Hoe kan je de Google Keyword Planner nog gebruiken?

Google keyword planner

Sinds enkele weken kan je de Google Keyword Planner niet zomaar meer gebruiken. Ben je vaak met SEO of bloggen bezig, dan had je dat misschien al gemerkt. Gelukkig bestaat er een oplossing om terug ten volle gebruik te kunnen maken van de Keyword Planner. Al was het even zoeken, want zelfs de helpdesk van Google kon me niet verder helpen (!) …

Wat is de Google Keyword Planner?

De Google Keyword Planner is echt een handige tool wanneer je aan keyword research doet. Enerzijds kan je ideeën opvragen bij het opzoeken van interessante keywords, anderzijds kan je ook het potentieel opvragen van keywords:

  • gemiddeld aantal zoekopdrachten voor een keyword
  • concurrentie voor een bepaald keyword (let wel: dit gaat over de concurrentie tussen Adwords-adverteerders, maar het is een goede indicatie om te weten of er veel concurrentie is voor een bepaald keyword)
  • je krijgt ook een grafiek te zien met het gemiddeld aantal opzoekingen per maand voor dat keyword. Op die manier kan je inschatten in welke maand er meer zoekverkeer zal zijn voor een bepaald keyword.

Waarom heeft Google de Keyword Planner gedeeltelijk afgesloten?

De Keyword Planner is een zeer handige tool die je toelaat om de juiste keywords te selecteren voor je SEO-optimalisatie. Helaas, zoals zo vaak, zijn er ook voldoende partijen die misbruik maakten van deze gratis tool.

Daarom heeft Google besloten om de Keyword Planner gedeeltelijk af te blokken. Om ten volle gebruik te kunnen maken van deze tool heb je 2 zaken nodig:

  • een actieve Google Adwords account
  • een actieve (lopende) Adwords campagne

UPDATE: ondertussen heeft Google de Keyword Planner blijkbaar terug iets meer opengesteld. Je bent niet verplicht om kredietkaart-gegevens op te geven en je hebt ook geen actieve Adwords campagne nodig. Maar schrik niet als het plots terug zou wijzigen. In ieder geval, om exacte aantallen te kunnen bekijken heb je nog steeds een actieve campagne nodig.

Let op, die actieve Adwords campagne heb je in theorie niet per sé nodig. Maar je zal dan bereiken zien voor je keywords ipv exacte aantallen (let op de kolom “Gem. maandelijkse zoekopdrachten”):

Google Keyword Planner beperkt

(Klik op de afbeelding om deze te vergroten.)

Zoals je ziet, krijg je hier geen exacte aantallen meer. Aan jou om te beslissen of je die nodig hebt voor je SEO-strategie. Maar zelf activeer ik (tijdelijk) een Adwords campagne als ik gebruik wil maken van de Keyword Planner.

Als je een Adwords-advertentie activeert om exacte aantallen te zien ipv een bereik, moet je wel rekening houden dat het gemakkelijk 24 u kan duren vooraleer je de exacte aantallen te zien krijgt. Ik had het probleem dat ik niet meteen exacte aantallen zag. Na een telefoontje met de helpdesk van Google was ik nog niet veel wijzer, want daar wisten ze het ook niet. Uiteindelijk kon ik de volgende dag wel volledig gebruik maken van de Keyword Tool, dus eind goed, al goed :-).

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, freelance online marketeer en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Klik hier om hieronder een reactie achter te laten
maik - a couple of years ago Reply

Moet je voor deze actieve Adwords campagne ook geld uitgeven? Ik gebruik eigenlijk zoekwoordplanner alleen om zoekvolumes op te halen.

    Stijn - a couple of years ago Reply

    Waar de grens juist ligt, weet ik zelf ook niet (ook de helpdesk-medewerker van Google wist het niet). Feit is dat ik de aantallen pas zag nadat ik een actieve campagne had opgestart. Nu, je hoeft hier niet het grote geld aan te spenderen; ik ben begonnen met enkele euro’s. Ondertussen heb ik mijn campagne ook al eens een dag gepauzeerd en dan kon ik de keyword planner gewoon verder blijven gebruiken.

Bjorn - last year Reply

Vanmorgen kon ik nog direct gebruik maken van de key word planner, wil ik er nu terug op, zegt hij dat ik eerst een campagne moet aanmaken. Kan ik er ook nog gebruik van maken zonder een campagne te starten? Hoe doe je dit? ik zie niet onmiddelijk staan waar ik dan moet klikken.

Alvast bedankt,

Bjorn

    Stijn Mistiaen - last year Reply

    Dag Bjorn, bedankt voor je reactie!
    Ik gebruik de rechtstreekse link naar de tool. Als je bent ingelogd, dan zoek je de keyword planner op via Google en dan kom je normaal gezien wel op de juiste pagina. Je steekt die pagina dan best ook in je favorieten. Als je met de nieuwe versie van AdWords werkt, klik dan bovenaan op het icoontje met de 3 puntjes onder elkaar. De eerste optie die je links bovenaan te zien krijgt, is “Zoekwoordplanner”, die heb je nodig. Lukt dat?
    Vriendelijke groeten,
    Stijn

Laat een reactie achter: