SEO check – analyseer zelf je website (tutorial)

Screaming Frog SEO audit tool

Een SEO check is een belangrijke schakel in een succesvol SEO traject.Het is belangrijk dat de basics goed zitten vooraleer je verder gaat. Indien je dit niet doet, kan het zijn dat de SEO optimalisaties die je in een verder stadium uitvoert, niet het maximale effect hebben! In deze SEO check tutorial voor beginners toon ik je stap voor stap hoe je zelf aan de slag kan.

5 SEO check tools die je gratis kan gebruiken

In deze tutorial maken we gebruik van enkele gratis SEO check tools. Uiteraard zijn er heel wat alternatieven, sommige gratis, andere betalend. Maar voor een eenvoudige SEO tool volstaan deze zeker!

Buiten de installatie van deze tools (als dat al nodig is) heb je geen logins of wat dan ook nodig. Met andere woorden, je kan meteen aan de slag.

SEMrush

Ik begin met mijn favoriete tool. SEMrush is een alles-in-één SEO tool waarmee zeer diepgaande SEO checks kan uitvoeren. Je kan deze tool beperkt gratis gebruiken. Heb je een kleine website, dan volstaat de gratis versie. Voor grotere websites is er een gratis proefversie van 7 dagen.

Start met de gratis versie van SEMrush.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog is een website analyse tool waarmee je een kleine SEO check of specifieke zaken van een website kan controleren. Deze SEO check tool is gratis tot 500 url’s. Je moet deze software installeren maar er is een versie van PC, Mac en Linux. De naam lijkt misschien wat vreemd, maar in SEO-middens is dit een heel populaire tool voor een website scan!

Download SEO Spider

SEOquake

SEOquake is een plugin voor Chrome. Met behulp van SEOquake kan je snel enkele SEO-elementen meten van een pagina of website.

Installeer de SEOquake browser plugin

GTMetrix

GTMetrix is een online tool waarmee je de inlaadtijd van een specifieke pagina kan meten.

Bezoek de website van GTmetrix

Mobielvriendelijke test van Google

Deze online test van Google beoordeelt of een website is aangepast voor mobiel gebruik.

Ga naar de Google mobielvriendelijke test

Op 13 december 2019 organiseren we een praktische SEO opleiding: op een halve dag leer je hoe je zelf teksten schrijft die hoger ranken in Google! Klik hier voor meer informatie.

Automatische SEO check via SEMrush (Pro tip!)

De snelste manier om een complete SEO check uit te voeren is door gebruik te maken van SEMrush.

Heb je een kleine website, dan kan je gratis aan de slag met SEMrush. Heb je een grotere website, dan kan je aan de slag met een proefversie van 7 dagen, meer dan voldoende om een complete SEO check uit te voeren.

Maak je eerste project aan

Als je optimaal gebruik wil maken van SEMrush, dan start je met het aanmaken van een project. Een project is eigenijk een website die je wil monitoren.

In de gratis versie kan je één project aanmaken, in de betalende versies kan je minimaal vijf projecten aanmaken.

Je eerste project aanmaken doe je als volgt:

Maak je eerste project aan in SEMrush
Maak je eerste project aan
  • In de linker zijbalk, klik op “Projects” en nadien op de groene knop “Create my first project”.
  • In het dashboard kan je rechtstreeks de domeinnaam van je website invoeren om een project aan te maken. Dit is de eenvoudigste manier.

Eens je je eerste project hebt aangemaakt, krijg je een overzicht van alle beschikbare SEO tools binnen dat project:

SEMrush SEO check
SEMrush dashboard

De eerste functionaliteit om in te stellen, links bovenaan, is de site audit (SEO check).

Je kan het project dashboard steeds bereiken via het item “Projects” in de linker zijbalk. Daaronder vind je de naam van je project.

Site audit

De SEO check in SEMrush is zeer compleet. Als de SEO check klaar is heb je een lijst met (vooral technische) verbeterpunten waar jij of je webdesigner mee aan de slag kan.

Klik in het project dashboard op de blauwe knop “Set up” onder Site Audit. Je komt nu in volgend scherm terecht:

SEMrush start site audit
Start de site audit

Standaard staat de limiet van de gecontroleerde pagina’s op 100. Dit is meteen ook de limiet voor het gratis abonnement. Wil je een site audit voor websites met meer dan 100 pagina’s laten lopen, dan moet je een betalend abonnement nemen.

Enkel de zesde (laatste) stap is nog van belang. Daar kan je instellen hoe vaak de audit moet lopen. Het is interessant om de audit bijvoorbeeld wekelijks uit te voeren. Zo zie je meteen ook een evolutie.

Kies in de zesde stap eventueel een andere frequentie en klik daarna op de groene knop “Start site audit”.

De tijd dat zo’n audit in beslag neemt, hangt af van de grootte van de website. Hoe groter de website, hoe meer tijd de SEO audit in beslag neemt.

Eens de site audit klaar is, krijg je volgend scherm te zien

SEMrush SEO audit afgelopen
Eens de SEO audit klaar is krijg je een score te zien (zie groene pijl)

Je krijgt nu een SEO-score te zien. Klik op deze score om de resultaten in detail te bekijken. Je krijgt nu iets meer informatie te zien:

SEMrush seo audit detail
SEO audit score in detail

Je krijgt nu meer details te zien over je SEO audit. Een hoog aantal issues hoeft niet altijd een probleem te zijn.

SEMrush maakt een onderverdeling volgens prioriteit:

  1. Errors, in het rood: deze moet je eigenlijk zo snel mogelijk aanpakken
  2. Warnings, in oranje: het belang van de warnings is veel kleiner, dit is geen prioriteit
  3. Notices, in het blauw: de notices moet je in het oog houden, maar vaak moet je daar niet meteen actie voor ondernemen

Klik op het getal onder Errors, Warnings of Notices (in het groene kader) voor meer detail. Als je dit doet krijg je een gedetailleerde oplijsting van de issues te zien:

SEO audit resultaten: errors in detail
SEO audit resultaten: errors in detail

In bovenstaande screenshot zie je een oplijsting van alle errors (slechts 1 in dit geval). Klik op de blauwe link (1 page) om een overzicht te krijgen van de pagina’s met dit probleem.

Je kan er ook voor kiezen om rechts bovenaan te klikken op knop “PDF”. Het resultaat is een rapport in PDF dat je aan je webmaster kan geven. Uiteraard is het ook mogelijk dat je hier zelf mee aan de slag gaat.

Wanneer je je issues oplost, moet je een principe een verbetering zien na een volgende SEO audit.

LEES OOK onze gratis SEMrush tutorial voor beginners

Manuele SEO check via Screaming Frog

Daar waar de SEO check via SEMrush grotendeels automatisch gaat, moet je in Screaming Frog zelf de juiste controles doen.

Title tags

De page title is één van de belangrijkste ranking factoren van een pagina. Tijdens iedere SEO audit is deze controle een must! Daarom is het belangrijk dat iedere pagina binnen je website een duidelijk, unieke page title bevat. Aanpassingen aan de title tags kan je in de meeste gevallen zelf doen.

Je vindt dit terug onder “Page titles” in het rechter menu. De eigenlijke page titles vind je telkens terug in de kolom “Title 1” in de linker zijde van het scherm.

Onder “Page titles” kan je een oplijsting vinden van volgende mogelijke problemen:

  • Missing: pagina’s zonder page title moeten dringend aangepakt worden.
  • Duplicate: het aantal duplicate of dubbele page titles. het is belangrijk te achterhalen welke pagina’s dubbele page titles hebben, en deze aan te passen.
  • Over 65 characters: dit betreft pagina’s met een page title die te lang is. Dit wil zeggen dat deze niet volledig worden getoond in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is belangrijk deze page titles in te korten zodat deze volledig leesbaar zijn.
  • Below 30 characters: dit zijn pagina’s met een page title die te kort is. Breid deze page titles uit.
  • Same as H1: wanneer je page title en je H1 (zichtbare hoofdtitel) gelijk zijn, zou Google kunnen concluderen dat je aan over-optimalisatie doet. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat de title tag en de H1 verschillend zijn.

Meta descriptions

Meta descriptions zijn géén rechtstreekse ranking factor. Toch is het belang niet te onderschatten en controleer ik deze ook tijdens een SEO check. De meta description is de tekst die je meestal te zien krijgt in de zoekresultaten van zoekmachines. Het zijn dus deze meta descriptions die bepalen of een zoeker al dan niet doorklikt naar jouw website of die van je concurrent. Aanpassingen aan de meta descriptions kan je in de meeste gevallen zelf doen.

  • Missing: pagina’s zonder meta description moeten aangepakt worden.
  • Duplicate: het aantal duplicate of dubbele meta descriptions. het is belangrijk te achterhalen welke pagina’s dubbele meta descriptions hebben en deze aan te passen.
  • Over 155 characters: dit betreft pagina’s met een meta description die te lang is. Dit wil zeggen dat deze niet volledig worden getoond in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is belangrijk deze meta descriptions in te korten zodat deze volledig leesbaar zijn.
  • Below 70 characters: dit zijn pagina’s met een meta description die te kort is. Breid deze meta descriptions uit.

Meta keywords

Meta keywords werden vroeger gebruikt. Door het vele misbruik hiervan houdt Google hier geen rekening meer mee. Het is zeer sterk aangeraden om de meta keywords van alle pagina’s te verwijderen aangezien ze geen toegevoegde waarde hebben voor je SEO. Je helpt er enkel je concurrenten mee, zo kunnen zij gemakkelijk zien op welke keywords jij inzet!

Hier moet het aantal naast All dus gelijk zijn aan Missing!

H1

Een H1 is nog steeds een ranking factor, maar niet meer zo belangrijk als het ooit was. Indien je pagina goed is opgemaakt, kan je gebruik maken van meerdere H1’s per pagina. Voor SEO-doeleinden wordt er aangeraden om juist 1 H1 te gebruiken per pagina. Aanpassingen aan H1’s kan je normaal gezien zelf doen.

  • Missing: pagina’s zonder H1 moeten aangepakt worden.
  • Duplicate: het aantal duplicate of dubbele H1’s. het is belangrijk te achterhalen welke pagina’s dubbele H1’s hebben, en deze aan te passen.
  • Multiple: het aantal pagina’s met meerdere H1’s op 1 pagina. Indien goed gebruikt is dit geen probleem. Maar gebruik, voor SEO-doeleinden, slechts 1 H1 per pagina.

Images

Eén van de elementen waar de meeste fouten tegen gemaakt worden, zijn afbeeldingen. Afbeeldingen zijn goed voor SEO ALS ze correct gebruikt worden. Het optimaliseren van afbeeldingen kan je in de meeste gevallen zelf doen.

  • Over 100 kb: De richtlijn voor afbeeldingen is om deze te beperken tot 100 kb per afbeelding. Alles boven 1 Mb moet echt dringend aangepast worden.
  • Missing Alt Text: zoekmachines kunnen nog steeds niet goed afbeeldingen interpreteren. Daarom is het belangrijk om een Alt text mee te geven, deze zegt aan zoekmachines waarover een afbeelding gaat.

404 errors (page not found)

Zeer nadelig voor je SEO score zijn 404 errors. Dat zijn pagina’s die niet gevonden worden. Dit is weinig kwalitatief en heeft een negatieve impact op je SEO. Daarom is het belangrijk om 404 errors op te sporen en aan te pakken. 404 errors kan je normaal gezien zelf verhelpen.

404 errors vind je via “Response Codes” > “Client Error (4xx)” in het rechter gedeelte van je scherm. Vaak gaat het om pagina’s die verwijderd zijn maar waar nog links naar bestaan.

Pagina’s met te weinig inhoud

Kwalitatieve inhoud is één van de belangrijkste elementen van SEO. Maar wat is kwalitatieve inhoud? Eén van de elementen is het aantal woorden per pagina. In het algemeen beschouwt Google pagina’s met minder dan 100 woorden als weinig kwalitatief. Deze pagina’s worden vaak niet geïndexeerd én zullen dus ook niet getoond worden in de zoekresultaten!

Pagina’s met te weinig inhoud vind je als volgt terug: selecteer onder “Internal” eerst en vooral “HTML”. Links in het scherm krijg je nu een overzicht te zien met daarin alle pagina’s binnen je website. Zoek nu naar de kolom “Word count”.

Pagina’s met minder dan 100 woorden moet je dringend aanpakken. Wil je goed gevonden worden, mik dan op minstens 300 à 350 woorden.

SEO checks via je browser

Is er een SSL certificaat geïnstalleerd?

Een SSL-certificaat zorgt voor een veiligere connectie tussen je bezoeker en je website.

Voer de url van je website in inclusief http. Voorbeeld: https://digitaalgroeien.be. De url die zichtbaar is in het url-venster, moet automatisch veranderen in https. Voorbeeld: https://digitaalgroeien.be.

SEO check - werkt het SSL-certificaat correct geïnstalleerd?
SEO check – is het SSL-certificaat correct geïnstalleerd?

Verwijzen de www-versie en niet-www-versie van je website naar dezelfde url?

Wanneer de www- en de niet-www-versie van je website niet naar elkaar verwijzen, resulteert dit hoogstwaarschijnlijk in duplicate content.

Voer 2x de url van je website in, 1x mét www en 1x zonder. Bijvoorbeeld: digitaalgroeien.be en www.digitaalgroeien.be. 1 van de 2 moet naar de andere doorverwijzen.

Is je website opgebouwd uit mooi leesbare url’s?

Het is belangrijk om mooie leesbare url’s te hebben. Dit is zowel belangrijk voor bezoekers als voor zoekmachines zoals Google, om je website beter te kunnen indexeren.

Bezoek de hoofdpagina en klik van daaruit op enkele pagina’s in het menu. Zijn de url’s mooi leesbaar, bijv: www.digitaalgroeien.be/contact/ ? Dan zit je goed. Zijn je url’s niet goed leesbaar, bijv: www.digitaalgroeien.be/index.php?id=16 ? In dat geval zijn je url’s niet goed leesbaar en ook moeilijker te indexeren voor zoekmachines.

Is je website mobielvriendelijk?

Google hanteert een “mobile first”-strategie. Het is dus enorm belangrijk dat je website goed leesbaar is op mobiele toestellen!
Deze controle is dus een must tijdens je website audit!

Je kan dit als volgt nagaan:

  • Surf naar https://search.google.com/test/mobile-friendly, geef de url van je homepage in en bekijk het resultaat. Indien het resultaat negatief is, dan moet je dringend contact opnemen met je webbouwer!
  • Open je smartphone en bezoek je eigen website. Controleer vooral de navigatie; zijn alle pagina’s ook op een mobiel toestel vlot bereikbaar?

SEO checks via SEOquake

Bezoek de homepage van je website en klik op het icoontje van SEOquake. Klik dan op het tabblad “Diagnosis”. 

Is er een sitemap aanwezig?

De sitemap is het stratenplan van je website. Het zorgt ervoor dat zoekmachines je website makkelijker kunnen indexeren.

Controleer of er onder “Site compliance” naast XML Sitemaps een groen vinkje staat.

Is schema.org geactiveerd op je website?

Schema.org bevordert (lokale) SEO.

Controleer of er onder “Page analysis” naast Schema.org een groen vinkje staat.

Is AMP geconfigureerd?

AMP is een nieuwe technologie die gepusht wordt door Google. Het voordeel is dat websites veel sneller inladen op mobiele toestellen. Dit bevordert ook de rankings in Google.

Controleer of er onder “Mobile compliance” naast AMP een groen vinkje staat.

Website checks via GTMetrix

Laad de website voldoende snel in?

Het controleren van de snelheid tijdens een SEO website check is belanrijk;  een website die snel inlaadt is een belangrijke factor voor SEO. 

Ga naar gtmetrix.com en voer de url van de te testen pagina in. Aangezien deze resultaten op basis van pagina zijn, is het aangeraden om tijdens je SEO test enkele belangrijke pagina’s binnen je website te testen. GTMetrix zal een scan doen en een score geven als resultaat. Daarbij zal GTMetrix ook de belangrijkste problemen polijsten.

Manuele controles

Onderstaande controles tijdens de SEO check kan je ook gemakkelijk zelf doen, zonder behulp van extra SEO tools.

  • Is er een html sitemap aanwezig? Dit is een pagina die alle links binnen een website bevat. Meestal wordt hiernaar gelinkt in de footer van een website. Al is de impact klein, het is aan te raden om een html sitemap te voorzien.
  • Zijn er voldoende links op de homepage naar je belangrijkste pagina’s? Je homepage is één van de belangrijkste pagina’s van je website. Deze functioneert als welkomst- en doorverwijzingspagina.
  • Zijn er links in de footer? De footer is de ideale locatie om links te plaatsen naar de algemene voorwaarden, privacy beleid, html sitemap,…
  • Zijn je contactgegevens duidelijk zichtbaar op iedere pagina? Duidelijke contactgegevens bevorderen de lokale SEO. Idealiter staan deze ook in schema.org formaat.

The next step

Wil je een complete SEO check uitvoeren, dan raad ik je SEMrush aan. Naast een SEO check kan je nog heel wat andere SEO taken kan uitvoeren:

  • zoekterm analyse (keyword research)
  • analyse van concurrenten
  • hulp bij het schrijven van content
  • onderzoek van backlinks
  • en nog veel meer

Uiteraard zijn er heel wat tools om een SEO audit uit te voeren, maar persoonlijk vind ik SEMrush prijs / kwaliteit een heel goede en complete SEO tool.

Wil je meer leren over SEO, dan kan ik je zeker ook hun blog aanraden.

SEO check conclusie

Wanneer je deze vereenvoudigde SEO check hebt uitgevoerd, zal je een beter zicht hebben op waar je staat op vlak van SEO. Pak eerst de punten aan die uit deze SEO check naar boven komen vooraleer je verder gaat; je zal veel meer efforts moeten leveren voor eenzelfde resultaat als je de basis niet op punt staat.

Op 13 december 2019 organiseren we een praktische SEO opleiding: op een halve dag leer je hoe je zelf teksten schrijft die hoger ranken in Google! Klik hier voor meer informatie.

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, zelfstandig SEO specialist en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: