Wat is SEO of Search Engine Optimization?

Wat is SEO (zoekmachine optimalisatie)

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie? In dit artikel leg ik je uit wat SEO nu eigenlijk is. Daarnaast komen ook heel wat SEO tips en SEO technieken aan bod om je website hoger in Google te krijgen.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie.

SEO is een verzameling van technieken opdat een webpagina bovenaan in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google zou verschijnen.

Er bestaan daarbij verschillende “SEO technieken”. De voornaamste zijn waarschijnlijk:

  • Je website technisch optimaliseren
  • Goede inhoud publiceren
  • Link building

Een beetje meer uitleg hierover:

Je website technisch optimaliseren

De basis van SEO is dat je een technisch goede website hebt. Daarbij zijn enkele elementen belangrijk:

  • goed-geschreven html-code volgens de webstandaarden
  • snelle inlaadtijden van de pagina’s
  • ook goed leesbaar op een mobiel scherm

Toch moet je je hierover niet al te veel zorgen maken. De meeste websites vandaag zijn gebouwd op basis van een bepaald systeem (CMS) zoals WordPress, Drupal, Wix,…

Quasi al deze systemen zijn gebouwd met SEO in het achterhoofd. Wanneer je je website bijvoorbeeld met WordPress maakt, dan is deze “out-of-the-box” technisch al vrij goed geoptimaliseerd!

Goede inhoud publiceren

Een technisch goede website is een belangrijke basis, maar goede inhoud is in mijn ogen het allerbelangrijkste.

Wat bedoel ik met goede inhoud?

Eerst en vooral is het belangrijk dat de inhoud op je webpagina’s uniek is. Met andere woorden, het heeft echt geen zin om je teksten van een andere website te plukken. Integendeel!

Maak je pagina’s aangenaam om te lezen. Voorzie subtitels, voldoende witruimte én gebruik hier en daar ook relevante afbeeldingen! Wil je hier meer informatie over, lees dan ook volgend artikel:

Schrijven voor het web: 7 praktische tips

Maar wat moet je juist schrijven?

Het is belangrijk dat je inhoud schrijft of creëert die effectief ook een meerwaarde is op de vraag of het probleem van je klanten. Je inhoud moet echt wel een meerwaarde zijn.

En hoe lang moet zo’n tekst dan zijn?

Over de lengte van een goede webtekst staan verschillende theoriën. Mijn advies is, als je website geen groot bekend bedrijf is, mik dan op minimum 300 à 350 woorden om gemakkelijker gevonden te worden. En dit is dan nog eens afhankelijk van verschillende factoren, zoals de concurrentie.

Wil je meer informatie over de zin en de onzin van de lengte van een webtekst, lees dan zeker ook volgende artikel:

Wat is het minimaal aantal woorden voor een goede webtekst.

Link building

Het aantal kwalitatieve links naar je website of webpagina’s is al sinds het ontstaan van Google één van de belangrijkste factoren. Hoe meer links naar je website, hoe kwalitatiever je website wel moet zijn.

En zo is link building ontstaan. Link building is dus het (laten) plaatsen van links naar jouw website vanop andere websites.

Door de jaren heen zijn er allerlei link building-technieken uitgevonden (linkwheels, uitwisselen van links, enz…). Ook het kopen van links is erg populair geweest. Toch is het belangrijk dat je je hierdoor niet laat verleiden en enkel aan link building doet op een authentieke manier.

Vergeet trouwens niet, het kopen van links is verboden door Google! Als je het wel doet, dan riskeer je dat Google dat vroeg of laat ontdekt en dat heeft een erg negatieve impact op je positie in de zoekresultaten…

Goede link building is vaak moeilijk en vergt meestal veel tijd.

Gelukkig zijn er ook hier enkele link building best practices:

  • Meld je website aan bij online bedrijfsgidsen zoals Google Mijn Bedrijf en Yelp.
  • Relevante commentaar plaatsen onder blogberichten werkt ook nog steeds. Meestal kan je ook een link naar je website meegeven.

Wat heeft Google met SEO te zien?

Google was de eerste echte zoekmachine die zoekresultaten volgens een bepaalde volgorde ging weergeven. Vanaf het moment dat duidelijk werd dat er op de bovenste zoekresultaten veel meer werd geklikt dan bijvoorbeeld op die op de 2de pagina, is SEO (zoekmachine optimalisatie) ontstaan.

Wat is het verschil tussen SEO, SEA & SEM?

  • SEO betekent Search Engine Optimization: het optimaliseren van een website / webpagina zodat die bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan.
  • SEA betekent Search Engine Advertising: het adverteren in zoekmachines. Dit zijn de tekstadvertenties die je boven en onder de zoekresultaten ziet in bijvoorbeeld Google.
  • SEM staat voor Search Engine Marketing: dit is de “verzamelnaam” voor zoekmachine marketing en dit bevat zowel SEO (zoekmachine optimalisatie) als SEA (adverteren in zoekmachines).

SEO tips & SEO technieken die écht werken

Uiteraard bestaan er heel wat SEO tips en SEO technieken om hoger in Google terecht te komen.

Hier ga ik in dit artikel niet verder over schrijven, maar ik verwijs graag naar enkele artikels die ik in het verleden heb geschreven:

Ik ben er zeker van dat als je bovenstaande artikels doorneemt, je een pak meer zal kennen over SEO!

Ben je op zoek naar een SEO opleiding?

Op 13 december 2019 organiseren we een praktische SEO opleiding: op een halve dag leer je hoe je zelf teksten schrijft die hoger ranken in Google! Klik hier voor meer informatie.

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, zelfstandig SEO specialist en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Klik hier om hieronder een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: