Search
Close this search box.

De voordelen van een blog voor je bedrijf

Tijdens mijn workshops raad ik cursisten altijd aan om ook een blog te starten. Een blog heeft namelijk heel wat voordelen. Zo zorgt een blog er voor dat je website hoger zal ranken in Google, je zal voor meer zoekopdrachten gevonden worden én je bezoekers zullen je beschouwen als een specialist. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leg ik je uit in dit artikel.

Wat is een blog?

Op een blog ga je regelmatig nieuwe berichten (of blogartikels) toevoegen. Deze berichten worden dan omgekeerd chronologisch op een overzichtspagina geplaatst. Zo staat het meest recente blogbericht steeds bovenaan de blogpagina.

Zie ook: Wat is een blog? En wat is het voordeel voor je bedrijf?

Dankzij je blog scoor je hoger in Google

Wanneer je website ook een blog bevat, dan zal de blog ervoor zorgen dat je website in het algemeen hoger scoort in Google.

Google geeft namelijk de voorkeur aan websites die regelmatig nieuwe inhoud publiceren. En dat is nu net wat je doet via een blog: nieuwe inhoud publiceren. Hoe vaker je een nieuw blogartikel publiceert, hoe beter. Maar hou het realistisch. Tenzij je iemand in dienst hebt om blogartikels te schrijven, mik je best op 1 à 2 artikels per maand.

Je blog zal veel vaker in Google verschijnen dan je website

Door de publicatie van blogartikels zal je vaker gevonden worden via Google. Hoe meer blogartikels je schrijft, hoe groter de kans dat potentiële klanten naar je blog komen.

Daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over elk blogartikel. Het heeft geen nut om (veel) tijd te spenderen aan een blogartikel dat direct of indirect niet nuttig is voor je bedrijf. Een goed blogartikel is gerelateerd aan één van je producten of diensten.

Controleer ook of er wel gezocht wordt op een bepaalde zoekterm. Dit kan je bijvoorbeeld controleren met de gratis tool Ubersuggest. Als je je blogartikel schrijft rond een zoekterm waar niemand achter zoekt, dan zal je er ook niet veel voordeel aan hebben!

Je bezoekers zullen je beschouwen als een specialist

Eén van de voordelen van een blog is dat je bezoekers je als specialist gaan beschouwen. Door bijvoorbeeld een diepgaand artikel te schrijven, zullen je bezoekers merken dat je veel kennis hebt in een bepaalde materie. Dat kan je bezoekers aanmoedigen om met jou in zee te gaan.

Het geeft bezoekers ook een zicht op je werkwijze. Dit kan vertrouwen opwekken wat noodzakelijk is om online te kunnen verkopen.

De voordelen van een blog voor je bedrijf – conclusie

Mijn advies is, als je er ook maar een beetje tijd voor kan vrijmaken, start dan zeker een blog! De voordelen van een blog zijn na een paar maanden al merkbaar!

Een blog is echt een krachtig middel om je website een boost te geven in de zoekresultaten van Google. Maar een blog vergt ook veel tijd én doorzettingsvermogen. Het is gemakkelijk mogelijk dat je maar na 3 of zelfs 6 maand veranderingen (bijvoorbeeld meer bezoekers) merkt.

Recente tutorials: