Schrijven voor het web: 7 praktisch tips

Schrijven voor het web - 7 tips

Als freelance webdesigner maak ik heel wat websites voor starters, zelfstandigen en kleine bedrijven. Mijn klanten hebben vaak niet het budget om een professionele copywriter aan te stellen, daarom schrijven ze hun teksten vaak zelf. Maar dat brengt vaak ook een belangrijke vraag met zich mee: hoe schrijf je een goede tekst voor het web?

Wanneer je de teksten voor je website gaat schrijven, moet je toch met een aantal zaken rekening houden. In dit artikel geef ik je enkele richtlijnen om betere webteksten te schrijven die ik ook meegeef aan mijn klanten.

Kies een duidelijke titel

Begin met het begin, kies een duidelijke titel voor je pagina. Bij het lezen van de titel moet je bezoeker ongeveer weten waarover de pagina zal gaan. Indien mogelijk, integreer de belangrijkste kernwoorden (= welke zoektermen zou jij in Google gebruiken om op die pagina terecht te komen?) in je titel.

Schrijf voldoende inhoud

Algemeen wordt aangenomen dat een tekst met minder dan 100 worden niet goed zal ranken in Google. Google is namelijk op zoek naar kwaliteit en korte teksten kunnen een indicatie zijn van een gebrek aan kwaliteit. Persoonlijk heb ik al gemerkt dat hoe langer een tekst is, hoe beter die rankt in Google (maar dat is zeker niet in alle gevallen zo). Voor mezelf mik ik op minimaal 300 woorden en indien mogelijk zelfs 500 woorden. Maar onthoud, kwaliteit gaat voor op kwantiteit!

Gebruik korte, eenvoudige zinnen

Je bezoekers zijn gehaast. Ze lezen je tekst in de vlucht en als die te moeilijk is om snel te begrijpen, slaan ze het over. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van korte, eenvoudige zinnen.

Voorzie voldoende witruimte

Doorlopende tekst is zeer moeilijk (en onaangenaam!) leesbaar op een scherm. Maak daarom voldoende gebruik van witruimte: voorzie na elke 3 à 5 regels een regel witruimte.

Gebruik tussentitels

Als je tekst wat langer is, is het een goed idee om tussentitels te gebruiken. Tussentitels maken het voor je bezoekers gemakkelijker om te begrijpen waar je tekst over gaat. Tussentitels brengen meer structuur in een tekst én ze zijn goed voor je SEO.

Zet de belangrijkste woorden in het vet

Maak het je bezoeker gemakkelijk en zet de belangrijkste woorden in het vet. Op die manier is je tekst namelijk makkelijker te “scannen” voor je bezoeker. Het legt ook de klemtoon op wat belangrijk is. Voor je bezoekers en voor Google.

Voeg minstens 1 afbeelding toe

Afbeeldingen maken je tekst aangenamer om te lezen. Zorg voor een relevante afbeelding die een meerwaarde is voor je tekst (een visuele ondersteuning).

Naast het feit dat afbeeldingen je tekst mooier maken, zijn ze ook interessant voor zoekmachines. Het wordt vaak vergeten, maar geef je afbeelding een goede naam (vb: schrijven-voor-het-web.jpg ipv img453455.jpg) en vergeet zeker ook de alt-tag niet. Deze alt-tag vertelt Google waarover de afbeelding gaat.

Schrijven voor het web: enkele interessante links

Ondanks het feit dat dit vrij “basic” richtlijnen zijn, zorgt het er toch voor dat mijn klanten extra aandacht gaan besteden aan hun teksten. Wil je echter nog meer tips over hoe je goede teksten voor het web kan schrijven, bekijk dan zeker ook onderstaande links:

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, freelance online marketeer en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Klik hier om hieronder een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: