Mijn 3 beste SEO tips voor zelfstandigen en KMO’s

Google Mijn Bedrijf

Vandaag geef ik mijn 3 beste SEO tips voor zelfstandigen en kmo’s die hoger willen in Google staan. Uiteraard vind je op deze blog nog veel meer waardevolle SEO tips. Maar begin je pas en wil je snel effect, dan start je best hier.

Tip 1: Registreer je bedrijf op Google Mijn Bedrijf

Het eerste wat je moet doen (ookal heb je nog geen eigen website!), is je bedrijf registreren op Google Mijn Bedrijf:

Google Mijn Bedrijf starten

Hiermee geef je eigenlijk aan Google mee dat je een bedrijf hebt.

Vul je profiel zo volledig mogelijk in:

  • Vul je volledige contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer) in
  • Geef de openingsuren van je winkel op
  • Schrijf een korte omschrijving over wat je bedrijf doet / aanbiedt
  • Indien je al een website hebt, vermeld die dan zeker (of vul dit nadien aan)

Het voordeel van Google Mijn Bedrijf? Dit verhoogt de kans dat je meteen helemaal bovenaan de zoekresultaten, bij de lokale zoekresultaten (zie blauwe kader en pijl) wordt getoond:

Google lokaal zoeken

De lokale zoekresultaten zijn locatie-afhankelijk. Afhankelijk van je locatie zal je andere resultaten te zien krijgen.

Zonder dat je zelfs een website moet hebben, maak je al kans om boven de gewone zoekresultaten te verschijnen!

Tip 2: Vermeld de locatie van je onderneming!

Het vermelden van de locatie wordt héél vaak over het hoofd gezien! En toch is dit een troef voor SEO (leestip: wat is lokale SEO?).

Als je potentiële klanten / cliënten bij jou in de buurt zitten, moet je je gemeente of stad benadrukken.

Voorbeeld

Stel dat je een kinesist bent in Oudenaarde. Welke van onderstaande titels voor de home pagina denk je dat het beste is?

  • Jan Janssens – Kinesist
  • Jan Janssens – Kinesist Oudenaarde

In het eerste geval is het heel algemeen; je “promoot” jezelf als een kinesist, maar je geeft niet meteen een locatie op. Dit heeft 2 nadelen:

  1. Het is moeilijk om hoog te scoren voor de zoekopdracht “kinesist”, gewoon omdat er heel veel concurrentie is.
  2. Stel dat het je toch lukt, en iemand uit Limburg vind jouw praktijk via Google, dan is de kans klein dat die zo ver zal reizen. Maw, het is ook niet interessant voor de bezoekers van je website.

In het tweede geval is het al veel beter afgelijnd: je promoot jezelf als een kinesist in Oudenaarde. Dit heeft 2 voordelen:

  1. De concurrentie voor de zoekterm “kinesist Oudenaarde” is veel kleiner dan voor de zoekterm “kinesist”. Het is dus gemakkelijker om bovenaan in Google te komen met je website.
  2. Je website zal dus maar binnen een bepaalde locatie gevonden worden, enkel in de buurt van je bedrijf. Dat is veel relevanter voor de zoeker waardoor de kans veel groter is dat de zoeker effectief ook conntact met u opneemt;

Waar moet je je locatie vermelden?

  • In je paginatitel (die is zichtbaar in het tabblad van je browser en in de zoekresultaten van Google)
  • Vermeld je contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer) sowieso op iedere pagina van je website, waar  het logisch staat of duidelijk zichtbaar is. Bijvoorbeeld in een zijbalk of in de footer onderaan.
  • Ook in de inhoud van je pagina kan je je locatie vermelden.

Voorbeeld:

Lokale SEO tips

Tip 3: Controleer je focus keyword met Ubersuggest

Je focus keyword is zowat het belangrijkste woord op je pagina. Rond dit woord (of onderwerp) bouw je de inhoud van je pagina op.

Wat als je rond een bepaald keyword je pagina opbouwt, maar er niemand zoekt achter dat keyword?

Dat is iets dat je moet vermijden. Met de gratis SEO-tool Ubersuggest kan je op voorhand afchecken hoeveel zoekopdrachten er maandelijks zijn. Deze cijfers zijn niet 100% correct maar geven wel een goede indicatie. Uiteraard bestaan er ook nog tientallen andere tools, maar Ubersuggest werkt snel, eenvoudig én is gratis.

Hoe ga je te werk? Geef de keywords die je overweegt 1 voor 1 in in Ubersuggest. Dit doe je als volgt:

Ubersuggest

Geef je zoekopdracht (=keyword) in, zet de taal op “Dutch / Belgium” en klik op “Search”.

Je krijgt volgend resultaat te zien:

Ubersuggest resultaten zoekopdracht

Een woordje uitleg:

  1. Search volume: het gemiddeld maandelijks zoekvolume van de ingegeven zoekterm
  2. SEO difficulty: de moeilijkheidsgraad om hoog te ranken voor deze zoekterm
  3. Paid difficulty: de moeilijkheidsgraad om Google Advertenties bovenaan te krijgen voor deze zoekterm
  4. Cost Per Click: de gemiddelde kostprijs per klik als je zou adverteren voor dit keyword
  5. Een algemene aanbeveling of het al dan niet moeilijk is om hoog te ranken voor dit keyword
  6. Monthly search volume: het maandelijks aantal zoekopdrachten van het afgelopen jaar, dit is belangrijk om te zien wanneer het meest / minst gezocht wordt op een bepaald keyword

De paid difficulty (3) en de cost per click (4) hebben betrekking tot Google Adwords (advertenties in Google). Toch is dit van belang om je het juiste keyword te selecteren: hoe hoger deze 2 cijfers, hoe groter de kans is dat een bezoeker actie zal ondernemen wanneer deze gezocht heeft op dit keyword. Waarom? Dit wil zeggen dat marketeers bereid zijn om een hoog bedrag te betalen per keer dat iemand op die advertentie klikt. En marketeers gaan alleen maar bereid zijn om een hoog bedrag te betalen, als ze ergens weten dat het ook zal renderen.

Conclusie

Heb je als zelfstandige of KMO een website en wil je de vindbaarheid in Google snel gevoelig verbeteren, dan zijn de bovenstaande SEO een uitstekende keuze. Uiteraard is dit pas het begin en moet je je voor de beste resultaten nog verder verdiepen.

Heb je zelf nog SEO tips die voor jou op een snelle manier het verschil maakten, laat het hieronder in de comments dan zeker weten!

Klik hier om hieronder een reactie achter te laten

Laat een reactie achter: