11 gratis online marketing tools

Wil je je website beter maken en weet je niet waar te beginnen? De gratis online marketing tools in dit artikel zullen je al een heel pak op weg helpen om je website te verbeteren.

Deze tools zijn echter geen wondermiddel: het is aan jou om de data te analyseren en de juiste conclusies te trekken. Maar deze tools zullen je wél heel wat tijd besparen!

Ubersuggest

  • Wat? Vind zeer snel populaire zoektermen (keywords). Ubersuggest werkt op basis van Google.
  • Waar? http://ubersuggest.org/
  • Hoe? Geef een zoekterm in en Ubersuggest zal automatisch populaire gerelateerde zoektermen weergeven.
  • Extra info: Volledig gratis!

SEOBook Free Keyword Density Analyzer Tool

  • Wat? Bereken de keyword density van de zoektermen op je pagina. Of die van je concurrenten.
  • Waar? http://tools.seobook.com/general/keyword-density/
  • Hoe? Geef een url in, nadien krijg je de belangrijkste zoektermen voor die pagina te zien.
  • Extra info: Deze software is ook zeer handig om de zoektermen te achterhalen waar de concurrentie op focust. Voer als URL gewoon de pagina van een concurrerende website in.

Google Keyword Planner

  • Wat? Met deze tool kan je achterhalen hoe populair een bepaalde zoekterm is. Je kan er ook een heleboel zoekterm-ideeën mee opvragen.
  • Waar? https://adwords.google.be/KeywordPlanner
  • Hoe? Kies eerst de taak die je wil uitvoeren (onder “What would you like to do”) en vul daarna de nodige velden in.
  • Extra info: Deze tool maakt deel uit van Google AdWords.

SEMRush

  • Wat? Iets minder bekend, maar zéér handig. Deze tool geeft je snel een overzicht van concurrerende websites: aantal bezoekers, zoektermen,…
  • Waar? http://www.semrush.com/be/
  • Hoe? Geef een domeinnaam in en je krijgt een heleboel interessante informatie te zien.
  • Extra info: Ondanks het feit dat dit een betalende tool is, kan je met de gratis versie ook al heel wat interessante informatie opvragen.

(LEES OOK onze gratis SEMrush tutorial voor beginners)

WooRank

  • Wat? Wil je snel een website / pagina analyseren dan is WooRank een zeer interessante tool. WooRank analyseert de ingevoerde URL en kent aan verschillende onderdelen een score en verbeterpunten toe. Ideaal voor snelle audits.
  • Waar? http://www.woorank.com/nl/
  • Hoe? Vul een URL in. Je krijgt nadien een volledig rapport te zien.
  • Extra info: In de gratis versie kan je 1 rapport / week opvragen.

Ahrefs Site Explorer & Backlink Checker

  • Wat? Krijg inzicht in de links naar jouw website.
  • Waar? https://ahrefs.com/
  • Hoe? Geef een domein of url in en krijg een overzicht te zien van alle sites die linken naar dat domein / die url.
  • Extra info: de gratis versie heeft jammer genoeg een aantal beperkingen, zo krijg je slechts de eerste 10 sites te zien die naar jouw opgegeven domein / url linken.

Screaming Frog

  • Wat? Tool om een technische SEO-audit uit te voeren van een website.
  • Waar? http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
  • Hoe? Download het programma. Voer een url in en de audit start.
  • Extra info: De gratis versie heeft een beperking van 500 url’s die onderzocht worden, maar dit volstaat voor kleinere websites.

Google PageSpeed

  • Wat? Controleer of jouw website wel snel genoeg inlaadt, zowel mobiel als voor desktop. Daarnaast worden er ook een aantal tips getoond om je snelheidsscore te verbeteren.
  • Waar? https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
  • Hoe? Geef een URL in om de snelheid te meten.
  • Extra info: De snelheid waarmee je website inlaadt is van groot belang. Hoe langer dit duurt, hoe meer bezoekers afhaken. Ook Google houdt rekening met deze snelheid. Een trage website zal minder goed scoren in de zoekresultaten dan een identieke snelle website.

Google Analytics

Google Webmaster Tools

Heatmap.me

  • Wat? Via Heatmap.me krijg je te zien waar op je pagina’s je bezoekers klikken!
  • Waar? https://heatmap.me/
  • Hoe? Dit is iets ingewikkelder, bezoek de website voor meer info.
  • Extra info: Wil je toch meer mogelijkheden en wil je ervoor te betalen, neem dan ook een kijkje bij Crazy Egg. De goedkoopste versie van Crazy Egg is in mijn ogen iets interessanter dan de goedkoopste (betaalde) versie van Heatmap.me

Conclusie

Zoals je merkt zijn er heel wat online marketing tools beschikbaar die je helpen om je website beter te maken. En dit is nog maar een fractie van alle beschikbare tools. Hou er wel rekening mee dat de tools zelf slechts hulpmiddelen zijn. Het is aan jou om de data te interpreteren!

Stijn Mistiaen

Hallo, ik ben Stijn, zelfstandig SEO specialist en docent digitale marketing & ICT aan de Arteveldehogeschool in Gent. Via deze blog deel ik praktische tips & tutorials zodat jij een betere website of blog kan maken.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: