Heeft mijn bedrijf een eigen website nodig?

Moet ik een website laten maken voor mijn bedrijf?

Onlangs vertelde iemand mij dat zijn bedrijf geen website nodig had want hij had een populaire Facebook-bedrijfspagina. Trouwens, zij hij, zo’n website is toch veel te duur. Dit is natuurlijk geen alleenstaand geval. Waarschijnlijk zitten veel ondernemers met dezelfde vraag: heeft mijn bedrijf een dure website nodig? Haalt mijn bedrijf wel VOORDEEL uit een eigen website?

Ik zou hier eenvoudigweg “ja” op kunnen antwoorden. In de plaats daarvan heb ik enkele voordelen neergeschreven die de moeite waard zijn om even over na te denken.

Geef basisinformatie (contactgegevens, openingsuren)

Laten we beginnen met de absolute basis. Wanneer iemand het adres, het telefoonnummer of de openingsuren van jouw bedrijf nodig heeft dan zal die persoon niet meer zoeken in de gouden gids. In de plaats daarvan gaat men op zoek naar jouw website om deze gegevens op te zoeken.

Promoot je producten / diensten

Je website is een virtuele winkel waar je je producten en diensten uitgebreid kan voorstellen. Beperk je niet alleen tot tekst, maar maak ook gebruik van afbeeldingen en video’s! Deze online winkel is dan ook nog eens 24/7 geopend.

Analyseer je bezoekers, wat vinden zij interessant?

Analyseer je bezoekersstatistieken (vb. Google Analytics) om te ontdekken wat je bezoekers interessant vinden. Heeft een bepaalde pagina veel visits en vertoeven je bezoekers lang op deze pagina? Dan is dit hoogst waarschijnlijk een teken dat je bezoekers dit product / deze dienst interessant vinden.

Heeft een bepaalde pagina zeer weinig en vooral korte bezoeken dan is de kans groot dat je bezoekers dit product / deze dienst niet interessant vinden. Misschien moet je dit dan anders voorstellen, of misschien moet je het niet meer in je aanbod opnemen?

Creëer vertrouwen, stel jezelf voor

Je website is een uitgelezen plaats om je jezelf en je medewerkers voor te stellen. Zo leren je bezoekers de personen en de visie achter het bedrijf kennen. Publiceer foto’s van jezelf en je medewerkers (aan je bureau / in de werkplaats). Dit is een ideale manier om vertrouwen te creëren tussen je bedrijf en je potentiële klanten.

Trek potentiële klanten aan, vis waar de vissen zitten

Als je informatie over iets zoekt, waar begin jij dan je zoektocht? De kans is groot dat het antwoord “Google” is, juist?

Je bent niet alleen, de meeste mensen (ook jouw toekomstige klanten) starten hun zoektocht op Google. Stel je voor dat je geen eigen website hebt, en dat je potentiële klanten enkel jouw concurrenten terugvinden op Google…

Laat je expertise zien

Een blog als onderdeel van je website is de ideale manier om je expertise te tonen en je kennis te delen. Je bezoekers zullen hieruit afleiden dat jij dé expert bent.

Een leuk neveneffect is dat op deze manier de inhoud van je website regelmatig vernieuwd wordt. Dat heeft een zeer gunstig effect op je positie in de zoekresultaten van Google: Hoe regelmatiger je nieuwe (én kwalitatieve!) content online zet, hoe hoger Google je website zal plaatsen.

Jouw digitale eigendom

Als laatste wil ik hier toch nog een zéér belangrijk puntje aanhalen. Je eigen website inclusief domein is jouw plaats in de virtuele wereld, en het is in jouw bezit. Dit in tegenstelling tot Facebook en andere sociale netwerken.

Natuurlijk, vandaag zijn Facebook, Twitter, Instagram en nog enkele andere sociale netwerken razend populair en is dit zeker interessant voor sommige branches. Maar het is erg belangrijk om daarnaast ook jouw eigen website te hebben en ook daar bezoekers naar toe te leiden. Want over 5 jaar kan het sociale landschap er compleet anders uitzien en gebruikt misschien niemand nog Facebook (wie herinnert zich Second Life, AltaVista, Netlog,… nog?).

Het punt dat ik hier wil maken is dat je niet al je energie in sociale netwerken moet steken want die zijn niet jouw eigendom. Je eigen website is JOUW eigendom. Vandaag en binnen 5 jaar en binnen 10 jaar ook nog. Dus alle energie die je er vandaag insteekt, rendeert over 5 en 10 jaar ook nog!

Heeft mijn bedrijf een website nodig?

Misschien kijk je na het lezen van dit artikel anders tegen deze vraag aan. Het hoeven daarom niet altijd state-of-the-art websites te zijn. Een eenvoudige en duidelijke website volstaat voor de meeste ondernemers en kleine bedrijven. Ten slotte zijn je bezoekers vooral op zoek naar informatie, en die vinden ze liefst zo snel en eenvoudig mogelijk…

Klik hier om hieronder een reactie achter te laten
britt troonbeeckx - 4 years ago Reply

Beste,

mag ik vragen of je eens een kijkje wil nemen op onze nieuwe website? En wat je over het algemeen zou veranderen? Wij hebben deze zelf opgemaakt met Webydo (hebben geen kennis van css of html)

Alvast bedankt, Britt
http://www.burodynamo.be

    Stijn - 4 years ago Reply

    Dag Britt

    Grondige analyses doe ik niet via reacties, ik heb ook te weinig informatie over je website (doel?, doelgroep?,…). Maar als ik zo 5 minuutjes kijk, zijn er toch een aantal dingen die mij opvallen.
    1) Je website is niet responsive (= niet aangepast voor smartphones / tablets). Voor mij is dat een absolute no-go voor nieuwe websites. Hou er rekening mee dat veel potentiële klanten een eerste zoekopdracht via smartphone / tablet doen…
    2) Ik krijg vrij snel een popup op mijn scherm te zien. Het nadeel is dat ik binnen die popup moet scrollen… ik zou er voor zorgen dat de volledige boodschap meteen zichtbaar is zonder dat je bezoeker moet scrollen binnen die pop-up.
    3) Persoonlijk vind ik dat het menu een beetje “afsteekt” tov de rest van je website. Je website heeft eigenlijk een mooie layout, maar je menu doet me eerder denken aan een website van 10 jaar geleden. Dat zou ik toch veranderen.
    4) Stel jezelf ook de vraag wat het belangrijkste doel is van je website. Als ik op de hoofdpagina kom, begint er automatisch een video te spelen (telkens opnieuw als ik op die hoofdpagina kom…) én zie ik een pijltje bewegen richting het Facebook icoontje. Dat waren de 2 dingen die mij het eerste opvielen, is dat het belangrijkste op je website? Maar dat is maar mijn mening, vraag dus ook eens aan familie / vrienden / kennissen wat hen het eerste opvalt als ze je website bezoeken.
    5) Een detail: de knop “Verzenden” op de pagina “websites” is niet volledig zichtbaar.

    Dit zijn zowat zaken die mij opvielen de eerste 5 minuten. Is geen grondige analyse natuurlijk, gewoon een paar kleine opmerkingen. Mijn eerste opmerking is wel de belangrijkste.

    Gr
    Stijn

Laat een reactie achter: