Hoog in Google met onze gratis SEO cursus

SEO startersgids

Je denkt dat hoog in Google ranken moeilijk is? Met deze gratis SEO cursus voor beginners ga je zo aan de slag! In 10 korte hoofdstukken leer je uit wat SEO is én welke factoren belangrijk zijn. Je vind hier ook een heleboel praktische SEO tips die je meteen kan toepassen op je eigen website.

Meest recente update van deze gratis SEO cursus: 6 augustus 2019

Voor wie is deze SEO cursus bedoeld?

Deze gratis SEO cursus richt zich op wie wil beginnen met SEO of zoekmachine optimalisatie. Heb je een website maar vinden je (potentiële) klanten je niet goed terug in Google, dan is deze SEO cursus een goed begin!

Op 13 december 2019 organiseren we een praktische SEO opleiding: op een halve dag leer je hoe je zelf teksten schrijft die hoger ranken in Google! Klik hier voor meer informatie.

1) Wat is het doel van SEO?

10 jaar geleden, toen ik mijn eerste website bouwde, frustreerde het mij enorm dat er geen kat naar mijn website kwam. Ik begreep er echt niets van; ik had een prachtige website maar toch had ik geen bezoekers. Al snel begreep ik dat gevonden worden via zoekmachines heel belangrijk was om nieuwe bezoekers aan te trekken. Ik ben me dan echt gaan verdiepen in SEO en het heeft me nooit meer losgelaten…

Het doel van SEO is om je website zo vindbaar mogelijk te maken in zoekmachines zoals Google en Bing.

Hoe hoger een website scoort in de zoekmachines, hoe groter de kans is dat die website meer bezoekers (via zoekmachines) zal aantrekken.

Dankzij de populariteit van zoekmachines zoals Google, is het belang in SEO ook toegenomen: wil je dat je bedrijf gevonden wordt op internet, dan moet je er voor zorgen dat je (voor belangrijke zoekopdrachten) op pagina 1 van de zoekresultaten verschijnt!

2) Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie heeft als doel je website in zoekmachines zoals Google beter vindbaar te maken voor jouw doelpubliek.

SEO definitie Wikipedia

Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van zoekmachine marketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en).
(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachineoptimalisatie)

SEO in mensentaal uitgelegd

Alle verbeteringen om een webpagina / website hoger te laten scoren in zoekmachines voor bepaalde zoekopdrachten. Dat kunnen structurele, inhoudelijke of technische optimalisaties zijn.

  • SEO heeft als doel om je website hoger te laten op “scoren” in zoekmachines zoals Google op bepaalde zoektermen zodat je gevonden wordt door je doelpubliek.
  • SEO is een continu proces; het is geen magische optie die je instelt en die dan zorgt voor bezoekers naar je website.
  • Het Google algoritme dat bepaalt of je website hoog of laag scoort bestaat volgens experts uit circa 200 factoren (!). Dit algoritme is tevens een sterk bewaard geheim, dit maakt dat niemand een nr 1 positie in Google kan “garanderen”.
  • Het doel van Google is om de juiste vraag te beantwoorden op het juiste moment (op de juiste locatie). Kwalitatieve content is van groot belang. Dit moet ook het uitgangspunt zijn van je website: geef kwalitatieve content aan je bezoekers, zorg ervoor dat je website een meerwaarde is!

Voorbeeld van een zoekopdracht

De zoekopdracht “boekhouder Gent” geeft volgend resultaat in Google:

SEO tutorial: SEO vs lokale SEO vs SEA
  1. Helemaal bovenaan staan de SEA-resultaten. Dit zijn betalende advertenties van Google Adwords. Deze manier van adverteren is een grote bron van inkomsten voor Google.
  2. Onder de betalende advertenties vind je de lokale zoekresultaten terug. Dit zijn meestal bedrijven bij jou in de buurt. Lokale zoekresultaten worden enkel weergegeven indien ze relevant zijn. Via lokale SEO kan je je website hiervoor optimaliseren.
  3. Onder de lokale zoekresultaten vind je de organische zoekresultaten (=”natuurlijke” zoekresultaten) terug. Hoe hoger je website hier te vinden is, hoe meer bezoekers je zal krijgen. Het is hiervoor dat we SEO inzetten.

Waarom heeft mijn website SEO nodig?

Wanneer je totaal geen rekening houdt met SEO, dan bereikt je website gewoonweg je doelpubliek niet.

Ik heb zelf al verschillende klanten gehad die een prachtige nieuwe (en dure) website hadden laten maken, maar die zelfs na maanden bijna geen nieuwe bezoekers opleverde.

Een goede SEO-strategie zorgt er voor dat je website hoog in Google verschijnt zodat je doelpubliek op termijn wél de weg naar je website zal vinden!

Kan ik zelf aan de slag met SEO?

Jazeker!

Deze gratis SEO cursus is al een goed begin; via deze handleiding zal je een veel beter zicht krijgen op welke factoren er allemaal meespelen.

Wil je graag snel resultaten halen? Neem dan zeker een kijkje bij onze workshops! Regelmatig organiseren we een SEO opleiding voor beginners.

3) Hoe werken zoekmachines?

How Google works

Onderstaande video van Google legt in 3 minuten uit hoe een zoekmachine werkt:

Wat is het doel van zoekmachines?

Een zoekmachine is een website waar je via een zoekterm informatie kan opzoeken.

Het resultaat is een lijst met de meest relevante websites. De zoekmachine zal altijd proberen om de beste (meest kwalitatieve) resultaten bovenaan de lijst te plaatsen. Enkele belangrijke factoren bij het samenstellen van deze lijst zijn:

  • Jouw locatie
  • Het toestel waarmee je de zoekopdracht uitvoert (mobiel?)
  • Vorige zoekopdrachten, websites die je hebt bezocht,…

Zoekmachines hebben dus 2 grote taken:

  • Het indexeren, verzamelen, van websites
  • De juiste zoekresultaten weergeven bij een zoekopdracht

Indexeren van websites

Voordat zoekmachines websites kunnen tonen in de zoekresultaten, moeten deze websites eerst geïndexeerd worden.

Zoekmachines gebruiken hiervoor specifieke software die we webcrawlers noemen. Webcrawlers gaan van website naar website, van pagina naar pagina. Ze doen dit via de links die ze vinden op webpagina’s. Het startpunt zijn websites die reeds gekend zijn en sitemaps die webmasters doorgeven aan Google.

Tijdens het doorzoeken van websites en pagina’s geven deze webcrawlers de gevonden informatie door aan de servers van de zoekmachines die de informatie indexeert en opslaat.

Zoekresultaten tonen

Heb je er al eens bij stilgestaan wat er gebeurt als je een zoekopdracht uitvoert?

Van zodra je een zoekterm ingegeven hebt en op “Enter” klikt, doorzoekt de zoekmachine miljoenen geïndexeerde pagina’s op zoek naar de beste resultaten voor jouw zoekopdracht. Vervolgens krijg je een lijst te zien met websites die het beste voldoen aan jouw zoekopdracht. En dat alles in minder dan 1 seconde…

Hoe mensen zoekmachines gebruiken

Mensen gebruiken zoekmachines om een “probleem” op te lossen of om informatie op te zoeken.

Dat kan over alles zijn:

  • openingsuren van een winkel
  • online cursus over een bepaald onderwerp
  • informatie inwinnen voor een grote aankoop (auto, huis, vakantie,…)
  • tandarts in de buurt

En zo zijn er wel duizenden voorbeelden. Maar het komt steeds op hetzelfde neer: persoon x is op zoek naar informatie en gebruikt een zoekmachine om een antwoord te vinden. Denk zelf maar na over de laatste zoekopdrachten die je hebt gedaan en waarom.

4) Basis SEO-instellingen waardoor je meteen hoger in Google verschijnt

De basis van een goede SEO-strategie is een website die voldoet aan de richtlijnen voor webmasters.

Enkele richtlijnen

Wanneer ik een website-audit doe, zijn er enkele zaken die ik altijd controleer en die je voor je eigen website ook zou moeten controleren:

  • Mooie url’s: bevat je website mooie leesbare url’s? Wat verkies je zelf: www.mijnwebsite.be/mijn-diensten/ of www.mijnwebsite.be/index.php?id=12 ?
    Bij een goed CMS zoals WordPress is dit tegenwoordig standaard in orde
  • Duidelijke, unieke meta titels: bevat iedere pagina een duidelijke én unieke meta titel die in het kort zegt waarover de pagina gaat? De meta titel is de titel die ook in de zoekresultaten zal verschijnen.
    Gebruik je WordPress? Installeer dan zeker de gratis plugin van Yoast!
  • Duidelijke, unieke meta beschrijving: dit is een korte omschrijving, tussen 70 en 160 karakters, die bondig zegt waarover een pagina gaat. Dit is (meestal) de introductietekst die je ziet in de zoekresultaten.
  • Voldoende kwaliteitsvolle content: voorzie je pagina’s van voldoende content. Weinig content wordt aanzien als weinig kwaliteitsvol (< 100 woorden / pagina) en wordt vaak niet geïndexeerd (!). Voorzie minstens 300 à 350 woorden als je wil optimaliseren en voor populaire onderwerpen zelfs minstens 500 à 800 woorden. Ik raad ook altijd aan om per pagina minstens één geoptimaliseerde afbeelding toe te voegen.
  • Voorzie je website van een xml sitemap, maak connectie met de Google Search Console en dien deze sitemap in. Op die manier laat je Google zelf weten welke pagina’s je website bevat. Dit zorgt er voor dat je website (zeker in het begin) sneller geïndexeerd wordt.

Wat betekent Google’s “mobile first” aanpak voor jouw website?

Sinds een paar jaar hanteert Google een “mobile first” aanpak. De reden hiervoor is dat de meeste zoekopdrachten op mobiele toestellen (smartphones, tablets) gebeuren.

Google wil hiermee webdesigners aanmoedigen om ervoor te zorgen dat hun websites goed leesbaar zijn op alle toestellen, en niet enkel op desktops of laptops.

Dit houdt in dat Google eerst de mobiele versie van een website indexeert. Is er geen mobiele versie beschikbaar, dan wordt de gewone versie geïndexeerd.

Het belang van een snelle website

Hoe langer het duurt dat je website inlaadt, hoe meer bezoekers je verliest.

Je moet uitgaan van volgende 2 zaken:

  1. Jouw bezoekers hebben niet veel tijd
  2. Je bezoekers zijn zeer ongeduldig

Concreet, zorg dat je bezoekers je website binnen de 3 seconden (en liefst zelfs sneller!) te zien krijgen, anders is de kans groot dat ze wegklikken naar een concurrent.

Ook voor Google is dit een belangrijke factor; een website die traag inlaadt, zorgt voor een slechte gebruikservaring. Google wil net dat bezoekers een goede gebruikservaring hebben. Een snelle website is dus zeker een positieve factor!

Het belang van een lichte, snelle website wordt alleen maar groter als we ook kijken naar mobiel gebruik. Je moet er van uitgaan dat je bezoekers je website ook vlot kunnen bezoeken met een mindere internetverbinding; 4G  is nu eenmaal niet overal beschikbaar.

In dat opzicht is AMP een interessante nieuwigheid. AMP zorgt er voor dat websites razendsnel inladen op mobiele toestellen.

Belangrijk voor een snelle website zijn compacte afbeeldingen. Het is zo gemakkelijk om een afbeelding toe te voegen, dat we (allé, ik niet 😉 ) deze vaak vergeten te verkleinen. In mijn SEO audits zag ik dat dit één van de meest gemaakte fouten is. Verder in deze SEO cursus vind je hier ook meer informatie en tips over.

5) Maak je website gebruiksvriendelijk

Wat heeft een gebruiksvriendelijke website met SEO te maken?

Eigenlijk is het vrij eenvoudig: een website die een goede gebruikservaring biedt aan bezoekers, zorgt ervoor dat bezoekers langer op een website blijven, dat ze actie ondernemen (contact opnemen, een ebook downloaden, zich inschrijven voor een nieuwsbrief,…). Voor Google is dit een aanwijzing dat je website kwalitatief is! Een kwalitatieve website zal hoger in Google verschijnen!

Enkele tips voor een gebruiksvriendelijke website

  • Stel jezelf, familie, vrienden de vraag: is het meteen duidelijk wat je website te bieden heeft of hoe je je bezoekers kan helpen met het oplossen van hun probleem?
  • Zorg dat je website logisch in elkaar steekt. Natuurlijk is er niets mis met wat creativiteit maar er zijn nu eenmaal standaarden voor iets.
  • Plaats de belangrijkste informatie bovenaan de pagina, zodat deze meteen zichtbaar is.
  • Houd je website eenvoudig. Zo vinden je bezoekers sneller hun weg naar de juiste informatie.
  • Voorzie korte invulformulieren. Lange formulieren nemen (te) veel tijd in beslag om in te vullen en schrikken bezoekers af.
  • Je website moet in verschillende browsers en op verschillende toestellen werken.
  • Maak je contactgegevens duidelijk zichtbaar.
  • Voorzie een Call To Action op iedere pagina, dat is een duidelijke knop of link om je bezoekers naar een volgende pagina te leiden. Dat kan een informatieve pagina zijn, maar bijvoorbeeld ook een contactpagina.
  • Zorg voor een goede leesbaarheid: korte zinnen, voldoende witruimte tussen de tekst, duidelijke tussentitels,…

6) Keyword Research

Het selecteren van de juiste keywords (zoektermen) is van primair belang voor je SEO-strategie! Naast de informatie in deze SEO cursus voorzien we hier ook een opleiding (basis SEO) over.

Wat is een keyword?

Een keyword of zoekterm is de zoekopdracht die je ingeeft in een zoekmachine.

Voorbeeld:

SEO handleiding - Hoog in Google - Wat is een keyword?

Een keyword kan bestaan uit 1 of meerdere woorden.

Op een keyword dat bestaat uit 1 woord wordt dan wel meer gezocht, de resultaten zijn minder relevant.

Op een keyword dat bestaat uit meerdere woorden wordt veel minder gezocht, maar de zoekopdracht is veel concreter en dus waardevoller.

Voorbeeld
Stel dat je Italiaanse wijn verkoopt, voor welk keyword zou je je website of pagina dan optimaliseren, voor het keyword “wijn” of voor het keyword “italiaanse rode wijn”?

  • Keyword “wijn” (gemiddeld 2.400 zoekopdrachten / maand in Vlaanderen): in dit geval is de intentie van de zoekopdracht niet duidelijk, we weten niet wat de zoeker juist zoekt.
  • Keyword “italiaanse rode wijn” (gemiddeld 30 zoekopdrachten / maand in Vlaanderen): deze zoekopdracht is veel relevanter omdat we al een goed idee hebben wat de zoeker zoekt.

Het zal moeilijk zijn om je webpagina’s te optimaliseren voor “wijn”. Zelfs al lukt het je om in Google op 1 te komen voor het keyword “wijn”, dan nog zullen veel bezoekers die op je website komen snel weer afhaken. Gewoon omdat ze misschien op zoek zijn naar totaal iets anders:

  • Franse witte wijn
  • wijn degusteren

Daarentegen zal het veel realistischer zijn om op de 1ste pagina terecht te komen in Google voor het keyword “Italiaanse rode wijn”. Die zoekterm is ook veel concreter, dus de kans is een pak groter dat iemand die deze zoekterm ingeeft tot jouw doelpubliek behoort.

Waarom zijn keywords belangrijk voor SEO?

Eerst en vooral moet je proberen te achterhalen welke keywords of zoekopdrachten jouw doelpubliek gebruikt.

Eens je de keywords kent die je doelpubliek gebruikt, verwerk je die keywords in de content van je website. Focus om te beginnen op 1 keyword per pagina. Eens je de techniek onder de knie hebt, kan je 1 à 3 keywords optimaliseren per pagina.

Het feit dat je een zoekterm meermaals gebruikt op een pagina is voor Google een teken dat die pagina over een bepaald keyword gaat.

Google Keyword Planner

Een belangrijke tool in het achterhalen van de juiste zoektermen is de Google Keyword Planner. Deze (gratis) tool is onderdeel van Google Adwords en is eigenlijk bedoeld voor het vinden van interessante keywords voor Google advertenties. Maar deze tool is dus ook perfect bruikbaar voor SEO-doeleinden.

Om de Google Keyword Planner te kunnen gebruiken heb je een account op Google Adwords nodig. Hiervoor moet je ook een campagne (= Google advertenties) opzetten, maar om de Google Keyword Planner te kunnen gebruiken moet deze campagne niet actief zijn.

De enige beperking die je hebt bij een inactieve campagne is dat je geen aantallen ziet, enkel “ranges”.

Doe zelf een eenvoudige keyword research

Maak een lijst aan met mogelijke interessante zoektermen. Zo’n lijst kan honderden tot zelfs duizenden mogelijke keywords bevatten.

  • start met het noteren van mogelijke zoektermen die in je op komen
  • gebruik Google, google zelf enkele zoektermen en controleer de zoekresultaten op nieuwe interessante zoektermen
  • gebruik Ubersuggest
  • combineer woorden met behulp van Excel of bijvoorbeeld deze gratis online tool: longtailgenerator.com
  • noteer synoniemen, varianten,…
  • vind nieuwe keywords met de Google Keyword Planner (In Adwords: “Hulpprogramma’s” > “Zoekwoordplanner” > “Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordengroep, website of categorie”)

Eens je een goede lijst hebt, is het tijd om te ontdekken op welke zoektermen het vaakst gezocht wordt. Hiervoor bestaan een aantal tools, maar zelf gebruik ik hiervoor de Google Keyword Planner:

Stap 1: Ga naar je Adwords-account en open de Google Keyword Planner.
Selecteer hiervoor “Hulpprogramma’s” > “Zoekwoordplanner”:

SEO Tutorial - Google Keyword Planner voor keyword research

In het volgende scherm zie je een aantal mogelijkheden.

De optie “Nieuwe zoektermen zoeken met een woordgroep, website of categorie” is een interessante optie om nieuwe zoektermen te vinden (zie ook vorige stap).

In ons geval willen we vinden hoeveel er gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden, daarom kiezen we voor de optie “Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen”.

Hoog in Google - De Keyword Planner gebruiken 1

Stap 2: geef je keywords op en verfijn de zoekopdracht
In deze stap geef je eerst en vooral je keywords op. Daarvoor heb je 2 mogelijkheden:

  • Optie 1 – Zoekwoorden opgeven: In dit venster kan je zelf je keywords invullen, 1 per lijn. Dit is vooral handig als je een korte lijst met keywords hebt.
  • Optie 2 – Bestand opladen: Als je langere lijsten hebt, is het interessanter om deze op te slaan als csv- of txt-bestand en op te laden naar de Google Keyword Planner. Let op, per keer kan je een lijst van maximum 700 keywords opladen. Indien je meer keywords hebt in je lijst, zal je je lijst dus moeten verdelen in verschillende lijsten van telkens maximum 700 keywords.

Daarnaast kan je je zoekopdracht nog verder verfijnen. Geef zeker ook steeds de locatie mee, want deze bepaalt in grote mate de resultaten.

Als alles goed staat, klik dan op de knop “Zoekvolume ophalen”.

Hoog in Google - De Keyword Planner gebruiken 2

Stap 3: de zoekvolumes bekijken
In dit scherm zal je de beoogde zoekvolumes terugvinden. Hou er rekening mee dat deze resultaten niet 100% exact zijn, maar wel een zéér goede indicatie geven.

De grafiek bovenaan geeft standaard een overzicht van de maandelijkse zoekvolumes. Dit kan interessant zijn om de populairste maanden te achterhalen.

Let ook op de knop “Trends in het zoekvolume”: hier kan je ook andere opties selecteren, zoals de “Mobiele trends”.

Het belangrijkste voor ons zijn echter de lijst met de aantallen voor een zoekopdracht. Merk op dat dit gemiddelden zijn per maand. Het is ook belangrijk om te weten dat Google soms zeer gerelateerde zoektermen combineert in de resultaten.

Het zijn deze aantallen die belangrijk zijn om te bepalen welk keyword het meest interessant is. 

Misschien zie je geen aantallen, maar enkel een range? Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met het feit dat je geen advertenties hebt lopen. Gezien het misbruik van deze tool in het verleden, heeft Google de mogelijkheden enorm beperkt.

SEO cursus - Zoekvolumes Google keyword planner analyseren

Selecteer de juiste zoektermen

Nu je weet hoeveel maandelijkse zoekopdrachten er zijn voor je geselecteerde zoektermen, kan je de beste zoektermen selecteren.

Maar wat is een goede zoekterm?

Eerst en vooral is het belangrijk dat er voldoende wordt gezocht op een zoekterm. Maar naast het zoekvolume zijn er nog 3 zaken belangrijk:

  • Relevantie: het heeft geen zin om een algemene zoekterm te selecteren, het is te moeilijk om daar goed op te ranken én de intentie van de zoeker is ook niet duidelijk. Daarom is het beter om zoektermen te selecteren die uit een aantal woorden bestaan.
  • Concurrentie: is er veel concurrentie voor een bepaalde zoekterm, dan kies je beter een zoekterm die iets minder populair is, maar waarop je meer kans hebt om goed op te ranken. Of er veel concurrentie is voor een keyword kan je meten met bijvoorbeeld de Moz Keyword Explorer (betalend). Je kan ook zelf een keyword googelen en nakijken of dat keyword vaak voorkomt in de titels van de eerste 20 zoekresultaten (dat zegt zeker niet alles, maar geeft een goede indicatie). Kijk ook naar het soort sites die bovenaan staan in Google, als dat allemaal bekende merken / bedrijven zijn, dan is het waarschijnlijk ook moeilijker om hoog te ranken dan wanneer dat onbekende of zelfs buitenlandse websites zijn.

Een goede zoekterm heeft voldoende zoekvolume, is relevant voor jouw doelpubliek én heeft weinig concurrentie.

Vaak zal het zo zijn dat 1 van die 3 aspecten iets minder is. Het is dan toch aan jou om te bepalen welke keywords dat je gaat selecteren. Weet wel dat deze keuze belangrijk is, de selectie van de juiste keywords bepaald gedeeltelijk het succes van je SEO-campagne!

Verweef de geselecteerde zoektermen in je webpagina’s

Eens je je zoektermen hebt geselecteerd is het tijd om deze in je website en pagina’s te verweven.

Waar moet je een keyword vermelden?

  • In de pagina titel, dat is ook de titel die zal verschijnen in de zoekresultaten
  • In de H1-tag van de pagina
  • Bij voorkeur ook in een H2-tag (subtitel)
  • In een alt-tag van een afbeelding op de pagina
  • Ergens in de eerste alinea, bij voorkeur in de eerste zin
  • Ergens in de laatste alinea, bij voorkeur in de laatste zin
  • Tussendoor in de tekst

Het aantal keer dat je een zoekterm moet vermelden, hangt af van de lengte van de tekst. Mik op een “keyword density” van 1 à 2 % . Dat wil zeggen dat op iedere 100 woorden, je keyword 1 à 2 x voorkomt in de tekst.

Hier bestaan verschillende visies over. Zelf haal ik goede resultaten met een keyword density van 1 à 2%. Vandaar dat ik dit in deze SEO cursus ook zo vermeld.

Zijn keywords nog belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie?

10 jaar terug was het vrij gemakkelijk om een pagina te optimaliseren. Je gebruike dat exacte keyword meer dan voldoende op een pagina en Google rankte die pagina bovenaan de zoekresultaten.

Die tijd is gelukkig voorbij, want het waren niet steeds de meest kwalitatieve websites die daardoor bovenaan kwamen te staan.

Daarnaast is het ook belangrijk om te beseffen dat de manier van zoeken ook constant wijzigt; waar er 10 jaar geleden enkel werd gezocht via een desktop / laptop, wordt er nu zelfs meer gezocht via mobiele toestellen.

Momenteel is er ook een verschuiving naar gesproken zoekopdrachten. Dit is een heel belangrijke evolutie voor de keywords. Ipv “boekhouder gent” spreekt men dan bijvoorbeeld volgende zoekopdracht in: “waar vind ik een goede boekhouder in Gent”.

Zijn keywords dan nog wel waardevol?

In mijn ogen wel. Beschouw je geselecteerd keyword als een “hoofdkeyword”, maar voorzie voldoende varianten en gerelateerde keywords. Maak duidelijk aan zoekmachines dat jouw pagina over een bepaald onderwerp gaat. Dit leidt misschien tot meer content, maar ook tot meer kwalitatievere content!

In België loopt het allemaal nog niet zo’n vaart. Daar komt bij dat gesproken zoekopdrachten blijkbaar de privacy serieus schenden. Het zal dus nog even duren vooraleer gesproken zoekopdrachten ook in België écht gaan doorbreken.

7) SEO en content

Content is king!

Ik zal meteen met de deur in huis vallen; als je met je website goed wil scoren in Google, dan is kwalitatieve content een must.

Maar wat is kwalitatieve content eigenlijk? Eigenlijk is het vrij simpel:

  • Is jouw website een meerwaarde voor je bezoekers?
  • Bevat een pagina niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, video, downloads,…
  • Biedt je website een oplossing voor het probleem van je bezoekers (potentiële klanten)?

Als je pagina of website hieraan voldoet, is de kans reëel dat Google het ook zal interpreteren als kwalitatieve content.

Tekst

Tekst is nog steeds de basis van goede content / SEO. Waarom? Omdat Google tekst gemakkelijk kan “lezen” en dus indexeren. MAAR, vul je tekst zeker aan met afbeeldingen en / of video!

Naar lengte van teksten zijn er dan ook een paar richtlijnen *:

  • Een tekst met minder dan 100 woorden is weinig interessant: voor Google is dit een teken dat je tekst niet kwalitatief is. Vaak worden zo’n kleine teksten zelfs niet geïndexeerd. Akkoord, er zijn uitzonderingen, maar je houdt er toch best rekening mee dat minder dan 100 woorden geen zin heeft.
  • Wil je een pagina optimaliseren voor een bepaald keyword, reken dan toch op minsten 300 à 350 woorden.
  • Wil je een pagina optimaliseren en is er veel concurrentie voor dat bepaald keyword, reken dan eerder op 800 à 1.000 woorden.

Over de lengte van pagina’s is er al heel veel gezegd en geschreven. Ook in deze SEO cursus besteed ik er een klein stukje aan. In principe is de lengte van een pagina van geen belang (bron: Google).Ga er toch maar van uit dat als je voor een klein bedrijf werkt, dat je best langere pagina’s van minimaal 300 woorden schrijft.

Better safe then sorry!

Ook naar leesbaarheid zijn er enkele richtlijnen:

  • Zorg voor voldoende witruimte tussen je tekst.
  • Heb je een lange tekst? Voorzie dan subtitels, bij voorkeur in H2 of H3.
  • Plaats belangrijke woorden in het vet, dat maakt het gemakkelijker voor je bezoekers om de pagina te “scannen”.

Afbeeldingen

Ik heb het in deze SEO cursus al enkele keren aangehaald: integreer zeker ook geoptimaliseerde afbeeldingen in je pagina’s. Een afbeelding zegt veel meer dan woorden. Daarnaast zorgt het ook voor een aangename afwisseling in een pagina vol tekst.

Een afbeelding is ook zeer interessant voor SEO! Dit wordt echter vaak over het hoofd gezien.

Niet-geoptimaliseerde afbeeldingen zie ik ook erg vaak terug komen in mijn SEO audits.

Daarom 2 belangrijke optimalisatie-tips voor afbeeldingen:

1) Verklein je afbeeldingen voor je ze online zet
Wanneer je een afbeelding maakt met een fototoestel is deze afbeelding al snel 3 à 5 Mb groot. Zelfs een afbeelding gemaakt met een smartphone is al snel 2 Mb groot. Dit is veel te groot en te gedetailleerd om op een website te plaatsen.

Verklein je afbeelding daarom tot ze niet groter is dan 200 Kb. Je kan een uitzondering maken voor een omslagfoto van je homepage, maar dan nog raad ik je aan om niet veel boven de “grens” van 200 Kb gaan.

Wat is dan de ideale grootte voor een afbeelding? Dat verschilt natuurlijk van website tot website. Voor afbeeldingen op gewone pagina’s leg ik de grens vaak op een breedte tussen de 600 à 900 pixels. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de lay-out van je website. Je probeert best enkele groottes uit totdat je een mooi evenwicht hebt gevonden tussen de grootte van de afbeelding en de kwaliteit van een afbeelding.

Een tool die ik zelf vaak gebruik om afbeeldingen te verkleinen, is Pixlr Editor. Met deze gratis online tool is het heel eenvoudig om je afbeeldingen te verkleinen en te optimaliseren voor gebruik op een website.

2) Optimaliseer je afbeeldingen
Een afbeelding is een kans om je keyword aan mee te geven. Optimaliseer je afbeelding daarom als volgt:

  • Hernoem je afbeelding en gebruik je keyword daarom in de naam van de afbeelding.
  • Geef zeker ook een alt-tag mee aan je afbeeldingen. Zoekmachines kunnen een afbeelding (nog) niet begrijpen en zo’n alt-tag is gemaakt om duidelijk te maken waarover de afbeelding gaat.

Video

Tegenwoordig is het integreren van video op een website echt niet moeilijk meer. Het is een kwestie van een video op te laden op een videodienst zoals YouTube of Vimeo en die video daarna te “embedden” op je website.

Vergeet in YouTube of Vimeo zeker niet een duidelijk omschrijving mee te geven aan je video, waar je ook weer je keywords in verwerkt.

Wist je trouwens dat YouTube de 2de populairste zoekmachine is in België?

Bloggen

Een blog is nog steeds een zeer krachtig middel om een website hoog te laten ranken in zoekmachines.

Een blog is een uitstekend kanaal om diepgaande, kwalitatieve content te publiceren op je website.

Voorzie je blog regelmatig van nieuwe artikels en je blog (én bijhorende website) zullen sneller hoger ranken in Google. Want je website op vaste regelmaat voorzien van nieuwe content is een belangrijke factor voor SEO.

Vergeet vanuit je blog zeker niet voldoende links te leggen naar pagina’s op je website zoals je diensten of producten.

Na een tijdje zal je merken dat er heel wat nieuwe bezoekers op je website terecht komen via je blog. Daarom is het ook belangrijk om je bezoekers doorheen je website te leiden: voorzie op het einde van een artikel een duidelijk link of knop naar een volgend artikel of naar een gerelateerde dienst of product. Zo weten je bezoekers wat de volgende stap is op je website. Als je dit niet doet, is de kans erg groot dat ze na het lezen van je artikel je website opnieuw verlaten.

Ook deze SEO cursus is een blogartikel. Het doel van dit blogartikel is om hoog in Google te ranken op bepaalde keywords, waardevolle informatie te geven aan mijn bezoekers én om (zonder daarin te overdrijven) onze SEO opleiding te promoten.

8) Lokale SEO

Meer en meer zoekers zijn op zoek naar lokale bedrijven.

Lokale SEO is één van de zaken die vrije beroepers en zelfstandigen vaak over het hoofd zien, hier ligt dus een enorme opportuniteit! Eigenlijk is het heel simpel, de bedoeling is om je locatie te koppelen aan je diensten.

Stel dat je een kinesist bent in Gent, dan zoek je je klanten in Gent. Het heeft (waarschijnlijk) geen zin om klanten te zoeken in bijvoorbeeld Antwerpen en Brussel. Dit kost alleen maar heel veel moeite, en bezoekers uit Antwerpen of Brussel die op je website komen, gaan waarschijnlijk toch geen afspraak maken.

Niet alleen in deze SEO cursus besteed ik hier aandacht aan, maar ook in ander blogartikel “Vind potentiële klanten bij jou in de buurt met lokale SEO“.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO kan je bedrijf helpen om op te vallen in de zoekmachine resultaten.

Lokale zoekresultaten verschijnen bovenaan in Google, net onder de Google advertenties en net boven de “gewone” (of organische) zoekresultaten. Daardoor vallen lokale zoekresultaten net iets meer op dan gewone zoekresultaten.

Hoog in Google - Wat is lokale SEO

3 succesfactoren voor lokale SEO

Je kan de lokale SEO van je bedrijf verbeteren met volgende 3 factoren:

  • Consistente NAP-gegevens: NAP staat voor Name Address and Phone number of naam, adres en telefoonnummer. Zorg dat alle vermeldingen hiervan steeds gelijk zijn, dat maakt het voor Google eenvoudiger om je bedrijf te herkennen.
  • Registreer je op kwalitatieve, relevante bedrijfsgidsen zoals Google Mijn Bedrijf en Yelp.
  • Vraag bestaande klanten dat ze online reviews voor je schrijven, vb op Google Mijn Bedrijf of Facebook.

LEES OOK VOLGEND BLOGARTIKEL: Vind potentiële klanten bij jou in de buurt met lokale SEO (inclusief 6 praktische tips)

Het principe achter link building is heel simpel: hoe meer kwalitatieve links naar een bepaalde pagina, hoe meer waarde Google geeft aan die pagina (en hoe hoger ze zal scoren in de zoekresultaten!)

Alhoewel het een zeer belangrijke factor is, heb ik link building redelijk achteraan in deze SEO cursus geplaatst.

De reden? Goede link building is niet eenvoudig én zeer tijdsintensief. Maar, als het lukt kan dit wel een enorme boost geven aan je SEO rankings. Zeker als de links van bekende, relevante, websites komen!

In dit hoofdstuk leg ik je uit hoe je zelf links kan leggen én hoe je links kan bekomen.

Beginnen doe ik met de online bedrijfsgidsen, omdat dat in mijn ogen veruit het eenvoudigst is: dit is iets wat je zelf in de hand hebt, het “enige” wat je moet doen is jezelf registreren.

Online bedrijfsgidsen

Wil je online gevonden worden, registreer je bedrijf / website alvast op enkele interessante bedrijfsgidsen!

Online bedrijfsgidsen zijn websites waar je je bedrijfsgegevens kan achterlaten:

  • Contactinformatie (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Openingsuren
  • Korte beschrijving
  • Foto’s

Tip 1: zorg steeds voor dezelfde contactgegevens en telefoonnummer. Op die manier is dit makkelijker herkenbaar voor Google

Tip 2: verwerk steeds je belangrijkste keywords in je bedrijfsomschrijving.

Voor online bedrijfsgidsen geldt: enkel de kwalitatieve bedrijfsgidsen zijn echt interessant. Vaak kunnen bezoekers hier ook reviews achterlaten.

Denk maar aan:

Daarnaast zijn er ook nog heel wat lokale initiatieven. Die kunnen zeker interessant zijn voor je lokale SEO.

Als er 1 bedrijfsgids is waar je je zeker moet registreren, dan is het Google Mijn Bedrijf. Zelfs al heb je nog geen eigen website! Heb je dit nog niet gedaan, leg deze SEO cursus dan nu even aan de kant en registreer je voor Google Mijn Bedrijf!

Interne link building

Links naar een belangrijke pagina moeten niet altijd van externe websites komen. Ook binnen je eigen website kan je aangeven welke pagina belangrijk is. Door veel links (liefst in de teksten en niet ergens onderaan) te plaatsen naar een bepaalde pagina, zullen zoekmachines herkennen dat dat een belangrijke pagina is binnen je website.

Naast links in de teksten, kan je ook links plaatsen in:

  • een sidebar
  • de footer
  • een html-sitemap

Het voordeel van interne link building is dat je dit ook volledig zelf onder controle hebt.

Commentaar in forums & blogs

Tot enkele jaren terug was commentaar geven in forums en blogs een zeer populaire manier van link building wegens snel en effectief. Vandaag ligt dit anders. Links naar je website op populaire forums zijn nog steeds zeer interessant. Maar het is belangrijk dat je deelneemt aan de online conversatie. Enkel je link posten gaat niet werken, integendeel. Zorg er ook voor dat het onderwerp van het forumbericht of het blogbericht relevant is aan het onderwerp van de pagina waarnaar je wil linken.

Voor dit blogartikel over de SEO cursus werk ik met commentaar in andere blogs: zo ga ik bij relevante artikels een reactie met link naar dit artikel met de SEO cursus plaatsen. Maar nogmaals, enkel als het relevant én opbouwend is, anders is het enkel storende reclame!

Guest blogging

Guest blogging was tot enkele jaren enorm populair om goede links te verkrijgen. Vaak werd dit enkel gedaan wegens SEO-doeleinden met weinig kwalitatieve artikelen tot gevolg. Zoals vaak heeft Google dus ingegrepen en geeft het veel minder waarden aan links van gastartikels.

Anderzijds, als het gaat om kwalitatieve artikels op kwalitatieve (en liefst zelfs relevante) blogs, dan is dit ook vandaag zeker nog een meerwaarde!

Social (link building)

Publiceer je een nieuwe blogpost? Deel deze dan zeker via sociale media.

Content die massaal via sociale media wordt gedeeld, is een enorme indicator dat het om goede content gaat.

Dit is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een artikel moet namelijk al erg goed zijn voor het massaal wordt gedeeld via sociale media. Maar als het lukt, geeft het de pagina waar je naar linkt wel een enorme boost!

Links vragen / uitwisselen

Link building kan ook nog steeds op een heel “old school” manier, namelijk gewoon door een mailtje te sturen met de vraag om een link te plaatsen naar je website (of een bepaalde pagina).

Ook hier is relevantie van groot belang, anders is de kans erg klein dat de andere persoon een link zal plaatsen naar je website.

Links kopen

Wat je ook doet, koop NOOIT links

Online vind je ook heel wat websites die link building voor jou gaan doen tegen betaling. Ookal promoten ze dat Google hun link building activiteiten niet kan achterhalen, doe dit niet!! Misschien werkt dit vandaag wel (als je geluk hebt), maar de kans is te groot dat het verkeer naar je website van de ene dag op de andere dag quasi stilvalt. Het kopen van links is tegen de richtlijnen van Google. Doe je dit toch, dan heeft Google je vroeg of laat wel te pakken met enorme dalingen in de zoekresultaten als gevolg.

10) SEO cursus – gratis SEO tools

SEO is niet altijd simpel. Gelukkig zijn er heel wat tools beschikbaar die SEO-taken vereenvoudigen, versnellen en bereikbaar maken. In dit onderdeel van de SEO cursus vind je enkele gratis tools waar je zo mee aan de slag kan.

SEOquake

SEOquake is eigenlijk een plugin voor je browser. Deze tool laat je toe om snel enkele belangrijke elementen van een pagina (title tag, meta title, sitemap,…) te controleren, zonder dat je daarvoor in de paginacode hoeft te duiken. Je krijgt ook een mooi overzicht van de gebruikte keywords van een pagina. Handig als je de pagina van een concurrent gaat screenen!

Iets anders dat heel handig is, is dat SEOquake je toelaat je locatie en taal te selecteren bij zoekopdrachten in Google. Op die manier kan je ook zoekopdrachten simuleren van andere locaties dan de locatie waar je je bevindt!

Je vindt alle info terug op https://www.seoquake.com/

Screaming Frog SEO spider

Screaming Frog SEO spider is de enige tool in dit lijstje dat echt een programma is dat je moet installeren op je pc. Misschien vind je het wat een vreemde naam, maar geloof me, dit is écht een goede tool.

Met deze tool kan je volledige websites screenen. De gratis versie heeft enkele beperkingen maar voldoet ruimschoots voor kleine websites (dus voor de meeste zelfstandigen en kmo’s).

Het grote voordeel aan deze tool is dat je snel een overzicht krijgt van de tekortkomingen van een website, en dat je daarbij ook mooie lijstjes kunt exporteren naar csv / Excel.

Je vindt alle info terug op https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Google suggest

Wist je dat Google zelf ook een handige tool is voor keyword research? Google toont je graag interessante / relevante zoekopdrachten. Ben je op zoek naar interessante keywords, dan kun je hier ook gebruik van maken.

Wanneer je een zoekopdracht ingeeft in Google, dan zal automatisch een “auto suggest”-venster verschijnen met interessante keywords die je zelf ook kan gaan gebruiken in je teksten.

Ook onderaan de pagina geeft Google telkens suggesties naar interessante / populaire / relevante zoektermen.

Terug te vinden op https://www.google.be 🙂

Ubersuggest

Ubersuggest is het laatste jaar uitgegroeid tot een complete SEO tool. Bovendien is deze SEO tool volledig gratis!

Ik gebruik deze tool vooral voor keyword research. In een paar seconden weet ik of een keyword al dan niet interessant is én krijgt ik ook relevante keywords voorgeschoteld.

Daarnaast bevat Ubersuggest nog heel wat andere functionaliteiten. Bijvoorbeeld om andere websites te analyseren. Zo kan je via deze tool bijvoorbeeld heel gemakkelijk achterhalen op welke zoektermen jouw concurrenten gevonden worden. Handig!

Probeer het zelf op https://app.neilpatel.com/nl/ubersuggest/!

Dit is momenteel één van mijn favoriete tools. Naast de korte omschrijving in deze SEO cursus staat er ook een specifiek artikel over deze tool op de planning!

Google PageSpeed Insights

Als je wil weten of je website wel snel genoeg inlaadt, dan test je je website best eens met Google PageSpeed Insights. Je krijgt niet alleen een cijfer terug als indicatie hoe snel je website al dan niet is, Google geeft daarnaast ook advies hoe je de snelheid van je website kan verbeteren. Om een indicatie te geven, een cijfer boven de 70 (voor desktop) is best ok. Een cijfer hoger dan 90 is tegenwoordig uitzonderlijk (terwijl dat dat enkele jaren terug relatief gemakkelijk was om te halen).

Je vindt alle info terug op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Incognito mode van je browser

De incognito-mode van je browser is géén aparte tool maar een werkwijze.

Wanneer je als test zoekopdrachten invoert in Google, dan zijn de zoekresultaten afgestemd op jouw “zoekgeschiedenis”: Google houdt namelijk rekening met je vorige opzoekingen (en waarschijnlijk ook je surfgedrag) om de zoekresultaten op jouw maat samen te stellen. Bij het testen voor SEO-doeleinden kan dit vervelend zijn, daarom gebruik je beter de incognito-mode van je browser!

Yoast SEO

Deze is speciaal voor WordPress gebruikers!

Heb je een WordPress-website, dan installeer je best een extra plugin voor SEO-doeleinden. Yoast SEO is daarbij één van de beste (gratis) keuzes. Wat ik super vind, is dat de plugin je tips geeft tijdens het schrijven van teksten. Heb je geen kennis van SEO, dan is dit een enorme hulp! Ken je wél wat van SEO, dan versnelt dit het proces voor het schrijven van teksten: de plugin analyseert live je tekst en geeft je aan wat je moet doen.

In deze SEO cursus ga ik er niet verder op in, maar als je WordPress gebruikt dan moet dit de eerste plugin zijn die je installeert!

Je kan de plugin downloaden van https://nl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Alle informatie over de plugin kan je terugvinden op https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/

Hoog in Google met onze gratis SEO cursus… what’s next?

Ik ben er zeker van dat je nu veel beter begrijpt wat SEO allemaal inhoudt. “Hoog in Google” draait niet om 1 optie, maar het zijn allemaal puzzelstukjes die je correct moet leggen om bovenaan in Google terecht te komen.

Na het doornemen van deze SEO cursus ben je klaar om zelf aan de slag te gaan en te experimenteren. In het begin is dat zeker met vallen en opstaan, maar je zal snel merken wat werkt voor jou en niet.

Op 13 december 2019 organiseren we een praktische SEO opleiding: op een halve dag leer je hoe je zelf teksten schrijft die hoger ranken in Google! Klik hier voor meer informatie.

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, zelfstandig SEO specialist en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.