SEMrush tutorial voor beginners

SEMrush SEO tool

Word zelf een SEO specialist met SEMrush. SEMrush is een zeer complete SEO tool waarmee je zelf de SEO van je website kan analyseren én verbeteren. De gratis versie van deze SEO tool is perfect bruikbaar voor kleine websites.

Sinds ik freelance SEO consultant ben, is SEMrush één van mijn favoriete SEO tools. Deze tool versnelt mijn werk als SEO specialist enorm!

Je hoeft echter helemaal geen SEO specialist te zijn om met deze tool aan de slag te gaan. SEMrush is zo gebruiksvriendelijk dat ook jij deze tool kan gebruiken.

In dit artikel toon ik je de beste features voor beginners. Wist je trouwens dat deze tool gratis is voor kleine websites? Heb je een grotere website, dan kan je 7 dagen lang alle functies gratis uitproberen.

Let wel op, als je 7 dagen lang alle functies uit wil proberen, moet je je kredietkaart opgeven. Vergeet dus zeker niet in je agenda te noteren dat je deze proefperiode ook tijdig moet annuleren. Als is de kans reëel dat je na 7 dagen wel overtuigd zal zijn…

Voor wie is SEMrush bedoeld?

Er bestaan verschillende versies van SEMrush die verschillende doelgroepen aanspreken.

Gratis versie

  • je hebt 1 kleine website en je wil zelf je SEO opvolgen en eventueel optimaliseren
  • iedereen die de mogelijkheden van SEMrush wil ontdekken

Pro versie

  • je hebt 2 tot 5 websites waarvan je zelf de SEO wil opvolgen en eventueel wil optimaliseren
  • je werkt in een organisatie en je wil zelf de SEO opvolgen en eventueel optimaliseren
  • je werkt in een organisatie en je wil zelf de SEO opvolgen om de externe SEO-partner te kunnen challengen
  • je bent een freelance SEO specialist
  • je werkt in een klein marketing bureau dat SEO-taken uitvoert

Guru versie

  • je hebt meer dan 5 websites waarvan je zelf de SEO wil opvolgen en eventueel wil optimaliseren
  • je werkt in een groot marketing bureau dat SEO-taken uitvoert

Een gratis account aanmaken

Dit is een praktische tutorial, ik raad je aan dat je meteen ook een gratis account aanmaakt.

De gratis account heeft een aantal beperkingen maar deze volstaat om de belangrijkste functionaliteiten te bekijken. Heb je een kleine website? Dan heb je sowieso genoeg aan een gratis account.

TIP: In deze tutorial toon ik je hoe je een gratis account kan aanmaken zonder dat je je kredietkaart moet opgeven.

Stap 1: open de website van SEMrush

Klik hier om meteen de website van SEMrush te openen.

Je krijgt nu volgend scherm (of een gelijkaardig scherm) te zien:

SEMrush get a free trial: step 1 (open SEMrush)
Ga naar de website van SEMrush

Klik op de knop “Get a free trial”.

Stap 2: vul je accountgegevens in

Je komt nu in volgend scherm terecht:

SEMrush get a free trial: step 2: vul je accountgegevens in
Vul je accountgegevens in

Geef hier een e-mailadres en wachtwoord op. Klik nadien op de groene knop “Create your account”.

Stap 3: sla de trial over

Met een trial kan je 7 dagen lang alle functionaliteiten van SEMrush uitproberen. Als je kiest voor een trial, moet je je kredietkaart opgeven.

Klik onderaan dit scherm op de link “Skip trial“:

SEMrush get a free trial: step 3: Sla de trial over
Sla de trial over

Op die manier maak je een account aan voor de gratis (beperkte) versie van SEMrush en moet je je kredietkaart niet opgeven. Je kan de eigenlijk trial nog altijd op een later moment starten.

Wil je meteen alle functionaliteiten van SEMrush uitproberen? Dan kan je uiteraard meteen een trial-versie kiezen.

Stap 4: kies je dashboard

De volgende stap is niet zo belangrijk. Afhankelijk van deze keuze krijg je een ander dashboard te zien. Dit kan je later op elk moment wijzigen.

Kies hier voor “SEO” of “Skip” (het resultaat is hetzelfde):

SEMrush get a free trial: step 4: Kies je dashboard
Kies je dashboard

Stap 5: welkom in SEMrush!

Je komt nu in het SEO-dashboard van SEMrush terecht:

SEMrush get a free trial: step 5: SEO dashboard van SEMrush
SEO-dashboard van SEMrush

Wijzig bovenaan links (in de zijbalk) de keuze “SEO toolkit” in “All tools” om het algemene dashboard te openen.

Overzicht SEMrush dashboard

Wanneer je geregistreerd en ingelogd bent, dan kom je in het dashboard van SEMrush terecht:

SEMrush dashboard
SEMrush dashboard

In de linker zijbalk vind je een overzicht van alle beschikbare tools. Centraal, in het groen, kan je je eerste project aanmaken.

Maak je eerste project aan

Als je optimaal gebruik wil maken van SEMrush, dan start je met het aanmaken van een project. Een project is eigenijk een website die je wil monitoren.

In de gratis versie kan je één project aanmaken, in de betalende versies kan je minimaal vijf projecten aanmaken.

Je eerste project aanmaken doe je als volgt:

Open het SEMrush dashboard. Je komt nu in onderstaand scherm terecht:

Maak je eerste project aan in SEMrush
Maak je eerste project aan
  • In de linker zijbalk, klik op “Projects” en nadien op de groene knop “Create my first project”.
  • In het dashboard kan je rechtstreeks de domeinnaam van je website invoeren om een project aan te maken. Dit is de eenvoudigste manier.

Eens je je eerste project hebt aangemaakt, krijg je een overzicht van alle beschikbare SEO tools binnen dat project:

SEMrush SEO dashboard
SEMrush SEO dashboard

Volgende functionaliteiten activeer ik steeds bij het opzetten van een project (zie groene kader):

  • SEO audit
  • Position tracking
  • On page SEO checker

Deze 3 functionaliteiten (en hoe je deze opzet) komen hieronder uitgebreid aan bod.

Je kan het project dashboard steeds bereiken via het item “Projects” in de linker zijbalk. Daaronder vind je de naam van je project.

SEO audit

De SEO audit in SEMrush is zeer compleet. Als de SEO audit klaar is heb je een lijst met (vooral technische) verbeterpunten waar jij of je webdesigner mee aan de slag kan.

De SEO audit instellen doe je als volgt:

  1. Ga naar het project dashboard en klik op de naam van je project
  2. Klik in het dashboard van je project op de blauwe knop “Set up” onder “Site Audit”

Je komt nu in volgend scherm terecht:

SEMrush start site audit
Start de site audit

Standaard staat de limiet van de gecontroleerde pagina’s op 100. Dit is meteen ook de limiet voor het gratis abonnement. Wil je een site audit voor websites met meer dan 100 pagina’s laten lopen, dan moet je een betalend abonnement nemen.

Enkel de zesde (laatste) stap is nog van belang. Daar kan je instellen hoe vaak de audit moet lopen. Het is interessant om de audit bijvoorbeeld wekelijks uit te voeren. Zo zie je meteen ook een evolutie.

Kies in de zesde stap eventueel een andere frequentie en klik daarna op de groene knop “Start site audit”.

De tijd dat zo’n audit in beslag neemt, hangt af van de grootte van de website. Hoe groter de website, hoe meer tijd de SEO audit in beslag neemt.

Eens de site audit klaar is, krijg je volgend scherm te zien:

SEMrush SEO audit afgelopen
Eens de SEO audit klaar is krijg je een score te zien (zie groene pijl)

Je krijgt nu een SEO-score te zien. Klik op deze score om de resultaten in detail te bekijken. Je krijgt nu iets meer informatie te zien:

SEMrush seo audit detail
SEO audit score in detail

Je krijgt nu meer details te zien over je SEO audit. Een hoog aantal issues hoeft niet altijd een probleem te zijn.

SEMrush maakt een onderverdeling volgens prioriteit:

  1. Errors, in het rood: deze moet je eigenlijk zo snel mogelijk aanpakken
  2. Warnings, in oranje: het belang van de warnings is veel kleiner, dit is geen prioriteit
  3. Notices, in het blauw: de notices moet je in het oog houden, maar vaak moet je daar niet meteen actie voor ondernemen

Klik op het getal onder Errors, Warnings of Notices (in het groene kader) voor meer detail. Als je dit doet krijg je een gedetailleerde oplijsting van de issues te zien:

SEO audit resultaten: errors in detail
SEO audit resultaten: errors in detail

In bovenstaande screenshot zie je een oplijsting van alle errors (slechts 1 in dit geval). Klik op de blauwe link (1 page) om een overzicht te krijgen van de pagina’s met dit probleem.

Je kan er ook voor kiezen om rechts bovenaan te klikken op knop “PDF”. Het resultaat is een rapport in PDF dat je aan je webmaster kan geven. Uiteraard is het ook mogelijk dat je hier zelf mee aan de slag gaat.

Wanneer je je issues oplost, moet je een principe een verbetering zien na een volgende SEO audit.

Position tracking

De opvolging van je posities in Google is één van de belangrijkste SEO-taken. Een positieve evolutie betekent dat je SEO efforts een positief effect hebben. Bij status quo of een negatieve evolutie weet je dat je moet bijsturen.

In de gratis versie van SEMrush kan je tot 10 keywords opvolgen. Voor kleine websites volstaat dit meestal. Wil je meer keywords opvolgen? Dan moet je upgraden naar een betalend plan.

Eens je je keywords hebt opgegeven, zal SEMrush deze dagelijks bijhouden. Zo heb je een perfect zicht op de evolutie van je keywords.

Position tracking in SEMrush stel je als volgt in:

  1. Ga naar het project dashboard en klik op de naam van je project
  2. Klik in het project dashboard op de blauwe knop “Set up” onder “Position Tracking”

De wizard wordt nu opgestart.

Stap 1: geef de locatie op

In de eerste stap van het opzetten van de position tracking, kan je volgende zaken instellen:

  • Search engine: dit zal meestal op “Google” ingesteld blijven (kies “Baidu” enkel als je je op de Chinese markt richt)
  • Device: kies hier het toestel dat het belangrijkste is voor jouw doelpubliek. Bij kleinere websites laat je dit best op “Desktop” staan.
  • Location: geef de locatie op waar je de rankings wil opvolgen. Dit is eigenlijk waar je doelpubliek zich bevindt. Bijvoorbeeld: Belgium (voor heel België), Flanders (voor heel vlaanderen), East-Flanders (enkel in Oost-Vlaanderen) of Ghent (enkel in Gent). Dit is een belangrijke keuze, denk dus goed na over deze locatie!
SEMrush position tracking: algemene instellingen

Als je dit alles hebt ingesteld, klik je op de link “Keywords” rechts onderaan.

Stap 2: geef je keywords op

In de volgende stap kan je de keywords opgeven:

SEMrush position tracking: vul de keywords in die je wil opvolgen

Ga als volgt te werk:

  1. Klik bovenaan rechts op het tabblad “Manually”.
  2. Vul nu maximum 10 keywords in (1 per lijn). Daaronder kan je nog een “tag” meegeven, vul hier een zeer korte omschrijving in.
  3. Klik op de blauwe knop “Add to project”

Klik op de groene knop “Start Tracking” om de meting te starten. Tip, laat “Send me weekly updates” aangevinkt, zo krijg je elke week een mailtje met de evolutie in je mailbox.

Eerste resultaat

Voor 10 keywords duurt het normaal gezien slechts enkele minuten vooraleer de eerste resultaten klaar zijn. Je ziet dit vanaf het project dashboard:

Klik op het percentage om meer details te zien over je posities:

SEMrush position tracking landscape
Position Tracking tabblad Landscape

Je komt nu in een overzicht (tabblad Landscape) terecht. Op dit moment is dit nog weinig zinvol. Interessanter wordt het als we naar het tabblad “Rankings” gaan kijken:

SEMrush position tracking tabblad Rankings

Hier krijg je oa. te zien op welke positie je staat voor een bepaald keyword alsook wat het geschatte zoekvolume is (kolom “Vol” = hoeveel er gemiddeld maandelijks op dat keyword wordt gezocht in Google).

Deze gegevens worden interessanter na een aantal dagen (of weken), en zeker als je enkele aanpassingen hebt gedaan aan je website of individuele pagina’s. Want dan zal je een evolutie zien.

On Page SEO Checker

De On page SEO checker geeft je een gedetailleerd overzicht van zaken die nog verbeterd kunnen worden aan de SEO van je website. Dit is dus een onmisbare tool om gericht SEO optimalisaties uit te voeren.

Eigenlijk is dit ook een soort SEO audit, maar dan meer gericht op de inhoud. De aanbevelingen worden gedaan op basis van geselecteerde keywords voor bepaalde pagina’s (SEMrush doet hier zelf een voorstel, zie verder).

Configuratie

De On Page SEO Checker stel je als volgt in:

  1. Ga naar het project dashboard en klik op de naam van je project
  2. Klik in het project dashboard op de blauwe knop “Set up” onder “On Page SEO Checker”

De wizard wordt nu opgestart:

In principe is de eerste stap (target location) correct ingesteld.

Klik op de groene knop “Continue“. Je komt in volgend scherm terecht:

SEMrush doet zelf een voorstel om pagina’s te optimaliseren voor bepaalde keywords. In het geval van de gratis versie zal dit lijstje relatief klein zijn en is het voorstel van SEMrush voldoende.

Je kan zelf ook pagina’s en keywords toevoegen via het tabblad “Manual”.

In de meeste gevallen volstaan de standaard instellingen en kan je meteen op de groene knop “Collect Ideas” klikken. Maar het kan zeker geen kwaad om de On Page SEO Checker na enkele maanden nog eens opnieuw uit te voeren.

Resultaat

Het duurt even voor de eerste resultaten klaar zijn. Je ziet dit vanaf het project dashboard:

SEMrush On Page SEO Checker resultaat

Klik op het aantal Optimization Ideas voor meer details:

SEMrush optimization overview

Klik op het tabblad “Optimization ideas” voor concrete ideeën:

SEMrush optimization ideas

In dit scherm krijg je een overzicht van het aantal optimalisatie ideeën per pagina. Klik op de groene knoppen om de concrete ideeën te bekijken:

SEMrush optimization idea details

Je krijgt nu te zien welke controles SEMrush heeft uitgevoerd. Als er een groen vinkje voor staat, dan is het reeds goed. Zoniet kan je steeds op een “Show more” link klikken voor een meer concrete uitleg.

In de meest rechtse kolom staat ook steeds uitgelegd waarom je een bepaalde optimalisatie moet uitvoeren én de moeilijkheidsgraad.

Ik raad je aan de om aanbevelingen met de laagste moeilijkheidsgraad zo snel mogelijk uit te voeren.

Domain overview (competitor check)

Het kan zeer leerrijk zijn om te analyseren voor welke keywords je concurrenten goed scoren, of welke websites naar hen linken. Zo’n analyse kan je eenvoudig uitvoeren via de tool Domain Overview.

Om deze tool te kunnen gebruiken, moet je geen project aanmaken. Selecteer links bovenaan “All tools”, en klik dan op “Domain Analytics” > “Overview”. Je komt in volgend scherm terecht:

SEMrush domain overview

Het enige wat je moet doen is de domeinnaam van een concurrent invoeren, selecteer het juiste land (indien nodig) en klik op de groene knop “Search”.

Na enkele seconden kom je in volgend scherm terecht:

SEMrush domain overview results

Op deze pagina vind je al heel wat interessante informatie, maar het wordt pas echt interessant als je doorklikt op het aantal onder “Organic Search“. Je krijgt dan een oplijsting te zien van de keywords waarvoor je concurrent goed scoort.

SEMrush populaire keywords

Onder “Backlinks” zie je het totaal aantal backlinks naar de website van je concurrent. Klik op het aantal om een overzicht te krijgen van deze backlinks. Het kan interessant zijn om die websites ook te contacteren om een link te leggen naar jouw website.

SEMrush backlinks

SEMrush tutorial – conclusie

In dit artikel heb ik nog maar een klein deeltje van SEMrush besproken. Persoonlijk vind ik dit één van de beste SEO tools. Uiteraard zijn er nog andere alles-in-één SEO tools, maar SEMrush zit op vlak van prijs-kwaliteit zéér goed.

Naast allerlei tools om je SEO op te volgen en te analyseren, bevat SEMrush ook heel wat tools om je sociale media of Google advertenties (Adwords) op te volgen. Kortom, SEMrush is enorm veelzijdig. Bovendien worden de functionaliteiten steeds uitgebreid.

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, zelfstandig SEO specialist en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: