aan je teksten!

Fout #5: je hebt geen afbeelding toegevoegd op je pagina

Afbeeldingen kunnen bepaalde zaken in je pagina verduidelijken. Bovendien is een pagina aangenamer om te lezen als er ook een afbeelding in staat.

Ook Google hecht (véél) belang aan afbeeldingen!

Deze veelgemaakte fout is heel gemakkelijk om op te lossen: voeg een relevante afbeelding toe aan je pagina.

Tip: heb je niet meteen een zelfgemaakte afbeelding, dan kan je altijd gratis een afbeelding vinden op bijvoorbeeld Pexels.com.

Niet bovenaan in Google? 5 veelgemaakte fouten – Conclusie

Bovenstaande fouten zijn veelvoorkomende fouten, maar ze zijn ook eenvoudig op te lossen. Heeft jouw website ook enkele van bovenstaande fouten, dan raad ik je echt aan om dit aan te (laten) pakken.

Wil je dit zelf doen, maar kan je wel wat hulp en advies gebruiken, neem dan een kijkje bij onze SEO opleidingen. Naast onze gratis SEO cursus voor beginners bieden we ook een online SEO opleiding aan.

In onze SEO cursussen focussen we volledig op het creëren van excellente SEO teksten om hoger te scoren in Google, je hebt dus geen specifieke voorkennis of technische kennis nodig!

Recente tutorials: