Praktische website checklist voor ondernemers

Heb je net een nieuwe website laten maken? Met deze handige website checklist kan je zelf je website controleren op 17 punten. Ik doe jaarlijks heel wat website audits van zowel kleine als grote websites. Veel van de fouten die ik tegenkom kunnen makkelijk vermeden worden. Doordat ze meestal pas maanden later worden opgemerkt, hebben ze vaak al heel wat schade aangebracht met minder bezoekers en minder nieuwe klanten tot gevolg.

Deze website checklist bestaat uit 17 controles en is bedoeld voor ondernemers (staters, zelfstandigen en kmo’s) die zelf hun website willen testen.

Hieronder vind je de volledige checklist met extra uitleg. Heb je liever de afvinkbare website checklist in een handig document, dan kan je hier de pdf downloaden (je hoeft je niet te registreren of in te schrijven voor een nieuwsbrief, gewoon klikken en je hebt de checklist).

1. Verwijzen de url’s van je oude website door naar je nieuwe website?

Een issue dat ik vaak tegenkom tijdens audits van nieuwe websites (zowel websites van zelfstandigen als van echt grote bedrijven), is dat de oude url’s niet correct worden doorverwezen naar de nieuwe url’s.

Voorbeeld:

  • oude website: www.bank.be/autolening.aspx
  • nieuwe website: www.bank.be/nl/leningen/autolening/

De pagina autolening zit in de nieuwe website in een nieuwe url-structuur. Vergeet echter niet dat er nog veel links bestaan naar die oude url, zowel in Google als op andere websites. Als je niets onderneemt, krijgen je bezoekers bij het bezoeken van de pagina www.bank.be/diensten.autolening.aspx een foutboodschap te zien. Niet echt gebruiksvriendelijk. Waarschijnlijk haakt een groot aantal bezoekers hier dan ook af. Dit heeft ook een negatief effect op je SEO (en op je rankings).

Eigenlijk moet je aangeven dat die pagina www.bank.be/autolening.aspx verhuisd is naar www.bank.be/nl/leningen/autolening/. Dit kan je doen met behulp van een 301 redirect.

Het resultaat is het volgende:

  • bezoekers die de oude pagina willen bezoeken, worden automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina
  • zoekmachines weten hierdoor dat een pagina verhuisd is en passen dit aan in hun index met een minimaal verlies aan verkeer naar je website.

Vooral bij grote websites is dit een enorm werk. Maar indien je geen verkeer naar je nieuwe website wil verliezen, zijn goede 301 redirects echt nodig.

2. Werken alle pagina’s?

Dit klinkt logisch, maar ik kom vaak tegen bij een nieuwe website dat sommige pagina’s nog doorlinken naar de oude website of de testsite (vaak onder een domeinnaam van de webdesigner). Het is dus aangeraden om eens door je website te gaan als controle. Bij grotere websites kan je beter een tool zoals bijvoorbeeld Google Search Console of Screaming Frog SEO Spider gebruiken

3. Heeft je website een SSL-certifcaat?

Er wordt steeds meer belang gehecht aan beveiliging bij websites. Het gebruik van een SSL-certificaat hiervoor is een belangrijke meerwaarde. Een SSL-certificaat hoeft ook helemaal niet duur te zijn: het gebruik van een Let’s Encrypt certificaat is zelfs gratis! Webhosting bedrijven zoals Combell bieden Let’s Encrypt dan ook gratis en makkelijk te configureren aan.

Zo geeft Chrome aan dat een website een SSL-certificaat heeft:

SSL certificaat voor betere SEO

Naast het feit dat Google hier belang aan hecht, geeft dit ook extra vertrouwen aan de bezoekers van je website.

Bij DigitaalGroeien configureren we ook standaard en zonder meerprijs een Let’s Encrypt certificaat voor alle nieuwe websites.

4. Is je website goed zichtbaar op mobiele toestellen?

Sinds enkele maanden hecht Google nog meer belang aan mobiele websites. Zeker bij nieuwe websites komt dit nog zelden voor, maar bij oudere websites is het vaak zo dat er geen mobiele versie is. Of je website nog voldoet en goed leesbaar is op een mobiel toestel kan je testen via volgende online tool van Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly.

Indien je website mobielvriendelijk is, krijg je volgende melding te zien:

Google mobielvriendelijke test - resultaat

 5.  Werkt je menu op alle toestellen?

Bij kleinere websites zie ik regelmatig dat er enkel aandacht werd besteed aan de website in het oogpunt van gebruik op desktops. Mobiele toestellen worden zeer vaak vergeten. Dat een website er dus anders uitziet op een mobiel toestel (smartphone, tablet), daar wordt vaak geen rekening mee gehouden. Daardoor kan het gebeuren dat je menu op een mobiel toestel niet goed leesbaar is of verwijst naar foutieve links.  Gezien het belang van mobiele toestellen, is het dus zeer belangrijk dat je je website (én menu) goed test op mobiele toestellen!

6. Is je website voldoende snel?

Snelheid is een belangrijke SEO-factor. En niet alleen voor SEO, ook voor de algemene gebruikerservaring van je website. Hoe langer het duurt eer een pagina volledig is ingeladen, hoe groter de kans dat je bezoekers en potentiële klanten verliest.

Test daarom grondig de snelheid van je website. Daar bestaan verschillende gratis tools voor. Twee zeer goede gratis tools zijn Google PageSpeed Tool en GTmetrix. Beide tools geven ook aanbevelingen over hoe je een pagina kan versnellen.

Dit zijn echter metingen voor 1 pagina. Maar hoe kan je de snelheid van een hele website monitoren? Dit is moeilijker, maar kan je bijvoorbeeld doen via Google Analytics (Gedrag > Paginameting).

7. Is Google Analytics opgezet?

Met Google Analytics kan je gratis het gedrag van bezoekers op je website analyseren. Van waar komen ze, welke pagina’s bekijken ze, hoelang blijven ze op een pagina,… en nog veel meer.

Zelfs al ben je niet van plan om meteen iets met Google Analytics te doen, dan toch is het sterk aangeraden om het te installeren. Wanneer ik een audit doe van een website, is toegang tot Google Analytics één van de eerste zaken die ik opvraag: op die manier kunnen sommige problemen snel worden ontdekt.

8. Is je website voorzien van een correcte sitemap?

Een sitemap is een soort van “stratenplan van je website” voor zoekmachines van Google; aan de hand van een sitemap kunnen zoekmachines een website gemakkelijker (en dus juister) indexeren.

We onderscheiden 2 soorten sitemaps:

  • een xml-bestand
  • een gewone pagina

Het xml-bestand (meestal sitemap.xml) is de belangrijkste versie. Dit is het bestand dat geïndexeerd wordt door zoekmachines.De gewone pagina is een overzicht van alle links op een pagina. Deze zorgen voor extra interne links.

Je kan dit controleren door naar www.mijnwebsite.be/sitemap.xml te navigeren. Het is ook aangeraden om je sitemap te valideren.

9. Zijn de paginatitels uniek?

Een paginatitel is een belangrijke rankingfactor. Verwerk daarom je keywords in je paginatitels. Een goede paginatitel zegt kort waarover de pagina gaat én bevat het belangrijkste keyword voor die pagina.

De paginatitel is de titel die je te zien krijgt in de lijst met zoekresultaten in Google:

Paginatitel in zoekresultaten Google

Wanneer al je pagina’s, of een aantal, dezelfde paginatitel hebben, is het voor Google moeilijker om uit te maken waarover een pagina gaat.

Aangezien dit vrij omslachtig is om manueel te testen, test je dit beter met gespecialiseerde software zoals Screaming Frog SEO Spider (gratis voor kleine websites).

10. Zijn de meta-omschrijvingen uniek?

Meta-omschrijvingen hebben geen rechtstreekse invloed op SEO rankings. Toch zijn ze belangrijk, het is deze omschrijving die je te zien krijgt in de lijst met zoekresultaten van Google:

Meta-omschrijving in zoekresultaten Google

Met andere woorden, de meta-omschrijving bepaalt grotendeels of iemand doorklikt naar jouw website of niet!

Veel websites maken de fout van geen meta-omschrijving op te geven (Google bepaalt dan zelf wat er verschijnt in de zoekresultaten). Een ander probleem dat vaak voorkomt zijn dezelfde meta-omschrijvingen voor verschillende pagina’s. Ook hier is het belangrijk om concreet te zijn en goed te omschrijven waarover een pagina gaat.

Ook dit kan je gemakkelijk achterhalen met Screaming Frog SEO Spider.

11. Bevatten belangrijke pagina’s minstens 300 woorden?

Het aantal woorden van een pagina heeft wel degelijk een invloed op de SEO-resultaten (rankings!). Zo worden pagina’s met minder dan 100 woorden meestal als weinig kwalitatief aanzien (niet altijd!).

Tegenwoordig geven experten zoals Yoast en AGConsult aan om minimaal 300 à 350 woorden te gebruiken op een pagina. Wil je écht goed ranken, dan geeft Yoast zelfs aan om minimaal 900 (!) woorden te gebruiken.

12. Staan je contactgegevens op iedere pagina vermeld?

Als starter, zelfstandige of KMO wil je zo bereikbaar mogelijk zijn voor je potentiële klanten. Let er daarom extra op dat je contactgegevens duidelijk vermeld staan op iedere pagina:

  • Dat kan bovenaan zijn, meteen zichtbaar als een bezoeker op de pagina komt
  • Dat kan in een zijbalk zijn, al zou dit (volgens verschillende onderzoeken) minder effectief zijn
  • Onderaan in de footer is ook een goede plaats omdat dat ondertussen ook een bepaalde “standaard” is geworden

13. Is er een “Over ons”-pagina voorzien?

Dit is iets waar ik zelf altijd op hamer bij mijn eigen klanten. Een “Over ons”-pagina geeft een gezicht aan de mensen of het bedrijf achter een website en schept VERTROUWEN. Het is de ideale plaats om jezelf en je firma kort voor te stellen (inclusief een foto).

Wist je trouwens dat een “Over ons”-pagina op een website tot de meest bezochte pagina’s behoort?

14. Zijn alle afbeeldingen zichtbaar?

Bij een overgang van een testomgeving naar live omgeving komt het nogal eens voor dat er problemen optreden met de afbeeldingen. In zo’n geval zijn de afbeeldingen niet zichtbaar. Bijvoorbeeld: de url’s op de live website verwijzen nog naar de testwebsite, maar die werd ondertussen offline gehaald waardoor afbeeldingen niet meer zichtbaar zijn. Vaak kan dit met een eenvoudige ingreep opgelost worden.

15. Zijn je afbeeldingen SEO-geoptimaliseerd?

Ik merk vaak dat er heel weinig aandacht wordt besteed aan het optimaliseren van afbeeldingen. Als je je afbeeldingen wil optimaliseren voor SEO, hou dan rekening met volgende zaken:

  • Bewerk je foto vooraf en maak deze klein genoeg (< 1 Mb!). Onze internet-verbindingen zijn ondertussen zo snel dat we het vaak niet merken of een foto 0,5 Mb groot is of 5 Mb groot. Tot je bezoekers je website willen openen op hun smartphone via 4G… Wist je trouwens dat Google daar veel belang aan hecht? Meer dan 50% van de opzoekingen via Google gebeuren immers op een mobiel toestel.
  • Geef je foto een duidelijke naam. Geef je foto’s niet zomaar een naam maar verwerk een korte omschrijving in de naam van de afbeelding. Dus niet IMG4534.jpg maar website-checklist-voorbeeld.jpg. In het eerste geval is het voor Google helemaal niet duidelijk waarover de afbeelding gaat, in het 2de geval wel.
  • Plaats een alt-tag bij je afbeeldingen. De alt-tag is bedoeld om een korte omschrijving van de afbeelding mee te geven. Zoekmachines zoals Google houden hier rekening mee. Het is dus een ideale plaats om nog eens extra je zoektermen in te verweven!

16. Is er een 404 error-pagina voorzien?

Vroeg of laat zal er wel eens iemand op een niet-bestaande pagina terecht komen. Dat kan door verschillende redenen zijn die je niet altijd in de hand hebt, bijvoorbeeld een foutieve link naar je website, of iemand die een verkeerde link ingeeft in de browser.

Voorzie daarom een (mooie) 404 error-pagina. Zoniet krijgen je bezoekers een foutboodschap te zien wanneer ze op een niet-bestaande pagina terecht komen.

17. Heb je alle contactformulieren GRONDIG getest?

Dit is echt een veelvoorkomende fout, contactformulieren die niet goed werken of die de ingevulde gegevens niet doorsturen (!). Daarom is het zo belangrijk dat je je contactformulieren GRONDIG test. Test zeker ook eens wat er gebeurt als je niet alle velden invult.

En controleer of gegevens wel worden doorgestuurd naar het juiste e-mailadres!!

Samenvatting website checklist

Heb je net een website laten maken, dan kan het zeker de moeite zijn om je website op een aantal punten te controleren. Als je deze website checklist volgt, mag je zeker zijn dat je website op een aantal (heel) belangrijke punten in orde is. Heb je nog geen website laten maken? Ook dan kan deze website checklist een handige leidraad zijn tijdens de besprekingen van je nieuwe website.

Vergeet zeker niet de website checklist te downloaden in handig PDF-formaat. Geen registratie nodig, gewoon klikken en openen!

Liever persoonlijk advies?

Wij zijn een klein webdesign bureau in Merelbeke (bij Gent) dat gespecialiseerd is in webdesign voor zelfstandigen & KMO’s en SEO voor alle soorten websites. Wil je een nieuwe website laten maken of wil je een bestaande website laten optimaliseren, contacteer ons dan voor een vrijblijvende babbel. Dan bekijken we samen hoe we je het best kunnen helpen!

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, freelance online marketeer en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Klik hier om hieronder een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: