Is technische SEO nog van belang, ja of nee?

Technische SEO

Onlangs las ik een artikel over welke factoren belangrijk waren voor SEO. Eén van de factoren die als “overroepen” werden beschouwd, was technische SEO. Aangezien ik zelf veel belang hecht aan technische SEO, weerleg ik zo’n verhaaltjes uiteraard met plezier met een voorbeeld uit één van mijn audits :-).

Wat is technische SEO?

Maar voor we beginnen is het misschien belangrijk om kort te schetsen wat technische SEO inhoudt. Wie denkt dat het gaat om het juiste gebruik van allerlei tags (title, meta description, h1, h2,…) op je pagina, is een beetje juist. Maar het gaat veel verder dan dat. Enkele andere zaken die belangrijk zijn voor technische SEO:

  • sitemaps
  • site-structuur (pagina-structuur)
  • correcte verwerking van verschillende talen bij meertalige websites
  • vermijden van duplicate content bij complexe websites
  • inlaadtijden (AMP!)
  • structured data
  • https (ssl certificaat)

Een voorbeeldje uit de prakijk

Enkele maanden terug werd ik gecontacteerd door een bedrijf in Gent. Ze hadden een half jaar eerder een nieuwe website laten maken, maar die gaf niet het gehoopte resultaat. Daarom hadden ze een student ingehuurd om hun SEO op punt te zetten. De student in kwestie had zich bezig gehouden met (basis) keyword research en optimalisatie van de teksten. Resultaat? Geen verbeteringen.

Uiteindelijk kwamen ze bij mij terecht. Tijdens een eerste doorlichting kwam aan het licht dat de website technisch totaal niet in orde was:

  • bezoekers werden standaard naar de Engelstalige versie van de website doorverwezen
  • de website bevatte voor iedere taal verschillende foutieve sitemaps
  • de pagina-structuur was totaal verkeerd
  • de verschillende talen waren niet aan elkaar gelinkt
  • foutieve redirects
  • en dan waren er nog een paar honderden kleinere foutjes (die aantallen zijn niet abnormaal bij een technische audit)

Als een website op technisch vlak zo fout zit, dan heeft een technische SEO-audit wel degelijk zijn. Het is belangrijk dat je website op technisch vlak in orde is, en pas dan zullen ook de optimalisaties van je teksten tot hun recht komen.

Let op, ik zeg niet dat optimalisatie van teksten geen nut heeft bij websites die technisch niet in orde zijn. Maar het effect is véél kleiner omdat Google vaak moeilijkheden heeft om zo’n websites goed te begrijpen.

Maar dat zal dan een kleine webbouwer geweest zijn?

Ik heb al heel wat technische SEO audits gedaan en vaak ook van nieuwe websites (< 1 jaar oud). Het is ongelooflijk hoeveel websites opgeleverd worden die op technisch vlak niet in orde zijn. Zowel van kleine webbouwers als grote agencies.

Ik kan je alleen maar de raad geven om dit van dichtbij op te volgen. Vergelijk het met het bouwen van een nieuw huis. Dit volg jij of je architect ook van dichtbij op.

Hoe zit het dan met kleinere websites die op WordPress draaien?

Vaak zitten die technisch wel goed in elkaar.  Sowieso gaat dit om minder complexe websites.

Daarnaast hebben veel van die websites de Yoast SEO plugin geïnstalleerd.

Yoast SEO zet in de achtergrond de technische SEO ook grotendeels op orde.

Wat moet je onthouden?

3 zaken:

  1. Technische SEO doet er wel degelijk toe
  2. Ook zeer recente (grotere) websites kampen vaak met technishce SEO issues
  3. Laat je een nieuwe website maken, volg dit dan zelf op (of huur een SEO specialist in)

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, freelance online marketeer en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Klik hier om hieronder een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: