Enkele jaren terug werd ik gecontacteerd door Patrick Declercq, schoorsteenveger en installateur van kachels en haarden. Hij betaalde maandelijks een hoog bedrag aan een agency om (via advertenties) bovenaan in Google te staan. Toch bleven de resultaten uit. Daarom wou hij investeren in SEO.
Over Kachels Declercq
Kachels Declercq in Drongen is een kleine installateur van kachels en haarden. Daarnaast kan je ook beroep doen op hen voor onderhoud en het vegen van schoorstenen.
Patrick betaalde maandelijks een hoog bedrag aan een agency om (via advertenties) bovenaan in Google te staan. Toch was het aantal contactaanvragen niet in verhouding met de kost van het agency.
Daarop besloot hij een nieuwe website te laten maken die hoog moest scoren in Google.
Welke SEO-taken voerde ik uit voor Kachels Declercq?
- Een SEO-website bouwen in WordPress
- SEO-copywriting
Een SEO-website bouwen in WordPress
Eens de verwachtingen en de ideale klant duidelijk waren, begon ik aan de bouw van een nieuwe website. Deze website heb ik gebouwd in WordPress.
Een groot voordeel van WordPress is dat dit out-of-the-box al geoptimaliseerd is voor Google. Mits een paar extra verbeteringen maak je van WordPress een echte SEO-website.
Dit hoeft trouwens niet duur en complex te zijn: op mijn blog staat een complete tutorial over hoe je zelf zo’n website in WordPress maakt.
SEO-copywriting
De teksten voor de nieuwe website moesten allemaal nog geschreven worden. Hiervoor rekende de klant voor 100% op mij.
Ook al ken ik niets van kachels en dergelijke, toch is het dankzij SEO vrij eenvoudig om te schrijven over onderwerpen waar je niets van kent. Tijdens het analyseren van Google en concurrenten krijg je heel veel informatie. Die informatie helpt je enorm om snel de juiste content te schrijven!
Lokale SEO
Lokale SEO is een heel interessante vorm van SEO, en dit voor 2 redenen:
- Met lokale SEO trek je zoekers BIJ JOU IN DE BUURT aan
- Lokale SEO maakt het veel gemakkelijker om hoger te scoren in Google
- Je boekt véél sneller resultaat
Van bij het begin hebben we de focus gelegd op bepaalde locaties (gemeenten) waar de klant actief wilde zijn.
Resultaat
Goede rankings
Deze website is gebouwd in 2018 en werd nadien niet meer aangepast (buiten de nodige updates).
Ondanks het feit dat de inhoud nu niet meer wijzigt, scoort deze website hoog in Google voor enkele interessante keywords!
Voorbeeld: “kachels gent”

Ondanks de vele concurrentie voor het keyword “kachels gent” én het feit dat mijn klant gevestigd is in Drongen, zijn we er toch in geslaagd om bovenaan in Google te ranken voor een zoekopdracht met vermelding van locatie in Gent. Dat is uiteraard geen toeval, maar omdat we zeer gericht gaan inzetten op lokale SEO.
Ook voor veel andere keywords, vaak ook gekoppeld aan andere gemeenten, scoort deze website hoog in Google.
Duurzaam
Wanneer je betaalt voor advertenties in Google, zal je je bezoekers quasi zien wegvallen van zodra je niet meer adverteert. Met andere woorden, van zodra je geen effort meer steekt in je advertenties, stopt het.
Bij SEO ligt dat compleet anders, zo ook bij deze site. Enkel in het begin heb ik tijd besteed aan het schrijven van geoptimaliseerde teksten.
Het heeft enkele maanden geduurd, maar de website rankt nu al enkele jaren (heel) hoog in Google zonder dat ik daarvoor nog iets moet doen. En dat voor verschillende keywords in verschillende gemeenten.
Dat maakt SEO zo duurzaam. Ik hoef er geen effort meer in te steken, maar toch is deze website nog zeer zichtbaar in google.
Meer contactopnames en meer klanten
Een rechtstreeks resultaat van de vele hoge posities in Google is dat mijn klant maandelijks heel vaak gecontacteerd wordt.
Wil je ook hoger scoren in Google?
Bij Digitaal Groeien kan je terecht voor een online SEO-opleiding voor ondernemers. Tijdens deze SEO-opleiding leer je stap voor stap de perfecte SEO-tekst opstellen. Ook lokale SEO komt hier grondig aan bod.