Daarnet kwam er een nieuwe klant bij me langs. Hij was gestart met bloggen maar zag geen resultaat. Toen ik zijn eerste blogberichten zag, begreep ik meteen waarom. Een blog is een uitstekend middel om meer bezoekers aan te trekken, maar je moet het wel goed aanpakken.
Inhoudsopgave
ToggleKoppel je blogberichten aan je diensten of producten
Ok, bloggen is fun, maar ook zeer tijdsintensief. Daarom is het belangrijk dat je altijd blogt met een doel. Koppel je blogberichten steeds aan een product of een dienst, of zorg er voor dat het leidt tot een actie van de lezer.
Enkele voorbeelden:
- een artikel met meer informatie over een bepaalde dienst
- een blogartikel over hoe je een bepaald product kan inzetten
Zomaar een blogartikel schrijven zonder een doel voor ogen, is tijdverlies.
Check je belangrijkste zoekterm vooraf af
Als je net begint, is het belangrijk dat elk blogartikel potentieel heeft om gevonden te worden in Google.
Check daarom vooraf af of er in Google wel wordt gezocht op je belangrijkste zoekterm. Je mag een artikel nog zo goed optimaliseren, als je optimaliseert op de verkeerde zoekterm, mis je veel potentiële bezoekers én klanten. Een goede (gratis!) tool om dit af te checken is Ubersuggest.
Bijvoorbeeld, je bent boekhouder en je wil een blogartikel schrijven over hoe je een factuur opstelt. Dan check je vooraf best af op welke zoekterm er het vaakst wordt gezocht. Op bijvoorbeeld “factuur opstellen” of “factuur maken”?
Dit zegt Ubersuggest:
Zo zie je meteen het verschil in potentieel:
- factuur maken: gemiddeld 880 opzoekingen / maand
- factuur opstellen: gemiddeld 140 opzoekingen / maand
De titel “Hoe een goede factuur maken” zal dus interessanter zijn dan “Hoe een goede factuur opmaken”.
Er spelen nog een aantal factoren mee, maar grofweg is “factuur maken” veel interessanter dan “factuur opstellen” of iets anders.
Wil je tijd besparen? In Ubersuggest kan je slechts 1 zoekterm per keer afchecken. Je kan veel meer zoektermen afchecken in 1 keer via de Google Keyword Planner. Maar om daar optimaal gebruik van te maken, moet je ook een actieve account hebben bij Google Adwords (Google advertenties).
Zorg dat je blogbericht aangenaam is om te lezen!
Misschien heb je een heel goede tekst geschreven, als die niet aangenaam is om te lezen, zal ook geen kat deze lezen. Daarom enkele simpele tips:
- voorzie voldoende witruimte, maak alinea’s van max 4 à 5 regels en begin dan een nieuwe alinea
- maak gebruik van subtitels: dat leest aangenamer en zorgt voor een betere indexatie in Google
- zet de belangrijkste woorden van je tekst in het vet, bezoekers worden door deze woorden aangetrokken
- gebruik afbeeldingen!
Hou rekening met SEO (zoekmachine optimalisatie)
Wil je ook goed gevonden worden via Google, houd dan ook rekening met volgende SEO-tips:
- gebruik je belangrijkste zoekterm (die je hebt afgecheckt in een tool zoals Ubersuggest) op verschillende plaatsen:
- in de hoofdtitel van je blogbericht
- in een subtitel
- gebruik die enkele keren doorheen de tekst (overdrijf niet!)
- schrijf minimaal 300 woorden (ik weet het, er bestaan hier verschillende visies over, maar als beginnende blogger is de kans héééél klein dat je gevonden gaat worden met een tekst die minder dan 100 woorden is)
- optimaliseer je afbeeldingen: verklein ze vooraf en wijzig ook de naam (van bijvoorbeeld afbeelding0023.jpg naar mijn-zoekterm.jpg)
Meer weten over SEO, lees dan ook de uitgebreide SEO-rubriek op deze blog.
Gebruik je WordPress? Check je teksten af met Yoast SEO!
Deze hoort eigenlijk bij het vorige puntje. Maar deze tip is zo goed dat ik hem apart zet.
Gebruik je WordPress, installeer dan zeker ook Yoast SEO. Deze plugin begeleidt je als het ware bij het schrijven van je teksten, op basis van de zoekterm die je opgeeft. Volg de tips tot je een groen bolletje hebt, en de kans dat je gemakkelijk gevonden wordt via Google wordt meteen een pak groter!